Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 12.262

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

jkien schreef: ma 02 dec 2019, 18:08 Een kritische vraag in dit verband is natuurlijk of de wijn en champagne van de Titanic, die op een diepte van 4 km op de oceaanbodem ligt, nog drinkbaar is.
Wat heet "drinkbaar"?

Bij 4 km diepte heb je pakweg 400 bar overdruk, wellicht genoeg om een beetje zeewater door de kurk te persen waardoor de fles niet barst. Misschien helpt die kurk ook wel om wat zout uit het water te filteren zodat het meer verdunning is dan aanvulling met zout water.

Hoe dan ook lijkt me een fles wijn of champagne met daarin enkele procenten zeewater best 'drinkbaar' - niet dat het de smaak ten goede zal komen, maar dat beetje toegevoegd zeewater is verder ongevaarlijk.

Bovendien is de vraag of glas van toen vergelijkbaar is met glas van nu.

Bijkomende factor: zelfs als een kurk waterdicht is kan deze een stukje de hals van de fles in schuiven, dat is tenslotte domweg de manier waarop je een traditionele kurk in een wijnfles plaatst. Als je een gekurkte wijnfles afzinkt naar kilometers diepte sluit ik ergens niet uit dat de fles gewoon intact blijft, maar de kurk er een stukje dieper in gedrukt wordt om te compenseren voor het verschil tussen samendrukbaarheid van het glas en de wijn.

Berichten: 858

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

Volgens is de samendrukbaarheid van het glas van ondergeschikt belang.
het gaat om de elastischiteit van het glas.
de inhoud van de fles kan je veranderen door vervorming zonder dat je daarvoor het glas hoeft samen te persen

ik dan dat we het er over eens zijn dat een petfles heel blijft. en een stalen fles ook

Berichten: 12.262

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

Het zit hem inderdaad meer in de elasticiteit van glas, niet per se de samendrukbaarheid.

Qua rekenen maakt dat de vraag eigenlijk direct tot een redelijk drama: wat is de vorm van de fles?

Glas is een lastig materiaal: het is niet extreem sterk onder compressie (zoals beton) of onder extensie (zoals glasvezel oid).

Bij een 'fles' zou ik in eerste instantie denken aan iets cilindrisch als een wijnfles, waarbij je te maken krijg met compressie in alle richtingen (afgezien van de bodem en deel val de hals). Anderzijds heb je ook rechthoekige flessen (zeg maar het model waar gin vaak in komt) waarbij de rechte kanten bij druk van buitenaf voornamelijk onder tensie komen te staan, maar mogelijk wel een stukje meegeven voordat ze breken: je kunt een raam ook een klein beetje buigen door er tegenaan te duwen voordat het breekt.

Dat maakt het geheel complex: kun je het genoeg buigen om voor het lagere volume van het water onder hoge druk te compenseren of niet?

Berichten: 858

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

gewoon Glas heeft van zichzelf een flinke treksterkte (ruim de helft van staal)
glasvezels zijn vele malen sterker dan staal
die kan je behoorlijk buigen voordat ze breken

de E= ca. 0,75*10^5 dat is 1/3 van staal dat is dus relatief soepel
het is echter wel bros dus je moet binnen het elastische gebied blijven.

Of de fles heel blijft hangt dus af van de vorm en de dikte

verder hebben flessen een sluiting.
het is maar de vraag of deze genoeg blijft sluiten.
bij een ouderwetse frisdrank fles denk ik dat de metalen dop het begeeft voordat de fles stuk is

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

Als het een ouderwetse kurk is die op de wijnfles zit zal die denk ik in de fles gedrukt worden als de fles het niet voortijdig begeeft.

De flessen zullen we bij die druk klappen als er damp/gas in de fles blijft zitten, gezien een oude bierpul (zoals Grolsh ze nog verkoopt) meestal klappen bij zo'n 80atm (inwendiig) en wijnflessen zijn veel zwakker.

Berichten: 12.262

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

Hoe krijg je 80 bar in een bierfles?

Het lijkt met niet ontworpen om dat te doorstaan - dranken met koolzuur hebben meestal een druk van hooguit een paar bar boven atmosferisch, en 'ontploffen' als je daar een eindje overheen gaat. Uit ervaring weet ik dat nagisting in dergelijke beugelflessen ze kan laten breken, al betwijfel ik of daar een druk zo hoog als 80 bar aan te pas kwam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

De proeven werden onder water gedaan. (dat is een stuk veiliger)
De druk werd niet met bier opgebouwd, maar met een externe bron.

Later deed men het ook boven water, maar dan werd de fles volledig gevuld met water en de druk heel snel opgebouwd.
Dan klapte de fles veel sneller, maar er vlogen geen schreven door de lucht.

PS.
Een bierflesje waar 3atm op staat schuimt direct volledig leeg als je het open maakt.
(Ik heb een tijdje gewerkt bij het toenmalige NIBEM in Rotterdam Zuid dat onderzoek naar bier enzo deed)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

tempelier schreef: wo 04 dec 2019, 17:29 Een bierflesje waar 3atm op staat schuimt direct volledig leeg als je het open maakt.
Niet altijd :D
Dit kwam ik vorige week toevallig tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=K-Fc08X56R0

Berichten: 12.262

Re: Met water gevulde glazen fles naar de diepzee brengen

Wat de druk precies was weet ik niet - het was een lading zelf gebrouwen bier die we in grolsch beugelflesjes hadden gebotteld. 1 daarvan is een keer spontaan ontploft - gelukkig stond het ergens veilig in een krat en onder en kast, geen gewonden door de scherven.

Overigens vermoed ik dat er gewoon een defect in dat flesje heeft gezeten, de rest van de batch (stuk of 20-30 beugelflessen) is niet ontploft en vertoonde ook geen idioot hoge druk bij het openen.

Reageer