Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 18

Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Beste Allemaal,

Thuis heb ik zojuist een kookgroep aangelegd ten behoeve van een inductieplaat. Ik weet dat ik hierbij een aardlekschakelaar moet aansluiten. Ik weet alleen niet hoe dit moet..
Ik heb een losse aardlekschakelaar gekocht die ik niet zomaar kan integreren.
Hierbij kwam ik er ook achter dat ik 2 automaten heb in mijn systeem die mogelijk ook communiceren met alle overige groepen..
Klopt deze theorie? In dat geval is mijn perilex dus automatisch voorzien van een aardlekschakelaar.
Het kan toch anders niet zijn dat mijn droger, vaatwasser en wasmachine niet achter een aardlekschakelaar zitten?
Dat is namelijk hoe de woningbouw het heeft opgeleverd.

In bijgevoegd afbeelding zijn de rode teksten wat al was geïnstalleerd. Ik heb zelf de blauwe groepen bijgezet.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt.
Bijlagen
swd.pdf
(961.7 KiB) 141 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

De groepen 1 en 2 zijn aardlekautomaten, dat is een aardlekschakelaar en maximaalautomaat is één. Dat zit wel goed.
Maar de rest hoort ook achter aardlekschakelaars en die zie ik niet.

Groepen 7 en 8 zijn voor de perilex, maar dat klopt ook niet. Een kooktoestel hoort achter 2 mechanisch gekoppelde automaten, of achter een 3-fasige automaat. Dat laatste is in jouw geval logischer aangezien de installatie 3-fasig is.

De opschriften op de apparaten zijn niet compleet leesbaar omdat je er zelf nummers overheen hebt gezet.

Geef eens merk en type van de inductieplaat.

Berichten: 18

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Beste Klazon,

De mechaniche koppeling moet ik nog aansluiten inderdaad. Deze heb ik wel. Kookplaat is nog niet in gebruik.
Het gaat om het volgende kookplaat;
https://www.kitchenonline.nl/beko-hii84 ... mMQAvD_BwE

Is het niet vreemd dat groep 3 tot en met 6 sowieso niet voorzien waren van een aardlek in dat geval?

Ik zet even een foto zonder opschrift.
Alvast bedankt.

Berichten: 18

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Duidelijke foto
Bijlagen
Perilex.pdf
(952.88 KiB) 161 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Voor de overige groepen zie ik nergens een aardlekschakelaar. Op een foto is ook niet goed te zien hoe een en ander aan elkaar zit. Het werkt verhelderend als je de zaak draad voor draad uittekent, onderaan beginnen met de hoofdschakelaar, daarboven de aardlekschakelaars en daarboven de groepautomaten.

Ik zie op de foto nog iets wat niet klopt. Op de N-klem van groep 8 zit een bruine draad, dat mag niet.

Advies: haal er iemand bij die er verstand van heeft, je bent duidelijk bezig met iets wat je niet helemaal begrijpt.

Berichten: 18

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Beste Klazon,

In de woning waren deze kabels al getrokken blijkbaar ervan uitgaande dat er 3 fasen aangesloten worden.
Ik heb hiermee een 2 fase aansluiting gerealiseerd. Bruine draad functioneert als nul. Dit heb ik gemeten en gemarkeerd in de contactdoos.

Uit het verhaal hierboven begrijp ik dus dat een vaatwasser, wasmachine en droger niet verplicht van een aardlekschakelaar voorzien hoeven te worden. Echter een kookplaat wel..

Klopt het dat ik een nieuwe dubbele groep moet aanschaffen die ik erop kan schroeven ipv klikken? En vervolgens een losse aardlekschakelaar die ik ook kan schroeven.
Deze vervolgens apart verbinden met de hoofdschakelaar.

Het klopt dat ik er nog niet heel veel verstand hiervan heb, maar ik probeer het te leren..

Ik zal even een tekening proberen te maken met alle aansluitingen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

sinan90tg schreef: wo 11 dec 2019, 12:29 Uit het verhaal hierboven begrijp ik dus dat een vaatwasser, wasmachine en droger niet verplicht van een aardlekschakelaar voorzien hoeven te worden. Echter een kookplaat wel..
Tegenwoordig moet alles achter een aardlekschakelaar. In jouw geval heb je er minstens 2 nodig want achter elke aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen.
Misschien dateert jouw installatie uit een tijd toen aardlekschakelaars nog niet verplicht waren.

Berichten: 18

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

klazon schreef: wo 11 dec 2019, 12:35
sinan90tg schreef: wo 11 dec 2019, 12:29 Uit het verhaal hierboven begrijp ik dus dat een vaatwasser, wasmachine en droger niet verplicht van een aardlekschakelaar voorzien hoeven te worden. Echter een kookplaat wel..
Tegenwoordig moet alles achter een aardlekschakelaar. In jouw geval heb je er minstens 2 nodig want achter elke aardlekschakelaar mogen maximaal 4 groepen.
Misschien dateert jouw installatie uit een tijd toen aardlekschakelaars nog niet verplicht waren.

Dat vind ik dus ook raar, want deze woning is opgeleverd in mei 2017. Dus vrij nieuw.
Wat is de kans dat de 2 aardlekautomaten (groep 1 en 2) ook in contact zijn met groep 3 t/m 8? Is dit praktisch haalbaar?
Installatie achterin heb ik nog niet bekeken.. Maar in dat geval zouden die automaten wel voldoen. 2 aardlekautomaten 8 groepen..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

sinan90tg schreef: wo 11 dec 2019, 12:37 Dat vind ik dus ook raar, want deze woning is opgeleverd in mei 2017. Dus vrij nieuw.
Dat is inderdaad raar.
Wat is de kans dat de 2 aardlekautomaten (groep 1 en 2) ook in contact zijn met groep 3 t/m 8? Is dit praktisch haalbaar?
Die kans lijkt me klein. De draden aan de aardlekautomaten gaan zo te zien direct de buis in en ik zie geen verdere aftakkingen. Kan ook niet, want die dingen zijn 16A, daar kan je niet de rest van de installatie aan hangen.

Berichten: 12.262

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Als het nieuwbouw is die opgeleverd is in 2017 klopt het inderdaad niet, dan zou je 2 aardleks moeten hebben die (indien van toepassing) ook nog per stuk groepen moeten afschakelen die verdeeld zijn over verdiepingen. Het idee is dat je dan tenminste een lichtpunt kunt inschakelen op een verdieping als 1 van de aardleks is aangesproken (blijkbaar leek dit de normverzinners beter dan een zaklamp).

Normaliter zou ik me niet zoveel praktische zorgen maken over aardlekschakelaars, in ieder geval niet voor wat wandcontactdozen in je huiskamer oid het betreft. In een keuken zit dat toch een beetje anders: ergens kan ik me voorstellen dat je daar die beveiliging wel wilt, ook voor een kookplaat. Ik zie het ergens wel gebeuren dat er een keer iets overkookt het zo'n keramische kookplaat niet helemaal hermetisch waterdicht is met verdere gevolgen van dien.

Overigens staat het je wel vrij om domweg een extra paar aardlekschakelaars te plaatsen tussen de perilex stekker en je fornuis (dwz geheel los te koppelen van je installatie door de perilex stekker eruit te trekken) - niet bepaald de norm, maar er lijkt me niets illegaals aan dat te doen als het je beste optie is.

Berichten: 18

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Benm schreef: do 12 dec 2019, 01:36 Als het nieuwbouw is die opgeleverd is in 2017 klopt het inderdaad niet, dan zou je 2 aardleks moeten hebben die (indien van toepassing) ook nog per stuk groepen moeten afschakelen die verdeeld zijn over verdiepingen. Het idee is dat je dan tenminste een lichtpunt kunt inschakelen op een verdieping als 1 van de aardleks is aangesproken (blijkbaar leek dit de normverzinners beter dan een zaklamp).

Normaliter zou ik me niet zoveel praktische zorgen maken over aardlekschakelaars, in ieder geval niet voor wat wandcontactdozen in je huiskamer oid het betreft. In een keuken zit dat toch een beetje anders: ergens kan ik me voorstellen dat je daar die beveiliging wel wilt, ook voor een kookplaat. Ik zie het ergens wel gebeuren dat er een keer iets overkookt het zo'n keramische kookplaat niet helemaal hermetisch waterdicht is met verdere gevolgen van dien.

Overigens staat het je wel vrij om domweg een extra paar aardlekschakelaars te plaatsen tussen de perilex stekker en je fornuis (dwz geheel los te koppelen van je installatie door de perilex stekker eruit te trekken) - niet bepaald de norm, maar er lijkt me niets illegaals aan dat te doen als het je beste optie is.
Beste Benm,

Bedankt voor je tip.
Het gaat hier om een huurwoning.
Kan ik een claim leggen bij de woningcorporatie om dit aan te passen?
Is het wettelijk verplicht dat bijvoorbeeld een vaatwasser achter een aardlek moet?

Groetjes,
SInan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

sinan90tg schreef: do 12 dec 2019, 09:37 Is het wettelijk verplicht dat bijvoorbeeld een vaatwasser achter een aardlek moet?
In Nederland wordt meestal de NEN1010 gevolgd voor de inrichting van de elektrische installatie. Maar NEN1010 is een norm en een norm is geen wet. Dus nee, het is niet wettelijk verplicht om alles achter een aardlek te zetten, maar de NEN1010 zegt wel dat het moet.
Je zou bij de woningcorporatie eens kunnen informeren waarom ze het niet gedaan hebben. Het zal wel een financiële reden hebben want woningcorporaties beknibbelen op alles waar ze onderuit kunnen komen.

Berichten: 12.262

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Dat zou kunnen, of het is door de aannemer gedaan die ook voor het laagst mogelijke tarief moest gaan als de bouwopdracht een aanbesteding was.

Overigens zou ik wel een beetje oppassen wat je doet met een huurwoning: meestal mag je daarin niet zomaar wijzigingen in de electrische installatie aanbrengen. Achter de stekker kun je uiteraard doen wat je wilt, maar dingen als extra groepen aanleggen voor een fornuis zou ik toch overleggen.

Berichten: 854

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

zien we wel de hele installatie zo?
ik zie ook geen meter ?

Berichten: 18

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Dit is de reactie van de woningbouwvereniging;

U heeft ons een email gestuurd met de vraag waarom de groepen voor de wasmachine, boiler, wasmachine

en de droger niet achter een aardlekschakelaar zitten. Ik begrijp dat u zich daar zorgen over maakt.

Voordat ik u daar verder over informeer, de installatie is veilig!



De aardlekschakelaar is aangebracht om kleine lekstromen te voorkomen.

De boven genoemde apparaten hebben/hadden daar nog wel eens last van (water en elektra bij elkaar).

Een lekstroompje (tussen 15 en 30 mili ampere, wat heel weinig is) veroorzaakte dat de aardlekschakelaar

er uit bleef slaan en het apparaat niet meer bruikbaar was. Dit was en is niet gebruiksvriendelijk.



Er is een norm voor het ontwerpen van elektrische installaties, de NEN 1010 norm.

Deze norm is laatst nog gewijzigd. De nieuwe norm omschrijft nu dat alle groepen van een woning achter een

aardlekschakelaar gebracht moeten worden. Gelukkig zijn de nieuwere apparaten beter en kan er bij een nieuwbouw

project over alle groepen een aardlekschakelaar geplaatst worden. Op het moment dat we de elektrische installatie hebben

aangelegd in het Stationsplein was die norm nog niet van kracht. De wijziging heeft erna plaatsgevonden.



Wanneer er kortsluiting ontstaat, is er sprake van een veel grotere stroom en slaat de stop eruit.

Dit gebeurt dus ook in uw woning. Zoals het bij u is aangebracht is het veilig en gebruiksvriendelijk. En voldoet

het aan de normen die in 2017 van toepassing waren.



Ik hoop dat ik uw zorgen heb kunnen wegnemen.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met mij.

Reageer