Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Ik weet niet precies wanneer in de NEN1010 is opgenomen dat alles achter aardlekschakelaars moet, maar het was ver voor 2017. Dus hun stelling dat de installatie voldoet aan de normen die in 2017 van toepassing waren is kletskoek.

Berichten: 12.262

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Bijzondere redenatie ;)

Doelbewust geen aardlek in de keuken leggen omdat mensen gammele apparaten aansluiten... en dan weer wel voor de woonkamer waar het gevaar feitelijk minimaal is. Nu is dat laatste verplicht, maar toen het werd opgeleverd nog niet. Omgekeerde wereld als je het mij vraagt.

Berichten: 856

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Zo werken de regels.
Het moment van ingaan van een regel is wanneer een gewijzigde norm officieel van toepassing is verklaard in het bouwbesluit.
(bij de huidige constructieve eurocodes heeft dat een jaar af 6 geduurd)

Wat er in die brief staat over kleine lekstroompjes van wat oudere apparatuur is niet gelogen.
ik heb daarom een aantal automaten met geïntegreerde aardlek in mijn kast zodat de lekstroompjes van de verschillende groepen elkaar niet versterken zoals bij1 aardlek op 4 groepen wel gebeurde.

je mag nog gewoon een oude installatie in je huis hebben met smeltzekeringen etc. pas als je gaat verbouwen aan de installatie moet je er wat aan gaan doen.

die kast ziet er overigens meer uit als een renovatie project was het wel nieuwbouw?

TS vraag gewoon of ze er problemen mee hebben als je het laat aanpassen.
als je dit door een erkend bedrijf laat doen kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

boertje125 schreef: za 21 dec 2019, 10:58 als je dit door een erkend bedrijf laat doen …..
Erkende installatiebedrijven bestaan niet meer. Dat systeem is al 20 jaar geleden afgeschaft. Officieus is het opnieuw ingevoerd, maar nu erkennen bedrijven elkaar. Dat heeft geen wettelijke basis.

Berichten: 856

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Er zijn wel degelijk installatie bedrijven met zegelrecht.
dat is wat ik bedoel met erkende bedrijven.

Berichten: 12.262

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Dat zegt eigenlijk alleen iets over of ze iets mogen doen aan het gedeelte dan van de netbeheerder is (en verzegeld, zelf mag je daar niet aan zitten ook al zit het in je woning). Dit is echter meer een administratieve dan een technische kwestie: het gaat er vooral om dat je de meter niet omzeilt, en technisch wellicht dat je geen zwaardere hoofdzekeringen aanbrengt.

Achter de meter mag je feitelijk doen wat je wilt (tenzij in een huurhuis waarbij dat via de huurovereenkomst is verboden oid). Als je een extra groep wilt leggen, leidingen in de muur wilt frezen en dat aansluiten mag het gewoon: je mag het zelf doen, de buurman laten doen, een installateur, whatever.

Uiteraard ook voor eigen risico - mocht je iets te enthousiast groepen bijplaatsen en daarmee een hoofdzekering laten doorslaan kan het best een prijzige toestand worden.

Zie het een beetje als een auto: iedereen mag eraan klooien wat ie wil binnen redelijke grenzen, maar om de APK te verrichten heb je wel papieren nodig.

Berichten: 856

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

Dat zegelrecht krijg je niet als je bedrijf niet over de juiste certificaten en vakmensen beschikt.
m.i. mag je er vanuit gaan dat een dergelijk bedrijf de installatie betrouwbaar achter laat

Verder was die opmerking bedoeld als tip voor de TS om bij zijn huisbaas toestemming te krijgen om het zelf te laten aanpassen.
Over het algemeen heeft een verhuurder geen bezwaar tegen aanpassingen die goed zijn uitgevoerde en meerwaarde hebben als het ze niets kost

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Perilex aansluiten op aardlekschakelaar

boertje125 schreef: za 21 dec 2019, 13:49 Er zijn wel degelijk installatie bedrijven met zegelrecht.
dat is wat ik bedoel met erkende bedrijven.
Dat zijn dus twee verschillende dingen.

Tegenwoordig geldt wat Benm ook zegt: "ik installeer, dus ben ik installateur".

Reageer