Verwarring rond vermogeninhoud

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Verwarring rond vermogeninhoud

Hey,

ik zit wat verveeld met een vrij simpele vraag maar ik vind geen goed antwoord via Google.

Onlangs was ik aan de praat met een energie manager van een groot bedrijf en die zei dat ze contractueel recht hadden op 15 MW van hun energieleverancier (+- 3MW), het product dat ze produceren vraag 200 kWh per ton, en ze kunnen ongeveer 57000 ton per maand maken. Als ik nu 200 kWh vermenigvuldig met die 57000 ton kom ik uit op 11400000 kWh ofwel 11400 MWh. Als die manager nu spreekt van die 15MW per maand dan gaat er bij mij intern iets in kortsluiting.. zou hij hier eerder 15 MWh bedoelen? sinds 15 MW vermogen is maar geen vermogeninhoud? en zou het dan eerder 15 GWh zijn? want anders komt hij niet toe...

Kan iemand dit uitklaren want ik loop hier toch al even mee.. :-S

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verwarring rond vermogeninhoud

het product dat ze produceren vraag 200 kWh per ton, en ze kunnen ongeveer 57000 ton per maand maken. Als ik nu 200 kWh vermenigvuldig met die 57000 ton kom ik uit op 11400000 kWh ofwel 11400 MWh
11400 MWh per maand = 15 MWh per uur = 15 MW

Zo simpel is het.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Verwarring rond vermogeninhoud

Hey Pluimdrager, thx voor het snelle antwoord.

Berichten: 12.262

Re: Verwarring rond vermogeninhoud

Ik vermoed dat de verwarring ontstaat omdat er ongeveer 1000 uur in een maand zitten (720 ongeveer) waardoor de getallen voor vermogens en verbruik best op elkaar lijken, ook al zit er een factor 1000 tussen.

Wat er ook niet echt aan helpt is dat electriciteit meestal geprijsd wordt per kWh, niet per Wh. Dat kan verwarrend zijn als je wilt omrekenen naar grotere hoeveelheden als MWh, GWh en dergelijke.

Iets dat continu 1 MW vermogen vraagt is in de buurt van 1 GWh per maand - het zijn soms lastig voor te stellen gevallen waarbij zelfs een factor 1000 over het hoofd kan worden gezien.

Reageer