Hoe vindt de gazonmaaier zijn weg naar het laadstation?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Hoe vindt de gazonmaaier zijn weg naar het laadstation?

Ik sta nog dikwijls met verwondering te kijken naar mijn robotje dat mijn gazon maait.
Dat hij mooi binnen het perk blijft, afgebakend door de ingegraven begrenzingsdraad, daar kan ik nog bij. Komt er waarschijnlijk op neer dat hij niet over de draad heen wil rijden?
Maar dat hij mooi de juiste richting vindt om de geleidedraad richting laadstation kan vinden en volgen !
en zo nauwkeurig terug binnenrijden.
Op basis van welke natuurkundige principes werkt dit ? en welke nauwkeurigheden ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Hoe vindt de gazonmaaier zijn weg naar het laadstation?

Ik heb ook zo'n maaier. Hoewel ik geen pogingen heb gedaan achter de werking te komen ben ik toevallig wel wat informatie tegengekomen.
In de eerste instantie dacht ik dat het apparaat alleen de ingegraven draden detecteert als die er vlakbij is. Maar dat is niet zo. De maaier ontvangt permanent een signaal van de lus.
Voor zover ik kan bedenken zitten in dat signaal (o.a.?) twee signalen verpakt van dezelfde bron. Het ene signaal is de bron zelf en het andere een draaggolf waarop deze bron maar gemoduleerd is.
Op het moment dat de sensor de draad oversteekt verschuift de fase tussen beide signalen 180 graden. (Beide signalen draaien 180 graden, maar de modulatie niet.) Daarop keert de maaier om.
Ik vermoed dat op vergelijkbare wijze de maaier de terugkeerdraad kan volgen.

Berichten: 856

Re: Hoe vindt de gazonmaaier zijn weg naar het laadstation?

zijn hoek staat toch bij de draad?


hij rijdt gewoon willekeurig een kant op tot hij bij de draad is en volgt deze dan.

Berichten: 2

Re: Hoe vindt de gazonmaaier zijn weg naar het laadstation?

Het hok staat inderdaad bij het einde van de geleidedraad. tz bij 1 uiteinde van die geleidedraad. Het andere einde is ergens aangesloten op de begrenzingsdraad.
Blijkbaar weet de robot in welke richting hij de geleidedraad moet volgen, maar kan hij deze ook zeer precies volgen om uiteindelijk met een speling van 1 cm achterwaarts zijn hok binnen te rijden. Fascinerend.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe vindt de gazonmaaier zijn weg naar het laadstation?

Een robotmaaier zal waarschijnlijk net zo werken als een robotstofzuiger. Die bouwt in zijn computergeheugen een plattegrond op van het terrein. Zo'n apparaat moet weten waar de randen van het terrein zijn en de obstakels. Maar hij moet ook bijhouden waar hij al is geweest en waar hij nog moet zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Hoe vindt de gazonmaaier zijn weg naar het laadstation?

huysmansa2 schreef: zo 24 mei 2020, 19:00 Blijkbaar weet de robot in welke richting hij de geleidedraad moet volgen, maar kan hij deze ook zeer precies volgen om uiteindelijk met een speling van 1 cm achterwaarts zijn hok binnen te rijden. Fascinerend.
Op basis van de fase tussen direct en gemoduleerd signaal kan de maaier controleren of links en rechts klopt. Zo niet, dan moet hij omdraaien.
klazon schreef: zo 24 mei 2020, 20:36 Een robotmaaier zal waarschijnlijk net zo werken als een robotstofzuiger. Die bouwt in zijn computergeheugen een plattegrond op van het terrein. Zo'n apparaat moet weten waar de randen van het terrein zijn en de obstakels. Maar hij moet ook bijhouden waar hij al is geweest en waar hij nog moet zijn.
Dat lijkt mij toch niet waarschijnlijk. Dan zou het apparaat iets van navigatie moeten hebben. Als ik het proces zo bekijk, lijkt het eerder op gewoon veel maaien, dan heb je na verloop van tijd alles wel gehad. Wel blijkt dat wanneer de oversteken erg lang worden, een andere strategie wordt gevolgd: ergens in het midden begint de machine rondjes te draaien die steeds groter worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Hoe vindt de gazonmaaier zijn weg naar het laadstation?

Als je het spoor terug kijkt zie je dat hij wel iets meer strategie heeft dan alleen random maaien. Als hij een lange baan heeft gemaakt bijvoorbeeld zie je naar verloop van tijd dat paralel daar aan een strook maait maar dan precies 1 maal de breedte van de maaier opgeschoven. Goed te zien als je je gras een keer wat langer laat groeien.

Reageer