Stoomslot

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Stoomslot

Wat is een stoomslot en hoe werkt het?
Kent iemand de Engelse naam? Googelen in het Nederlands levert niet veel op.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Stoomslot

"Vapour lock" al geprobeerd?

Berichten: 3.780

Re: Stoomslot

Wat is een stoomslotvorming:
http://www.sleeptros.com/technieken/htm ... otten.html
een stukje uit de text:

Wanneer condenswater wordt afgevoerd en er volgt heirna stoom dan zal deze stoom eerst moeten condenseren alvorens het condensaat uit bijvoorbeeld de wisselaar naar de condenspot kan toestromen.

Dit noemt men een stoomslot

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Stoomslot

Ik zocht in het engels op "steam lock" en kreeg enkel resultaten over een spelletjes website.
"Vapour lock" is inderdaad een bestaande term maar gaat over het blokkeren van brandstof leidingen doordat brandstof overgaat naar de gas fase en niet over stoom.

Steam trap is de term die ik zocht, er zijn verschillende types en heb gevonden wat ik nodig had.

@ hansH
Het is niet de bedoeling dat een stoom slot stoom gaat condenseren. De bedoeling is om stoom binnen te houden en de condens af te voeren. Een stoomslot is dus open voor condenswater en gesloten voor stoom.

Berichten: 3.780

Re: Stoomslot

die hanze schreef: do 28 mei 2020, 20:13
@ hansH
Het is niet de bedoeling dat een stoom slot stoom gaat condenseren. De bedoeling is om stoom binnen te houden en de condens af te voeren. Een stoomslot is dus open voor condenswater en gesloten voor stoom.
Ik heb alleen wat relevante tekst geciteerd. Het kan zijn dat de schrijver bedoelt dat hoogenergetische stoom ook weer condenswater om kan zetten in stoom, dus dat moet dan eerst weer condenseren voordat het afgevoerd kan worden als condens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Stoomslot

Wij hebben veel stoomsloten in de fabriek, meestal vertaald als steam barrier valves.

doel is om een barriëre ruimte te hebben met stoom gevuld om bij lekkage van de hoofdklep een buffer ruimte hebben die ook commercieel steriel is zodat de aseptische kwaliteit van het product niet wordt aangetast

Reageer