De Draisine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

De Draisine

Ik zocht naar de Draisine op het spoor.
Wat is zocht vond ik wel: uit welke tijd ze stammen.

Er kwam echter een tweede vraag bij me op waarop ik antwoord niet kon vinden.
Hoeveel kan een gemiddeld persoon horizontaal aan trein gewicht verplaatsen?
Daarbij aannemende, dat ''z'n treintje'' er nog een beetje de vaart er in houdt
(een kleine 10km/uur lijkt me al heel mooi)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: De Draisine

Als je weet welke arbeid een mens kan verrichten, lijkt me dat niet moeilijk uit te rekenen.
neem mu staal/staal = tangens alpha = 3/100
Volgens mij doet de snelheid er weinig aan toe (enkel de tijd om de eindsnelheid te bereiken) (maar dat is allemaal weer even geleden, dus daar kan ik de bal mis slaan).

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: De Draisine

Dat ligt voornamelijk aan de helling. In principe kun je met z'n tweeën een intercity wegduwen.
Cr = 0.001

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De Draisine

Dat zijn theoretische begrenzende aannames.
De praktijk ligt daar meestal onder.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: De Draisine

kwasie schreef: ma 14 dec 2020, 18:38 Dat ligt voornamelijk aan de helling. In principe kun je met z'n tweeën een intercity wegduwen.
Cr = 0.001
die 0.001, is dat de wrijvingscoefficient?
dus jouw trein kan een helling van (juist meer dan) 1 m op 1 km niet op?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: De Draisine

Ik neem aan dat dat de rolweerstand is (inclusief wrijving in de lagers), niet de wrijving tussen wielen en rails.
Je gaat niet trekken aan een trein die op de rem staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: De Draisine

Aha... Duidelijk. Ik zat op het verkeerde euh... never mind.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: De Draisine

Het is rolweerstand ja, en als de trein op de rem staat dan komt die niet in beweging nee.

De potentiële energie die je toevoegt om de trein omhoog te duwen, wilt de trein weer naar beneden doen rollen. Bij een helling van 1 meter per 1000 meter is dat:
θ = tan-1(1/1000)
Fhelling = m · g · sin(θ) = 100.000 · 10 · 0,001 = 1000 [N]

Dit komt boven op de 1000 [N] rolweerstand om de trein in beweging te laten komen.

Reageer