De Draisine
- Berichten: 4.320
De Draisine
Ik zocht naar de Draisine op het spoor.
Wat is zocht vond ik wel: uit welke tijd ze stammen.
Er kwam echter een tweede vraag bij me op waarop ik antwoord niet kon vinden.
Hoeveel kan een gemiddeld persoon horizontaal aan trein gewicht verplaatsen?
Daarbij aannemende, dat ''z'n treintje'' er nog een beetje de vaart er in houdt
(een kleine 10km/uur lijkt me al heel mooi)
Wat is zocht vond ik wel: uit welke tijd ze stammen.
Er kwam echter een tweede vraag bij me op waarop ik antwoord niet kon vinden.
Hoeveel kan een gemiddeld persoon horizontaal aan trein gewicht verplaatsen?
Daarbij aannemende, dat ''z'n treintje'' er nog een beetje de vaart er in houdt
(een kleine 10km/uur lijkt me al heel mooi)
- Berichten: 1.292
Re: De Draisine
Als je weet welke arbeid een mens kan verrichten, lijkt me dat niet moeilijk uit te rekenen.
neem mu staal/staal = tangens alpha = 3/100
Volgens mij doet de snelheid er weinig aan toe (enkel de tijd om de eindsnelheid te bereiken) (maar dat is allemaal weer even geleden, dus daar kan ik de bal mis slaan).
neem mu staal/staal = tangens alpha = 3/100
Volgens mij doet de snelheid er weinig aan toe (enkel de tijd om de eindsnelheid te bereiken) (maar dat is allemaal weer even geleden, dus daar kan ik de bal mis slaan).
- Berichten: 821
Re: De Draisine
Dat ligt voornamelijk aan de helling. In principe kun je met z'n tweeën een intercity wegduwen.
Cr = 0.001
Cr = 0.001
- Berichten: 4.320
Re: De Draisine
Dat zijn theoretische begrenzende aannames.
De praktijk ligt daar meestal onder.
De praktijk ligt daar meestal onder.
- Berichten: 1.292
- Moderator
- Berichten: 9.942
Re: De Draisine
Ik neem aan dat dat de rolweerstand is (inclusief wrijving in de lagers), niet de wrijving tussen wielen en rails.
Je gaat niet trekken aan een trein die op de rem staat.
Je gaat niet trekken aan een trein die op de rem staat.
- Berichten: 1.292
Re: De Draisine
Aha... Duidelijk. Ik zat op het verkeerde euh... never mind.
- Berichten: 821
Re: De Draisine
Het is rolweerstand ja, en als de trein op de rem staat dan komt die niet in beweging nee.
De potentiële energie die je toevoegt om de trein omhoog te duwen, wilt de trein weer naar beneden doen rollen. Bij een helling van 1 meter per 1000 meter is dat:
θ = tan-1(1/1000)
Fhelling = m · g · sin(θ) = 100.000 · 10 · 0,001 = 1000 [N]
Dit komt boven op de 1000 [N] rolweerstand om de trein in beweging te laten komen.
De potentiële energie die je toevoegt om de trein omhoog te duwen, wilt de trein weer naar beneden doen rollen. Bij een helling van 1 meter per 1000 meter is dat:
θ = tan-1(1/1000)
Fhelling = m · g · sin(θ) = 100.000 · 10 · 0,001 = 1000 [N]
Dit komt boven op de 1000 [N] rolweerstand om de trein in beweging te laten komen.