Pompen m.b.v. zwaartekracht

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Pompen m.b.v. zwaartekracht

Wat je wenst kan gewoon niet.

De enige mogelijkheid is verhuis en ga in een hel diepe polder wonen.
Hevel dan water over de dijk heen.

PS.
Het zou kunnen dat dat illegaal is.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Pompen m.b.v. zwaartekracht

mfonhof schreef: do 20 mei 2021, 09:10 Exact weet ik (nog) niet maar het is niet veel. Ik denk dat een liter water +/- 10cm omhoog moet zodat dit in het systeem komt. Dat laat ik het bakje weer 10cm zakken waardoor aan de andere kant het water weer terug komt. Niets spannends dus.

Maar om het wiel niet opnieuw uit te vinden wil ik graag in "de wereld van de pendules" ingewijd worden.Ik kan namelijk totaal niets vinden op internet.
aha éindelijk een paar getallen.

Dan kunnen we ook eindelijk eens gaan rekenen.
Het plafond van je woonkamer is ca 2,4 meter hoog. Laten we een slinger nemen van 2 meter lang, en op het einde een blok staal van 10kg. Deze slinger hangen we aan het plafond op, en we tillen het blok staal ook op totdat deze het plafond raakt. (je hebt dus een vrij stuk wand van 4 meter breed nodig)

Potentiele energie in de slinger is nu 10kg*2m = 20kgm

Nu wil je 1liter water = 1 kg optillen met 10 cm = 0,1m.
Met de energie van van 20kgm kan je dat hooguit 20/(1*0,1) = 200 keer doen.

Berichten: 7

Re: Pompen m.b.v. zwaartekracht

Oeps... Ik heb wat dingen door elkaar gehaald. Ik keek naar een staande klok en daar hangen gewichten aan. Ik heb dat versleten voor een pendule klok (dank aan mijn oma). My bad...
Eens in de <hoeveelheid tijd> een gewicht ophijsen was het idee. Ik had het idee dat dat goed te doen is.

Berichten: 856

Re: Pompen m.b.v. zwaartekracht

10 cm is wel erg weinig wat voor een soort hydroponic systeem had je in je hoofd dan?


Berichten: 3.860

Re: Pompen m.b.v. zwaartekracht

mfonhof schreef: zo 09 mei 2021, 09:39 mechanisch oppompen van water m.b.v. zwaartekracht.
je kunt ook andersom denken: mechanisch neerpompen van water m.b.v. zwaartekracht.
Water opvangen in een onder de dakgoot opgehangen bak die het water vanuit de dakgoot verzamelt en dan via een slang mbt de zwaartekracht gaat verpompen naar waar het nodig is.

Reageer