Losse stoeptegels door aanhoudende droogte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Losse stoeptegels door aanhoudende droogte

Sommige stoeptegel-fietspaden hier in de buurt hebben ineens last van losliggende en wiebelende stoeptegels, naar verluidt door de aanhoudende droogte. Het grootste deel van het fietspad is in orde, maar op sommige plaatsen is het mis, je kan daar niet lekker fietsen. Maar wat zou er precies mis zijn met de ondergrond van zulke plekken? Als de ondergrond zand is, dan ligt het in de dichtste stapeling, en dan zou droogte niet moeten uitmaken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Losse stoeptegels door aanhoudende droogte

Maar als er geen zand onder ligt, of als er dieper iets anders dan zand ligt?

Ik hoorde kort geleden iets over woningen die verzakten doordat klei eronder aan het inklinken was door het lage grondwaterpeil.

Berichten: 854

Re: Losse stoeptegels door aanhoudende droogte

droog zand heeft weinig samenhang.
(moet je maar eens een zandkasteel bouwen van droog en van nat zand dan zie je het verschil)

De tegels verschuiven in droog zand vrij makkelijker bijvoorbeeld omdat er auto's daar over het pad gaan en ook wel eens remmen.
Als opsluitbanden ontbreken wat soms het geval is bij fietspaden kan het zand zich ook makkelijk opzij verplaatsen
als het pad hoger ligt dan de berm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Losse stoeptegels door aanhoudende droogte

Wat een teleurstelling: het regende dat het goot, 40 mm neerslag vandaag, maar die tegels wiebelen nog steeds.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Losse stoeptegels door aanhoudende droogte

Ik denk dat ingeklonken grond niet zomaar weer snel opzwelt als er water bij komt. Als het sowieso al gebeurt.

En als zand is weggespoeld dan is het helemaal een ijdele hoop :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Losse stoeptegels door aanhoudende droogte

De tegels van het fietspad worden nu vervangen door tegels die tweemaal zo dik en zwaar zijn.

Doordat de weg open ligt is de oorzaak van de wiebelende tegels zichtbaar. De zandgrond vlak onder het plaveisel zit vol met dunne fijnvertakte wortels, vermoedelijk van de platanen die aan weerszijden van het fietspad staan. Deze dunne wortels zijn veel dunner dan wat ik me altijd heb voorgesteld bij boomwortels.

Bomen zoeken met hun wortels naar voeding en water, en de wortels vinden dat net onder de bestrating waar het regenwater met organische stof in spoelt. Deze wortels drukken plaveisel en asfalt omhoog. Het tempo van opdrukken verschilt per boom. Vooral platanen zijn schadelijk voor een dun wegdek. (link) Hopelijk zijn de dikke tegels beter bestand tegen de wortelopdruk.

combi.jpg

Berichten: 854

Re: Losse stoeptegels door aanhoudende droogte

Wortels winnen het op den duur zelfs van een betonnen rijbaan.
maar voorlopig is het weer een tijdje opgelost.

Reageer