Straatklok loopt 5 minuten voor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Straatklok loopt 5 minuten voor

Van stationsklokken weet ik dat ze door een moederklok gesynchroniseerd worden, zo nauwkeurig dat de minutenwijzers van alle klokken tegelijk verspringen. Deze automatische synchronisatie is beter en goedkoper dan personeel dat alle klokken in de gaten houdt en bijregelt.

Ik dacht dat dat ook voor straatklokken van Amsterdam gold, maar de voorkant van de klok van onderstaande foto loopt precies 5 minuten voor op de wijzerplaat aan de achterkant. De achterkant geeft precies de goede tijd aan. De minutenwijzers van voor- en achterkant verspringen wel tegelijk, dus er is toch een soort van synchronisatie gaande. Zelfs bij omschakelen tussen zomer- en wintertijd blijft de afwijking voortbestaan. De afwijking bestaat al minstens een jaar.

Ik snap niet waarom de fabrikant van een dergelijke industriele klok, die bovenal betrouwbaar moet zijn en geen kuren moet vertonen, hem zodanig ontworpen heeft dat de voor- en achterkant een verschillende tijd kunnen aanwijzen. In welke situatie zou de fabrikant dat nuttig vinden?

klok2.jpg
Foute klok op het Frederiksplein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Kan het niet zijn dat de klok prima werkt, dat er maar één mechanisme is voor de wijzers aan beide kanten (meer is verspilling) maar dat de wijzer aan één kant gewoon iets verdraaid op z'n as zit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Grappig, ook op Google streetview is het te zien (ik neem aan dat de camera-auto geen 5 minuten nodig had om de klok te passeren).
klok.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Wat een fantastisch gebruik van Streetview!

Ik zie trouwens dat het een merkloze klok is. Misschien bestaat er wel een prijsverschil tussen kwaliteitsklokken en merkloze klokken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Dat valt te bezien. Verspreid door Schiphol hingen jaren lang een stuk of 30 van dergelijke klokken namens Rolex. Nu zijn deze al een jaar lang afgedekt omdat er regelmatig eentje verkeerd liep en er vervolgens conflict ontstond over wat de financiële/juridische betekenis was als passagiers die bij zo’n klok zitten hierdoor een vlucht missen.

Berichten: 854

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Als de afwijking al een jaar 5 minuten is zitten de minuten wijzer waarschijnlijk gewoon niet op de juiste plek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Ik heb de gemeente vorige week een melding gestuurd over deze klok, in de verwachting dat het in de onderste la zou verdwijnen omdat straatklokken geen prestigeobjecten meer zijn. Tot mijn verrassing zag ik vandaag dat de wijzerstand nu klopt, er is doortastend ingegrepen!

Reageer