Werking stoommachine.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2.589

Werking stoommachine.

Hallo,

Wie kan mij bijvolgende helpen? Ik heb al een tijdj wat info op gezocht over een stoommachine en ook gevonden alleen blijft het volgende mij onduidelijk:

Onderstel gegeven een circuit waarin water verwarmt wordt tot stoom als dit circuit nog koud is dan kan dit circuit gemakelijk vullen met water als het dan warm is dan stoomt het aan de andere kant uit.

Maar hoe kan je er nu voor zorgen dat je continue stoom hebt? hoe kan je maw blijven bijvullen aan het éne uiteinde? je gaat hier toch veel enrgie voor nodig hebben, meer dan dat de stoom geeft?

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Werking stoommachine.

Een liter water bevat ca 1000 g gedeeld door 18 g/mol is ca 55 mol watermoleculen. Dat is ca. 55 mol x 22,4 L/mol is iets van 1200 L waterdamp van 1 bar. Stel je hebt stoom nodig van 10 bar (geen idee eigenlijk) dan produceer je met een liter water dus nog steeds 120 liter hogedrukstoom. Om een liter water die stoomketel in te duwen met een tegendruk van 10 bar is geen kunst. Die 120 L hogedrukstoom levert veel en veel meer energie dan daarvoor nodig is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

maar het probleem zit er vooral in dat die stoom waarschijnelijk even hard gaat duwen aan de inlaat als aan de uitlaat zodat er niets meer bij krijg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Werking stoommachine.

Als je stoomdruk 10 bar is, en je waterpompje 10,1 bar levert, stroomt er water de tank in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

dus ik zal op mijn water dat er in stroomt meer kracht moeten zetten als wat er uit komt en logisch is dat ook dat weet ik.

Maar ik wil met mijn stoommachine energie opwekken en er niet nog een hoop insteken snap je?

Berichten: 866

Re: Werking stoommachine.

Bert F Ik denk dat je kracht en arbeid verwart.

Tracht er eens van uit te gaan dat in werkelijkheid stoommachines wel arbeid leveren, ook als ze continu een deel van de stoom moeten gebruiken om water bij te vullen.

Ik krijg de indruk dat je per se wil bewijzen dat het niet kan, eerder dan echt te zoeken waar je fout gaat

Veel succes gewenst hoor

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

Ik krijg de indruk dat je per se wil bewijzen dat het niet kan, eerder dan echt te zoeken waar je fout gaat  
Nee dat is niet waar uitzoeken dat het niet kan is dikke zever. Ik wil gewoon weten hoe het nu echt werkt.

Ik heb me al verschillende manieren voorgesteld gaande van een aantal aparte circuit maar volgens mij moet het simpler kunnen alleen weet ik nog niet persies hoe.

zo heb ik al gevonden hoe de eigenlijke stoom wordt gebruikt nog niet hoe de inlaat werkt.

Afbeelding

Plaatje van howstuffworks.

Ps ik wil zelf ook geen stoommachine gaan bouwen gewoon weten hoe het zit.

Berichten: 866

Re: Werking stoommachine.

Bert F schreef:dus ik zal op mijn water dat er in stroomt meer kracht moeten zetten als wat er uit komt en logisch is dat ook dat weet ik.

Maar ik wil met mijn stoommachine energie opwekken en er niet nog een hoop insteken snap je?
Dit is zo een beetje de reden waarom ik schreef wat ik schreef.

Overigens zie ik nu dat je wel grondig te werk gaat. Geeft JvdV met zijn posting van 2u51 niet reeds voloende theoretische verklaring waarom je met de voedingspomp wel een beetje energie gebruikt maar dat er nog heel veel over is?

Het rendement van een stoomketel kan trouwens op verschillende manieren uitgedrukt worden : met of zonder de hulpaggregaten, waarvan de voedingspomp er één is ( de brandstofpomp is er nog zo één )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Werking stoommachine.

zo heb ik al gevonden hoe de eigenlijke stoom wordt gebruikt nog niet hoe de inlaat werkt.
Die inlaat (voeding) is gewoon een pomp(je). Dat drijf je aan met een elektromotortje of met een aftakking van je stoomturbine, en je regelt hem op basis van het waterniveau in je ketel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Werking stoommachine.

Je zou het probleem heel simplistisch zo kunnen benaderen:

om het voedingwater in de ketel te pompen heb je weliswaar iets meer druk nodig dan de stoomdruk, maar het volume van het water is veel geringer dan het volume van de geproduceerde stoom. En aangezien de energie gelijk is aan de druk maal het verplaatste volume vraagt de pomp slechts een fractie van de energie uit de stoom.

Dat het werkt is al honderduizenden malen bewezen. Alle stoomlocomotieven en alle elektrische centrales werken zo. Een deel van de energie uit de stoom wordt gebruikt om het ketelwater bij te vullen. In een elektrische centrale is de voedingpomp het grootste hulpaggregaat, die vraagt 2 á 3% van de opgewekte energie. Hoe de verhouding bij een stoomloc ligt weet ik niet.

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

ik denk het ongeveer te snappen je moet idd meer kracht leveren om het water er in te krijgen maar je kunt denk ik beter over de arbeid spreken die door het stoom geleverd word en die je moet leveren om het water er in te krijgen dan zal dus de arbeid idd kleiner zal zijn om het water er in te krijgen arbeid=kracht*massa en de kracht is groter maar de massa is veel kleiner.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Werking stoommachine.

arbeid=kracht*massa
nonononono :roll:

Als je er maar een kg water instopt kan er ook maar een kg stoom uitkomen. Dus jouw formule klopt niet.

arbeid is kracht maal weg. Arbeid is de energie die je voor een bepaalde verplaatsing nodig hebt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

klopt maar waar moet ik hier dan over praten? om te vergelijken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Werking stoommachine.

Het gaat niet om de massa, maar om het volume. Zie mijn eerdere bijdrage.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Werking stoommachine.

En om de bewering van Klazon formeel te staven, hieronder de eenhedenvergelijking voor

energie is druk x volume:
\( J = \frac{N}{m^2} \cdot m^3 = N \cdot m\)
en als je nog even terugleest op mijn reactie op jouw "arbeid = kracht maal massa", zie je dat ik antwoordde "arbeid (=energie) =kracht maal weg" . De eenheid van kracht is newton, de eenheid van weg is meter, de eenheid van kracht maal weg dus newton maal meter.

Dus Klazon's bewering klopt als een zwerende vinger. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer