Werking stoommachine.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

oké bedankt het klopt.

Nu was ik me daar straks aan het afvragen gebruikt men hededaags nogaltijd stoommachines? is het niet beter om uit hou een soort gas te winnen (ik dacht dat dat kon)

en daar dan mee een verbrandingsmotor mee te laten werken? Is dit effecienter?

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Werking stoommachine.

Ik denk dat het efficienter en milieuvriendelijker is om het hout zó te verbranden. Lees dit maar eens door:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...outgasgenerator
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 333

Re: Werking stoommachine.

waarom maak je geen stoom machine zonder inlaat ?

je neemt een lege tank je last een buis bovenaan de tank waar de zuiger zich in beweegd, je maakt een gaatje in het uiteinde de buis zodat de druk kan ontsnappen bij het einde van elke slag zodat de zuigerstang zich terug in de buis kan begeven door rotatie van het wiel, bij dit systeem heb je wel grotere wielen nodig omdat de slag groter moet zijn omdat het water even nodig heeft om op te warmen, ook moet je zien dat voor het vertrek de stang volledig in de buis zit.

dit systeem is veel simpeler maar moeilijker om te laten werken, omdat er tegendruk is als de stang terug in de buis beweegd.
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

informatie hierover?

Re: Werking stoommachine.

Om water bij te vullen in locomotieven gebruikt men een stoom hoge druk pomp.Die werkt als een stoommachine,maar zonder draaiende beweging.Het principe berust op de hydrolische pers.Als je 10 Bar steekt op een zuiger van 100 cm² en die laat duwen op een zuiger van 10 cm²,dan heb je toch 100 Bar.In de modernere uitvoeringen zijn dat centrifugaalpompen met meerdere lichamen in serie.(Sigi pomp)Bij ons hadden we 80 Bar in de ketels en die werden bijgevuld met gedeminiraliseerd water van 120 Bar.Het grootste gedeelte van dat water komt van de condenser.Om verliezen te compenseren,komt de rest van brut water(zee- of rivier water)die gedeminiraliseerd wordt om ketelsteen te vermijden.Stoommachines zonder uitlaat of condenser zijn niet te realiseren.Hun werking steunt ten slotte op het grote drukverschil.

Berichten: 866

Re: Werking stoommachine.

Eigenlijk was deze interessante topic begonnen met de vraag hoe men water bijvult in een stoomketel. Maar praktisch is het gesprek voor een groot deel gegaan over een stoommachine, een onderwerp dat verwant is en ook zeer interessant !

Een stoomketel kan nog voor heel wat andere doeleinden ingezet worden dan om een stoommachine van energie te voorzien (of om in de stoomketel zelf water bij te vullen), bvb voor verwarming van industriële producten of van lucht. En het bijvullen van de stoomketel kan ook met een elektrisch aangedreven pomp. Er zijn zelfs lokomotiefjes (gewoonlijk op een industrie terrein) die geen eigen stookplaats hebben maar die regelmatig stoom gaan "tanken" aan de vaste stoomketel vd fabriek.

Ik zeg dit alleen maar om even duidelijk te maken dat het eigenlijk om 2 verschillende onderwerpen gaat. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Werking stoommachine.

Er zijn zelfs lokomotiefjes (gewoonlijk op een industrie terrein) die geen eigen stookplaats hebben maar die regelmatig stoom gaan "tanken" aan de vaste stoomketel vd fabriek.
Die zie ik niet. Laat zo'n ding nou eens tien kuub stoom "tanken" van bijv. 10 bar. Dat is toch op voordat het locje terug bij de eerste wissel is??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Werking stoommachine.

@ JvdV Ik had van dat soort rangeer lokomotiefjes al gehoord op school en heb er zelf in een fabriek een gekend. Het is wel zo dat de stoom om te beginnen oververhit is en de storage tank grotendeels gevuld is met een soort poreuze steen met grote soortelijke warmte inhoud. Het werkt echt hoor! :roll:

Als je op google Steam storage locomotives intikt, krijg je een aantal sites die over die dingetjes gaan :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Werking stoommachine.

Wat Stephaan bedoelt is een zg. vuurloze stoomloc.

Maar die tankt geen stoom, hij tankt oververhit water.

Het is de warmteinhoud van het water zelf die stoom produceert als die wordt afgenomen. Gaande het proces neemt uiteraard de druk en de temperatuur van het geheel af, tot het moment dat hij opnieuw moet gaan tanken.

Het kan zijn dat er ook nog warmteaccumulerende stenen in zitten, maar daar had ik nog nooit van gehoord.

Re: Werking stoommachine.

Een stoom storagetank die gevuld is met poreuze steen,daar had ik echt nog nooit van gehoord.Ik vraag me wel af of dat nu nog ergens in dienst is.Misschien in sommige ontwikkelingslanden,waar stoomlocomotieven nog in gebruik zijn.Eens heb ik gelezen dat men in sommige wolkenkrabbers(New York)centrale verwarming had met stoom op 70° C,dit onder vacuum natuurlijk.Een installatie die enkele honderd meter hoog is kun je niet vullen met water.Denk eens aan de druk die je zou hebben op de laagste radiatoren.De 70°C is gekozen voor de veiligheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Werking stoommachine.

klikt u maar hier, het plaatje is te grooooot

Aha, het is dus niet zozeer dat ze stoom als gas tanken, maar met centraal opgewekte stoom wordt een grote watertank op temperatuur gebracht, die vervolgens lange tijd stoom nalevert natuurlijk. Je moet er maar op komen....

(nou zie ik het dus wel...... 8) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Werking stoommachine.

Mijn herinnering omtrent die poreuze steen zal dus wel verkeerd zijn (zal een verwarring zijn met huisradiatoren die met goedkope nachtstroom stenen opwarmen voor overdag)

Ik heb in de jaren 80 nog een accumulator locomotive succesvol in werking gezien in een chemische fabriek in de buurt van Londen.

Ben zelf ook eens gaan neuzen in de referenties die Google opgeeft. Voor wie nog geïnteresseerd is, kopieer ik hier enkele punten. De vetjes zijn door mezelf aangebracht.

The fireless locomotive is one of the most remarkable and foolproof locomotive designs devised. A locomotive equipped with a large tank or reservoir instead of a boiler and firebox, it carries no fire. This engine was essentially a giant thermos bottle lying on its side with wheels.

This type of locomotive was very desirable for service in plants where cleanliness and the elimination of fire hazards and noise were important. They were quite popular in applications where smoke and cinders could ruin the product, as in textile mills or agricultural processing plants. In those applications where this type of locomotive fits, it was a reliable and economical unit of motive power. Fireless locomotives could be found working in chemical industries, powder plants, paper mills, food plants and electric power plants, wherever a reliable source of steam or compressed air was readily available.

These locomotives were fireless and obtained a “charge” of steam from a stationary boiler house. Fireless locomotives were extensively used In Europe long before their introduction in this country.(USA) The first European-built fireless was brought to the U.S. in 1913.

In mines, the locomotives were filled with compressed air at a stationary compressor, or the air was pumped through a pipeline at different stations for the tank to be recharged. Flexible couplings were introduced so the locomotive would not have to be stopped in a precise position to be recharged.

http://www.nrhs.com/web_exclusives/fireless_cooker/

The accumulator locomotive was traditionally a fireless steam locomotive used for shunting duties. All designs used a steam accumulator that was essentially a thermos bottle laying on its side. To be energised, the accumulator had to be at least 3/4 full of water. Heating of this water was done by an external steam source. While some designs used a coiled heat exchanger line, most later designs injected superheated directly into the accumulator tank, using a perforated pipe near the tank bottom. This design enabled rapid energy re-charges (15 to 30-minutes) to be undertaken every few hours.

The last fireless locomotives were 0-4-0's built in Germany during the early 1960's

http://www.internationalsteam.co.uk/trains...am/modern21.htm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Werking stoommachine.

sorry, nou viel ik in mijn eigen val: te brede plaatjes.

bij deze een behapbaarder versie:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

het is allemaal zeer intersant om te weten hoe dergerlijke zaken werken maar ik denk dat je, je wel moet realiseren dat dergerelijke zaken pasé zijn.

en we nu betere vervijndere en zuivere technologie moeten gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Werking stoommachine.

het is allemaal zeer interessant om te weten hoe dergelijke zaken werken, maar ik denk dat je je wel moet realiseren dat dergelijke zaken passé zijn,  

en we nu betere verfijndere en zuivere technologie moeten gebruiken.
In dat geval ben ik even kwijt waar je heen wil met je topic.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer