Wasmachine met rating 230V-50Hz aansluiten op 230V-60Hz

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Wasmachine met rating 230V-50Hz aansluiten op 230V-60Hz

Een senseo weet of het waterniveau leeg is mbv ik denk een magnetisch read relais. Daarna gaat het lampje knipperen, dit zal door een chip worden gestuurd neem ik aan, ik neem aan dat ze bij philips dit knipperen niet organiseren met een mechanisch relais en een condensator. Ook de duur van het pompen heeft twee standen, een kop en twee. Deze tijdvertrager zal ook wel niet met een luchtbalgje op een mechanisch relais worden geregeld maar met dezelfde chip. Waarom de chip kapot loopt ? Geen idee, loopt zo'n chip op een 50 Hz klok of zo ? Ik heb eigenhandig een senseo om zeep geholpen op een offshore locatie, 220 Volt, 60 Hz.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wasmachine met rating 230V-50Hz aansluiten op 230V-60Hz

Volgens mij meet het dat gewoon met een dompel meet dingetje, dat is dat ding dat los zit als je de waterhouder schud. Een LED zal echt niet zucht zeggen als ie 50Hz of 60Hz van hetzelfde voltage krijgt. Dat knipperen wordt gedaan met een paar npn-transistors.

Ik zeg niet dat het niet kapot gaat op 60Hz. Ik zeg dat je 'de elektronica' niet als bewijs materiaal kan gebruiken. Ik denk dat het de pomp is, omdat dat hetenigste is wat echt gebruik maakt van de 220V 50Hz, een LED en het schematje gebruikt geen 220V, meer 5V of zoiets

Berichten: 1

Re: Wasmachine met rating 230V-50Hz aansluiten op 230V-60Hz

Dank voor alle voorgaande posts en na 14 jaar tijd om er weer even bij stil te staan.
Heb zojuist ook een Bosch wasmachine uit NL aangesloten op een 220V/60Hz aansluiting.
Alles gaat goed (electronica, trommelmotor), maar op het moment dat de afvoer pomp moet gaan draaien, schiet de machine in storing.
Nu is de pomp natuurlijk een iets eenvoudigere motor dan de frequentie geregelde pomp van de trommel.
Iemand een idee hoe dit op te lossen.
Dank en groeten uit St Eustatius.
Thomas.

Berichten: 3.917

Re: Wasmachine met rating 230V-50Hz aansluiten op 230V-60Hz

Wat voor wasmachine is het?
moderne wasmachines hebben een gelijkstroommotor koolborstelmotor met veldwikkeling. Die heeft geen enkel probleem met 60Hz.

De elektronica ook niet als het goed is want die gebruikt HF converters waarbij de netspenning eerst gelijkgericht wordt en daarna verwerkt met ca 100kHz schakelfrequentie.

Tijdklokjes die de netfrequentie gebruiken zijn wel van een paar generaties geleden. en dan nog: wast gewoon wat korter.

Dus met een moderne wasmachine is de kans groot dat het geen probleem is.

Berichten: 3.917

Re: Wasmachine met rating 230V-50Hz aansluiten op 230V-60Hz

ThomasvdG schreef: wo 28 okt 2020, 16:30 Alles gaat goed (electronica, trommelmotor), maar op het moment dat de afvoer pomp moet gaan draaien, schiet de machine in storing.
Nu is de pomp natuurlijk een iets eenvoudigere motor dan de frequentie geregelde pomp van de trommel.
Iemand een idee hoe dit op te lossen.
Dank en groeten uit St Eustatius.
Thomas.
die afvoerpompjes zijn wel 50Hz kortsluitankermotoren dus die draaien op 60Hz 20% sneller. probleem is dan dat het afgegeven vermogen aan het schoepje van de pomp evenredig is met de 3e macht van het toerental. dus heb je 1.7 x het pompvermogen. Daar zal dus eea niet meer kloppen. draait de pomp wel of gaat hij gelijk in storing? als hij wel draait ku je overwegen om een stukje van de schoepjes te verwijderen om zo het vermogen te reduceren tot wat het was.

Berichten: 3.917

Re: Wasmachine met rating 230V-50Hz aansluiten op 230V-60Hz

Oliebaron schreef: za 24 jun 2006, 22:45 Een senseo
een senseo heeft een ucontroller die een programma afwerkt en ucontrollers lopen op een kwartskristal als klok dus niet op de netfrequentie. De pomp van de senseo is wel een probleem want die maakt gebruik van 50HZ en ook nog resonantie op die frequentie. dus voor 60Hz heb je een pomp nodig voor 60Hz. De vulhoogte werkt met een drijver met magneetje en een reed relais in de senseo die het magneetje ziet.

Reageer