Benzine

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Benzine

ontsteking bougie op 30 krukasgraden voorontsteking, lijkt dit niet wat veel?

Re: Benzine

Ik heb een R100 BMW Boxer, die staat statisch op 3 graden voorontsteking en gaat vanaf 1500 toeren naar 28 graden voorontsteking bij 3000 toeren

Re: Benzine

Ik rij een Golf 3 GTI 2.0 16v uit 1996.

Ik kan 95 tanken, rijdt ie lekker, als ik 98 tank rijdt ie gewoon beter, merk je best wel, en als ik in Duitsland de V-Power ga tanken ( woon aan de grens ) dan rijdt ie Geweldig, want ik Duitsland zit er 100 octane in de V-Power, tegen 97 in Nederland.

Dus eigenlijk rij je dan geen 95, 98 maar 100 :shock:

En dat merk je aan verbruik wat omlaag gaat en de auto reageert gewoon beter op je rechtervoet.

Waar het allemaal mee te maken heeft zal me rotzorg zijn, zolang ik maar harder kan rijden :wink:

Re: Benzine

ow ja en het kost maar een paar cent meer dan gewone benzine dus waarom zou je geen superplus of V-Power tanken?????

Misschien is het een fabeltje, maar ik heb het idee dat ik meer km maak met 98 of V-Power dan met andere benzine.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Benzine

Het getal zegt alleen maar iets over de temperatuur waarop het spul ontsteekt. Niets over verbruik of prestaties dus..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Benzine

Het getal zegt alleen maar iets over de temperatuur waarom het spul ontsteekt. Niets over verbruik of prestaties dus..
Ik denk dat dit onjuist is, het heeft wel degelijk iets met het octaangehalte te maken, je kunt namelijk ook ''potjes'' kopen, met een octaanverhogend goedje, waardoor de motor sneller reageerd en beter zou presteren.

Dit lijkt me niet aan warmte gerelateerd.

Tevens rijdt ik in een 2003 model Seat Toledo, waarbij er in het boekje werd aanbevelen dat er euro 98 in getankt zou moeten worden.

Tank ik nu 95, dan loopt hij nog steeds prima, alleen is hij minder fel op het gas, plus heeft de motor wat meer moeite met lagere toerentallen.

:shock:

Re: Benzine

Zal het een probleem zijn om een nieuwe benzinemotor in de States te kopen welke gemaakt is voor een lager Octaangehalte, en hem hier in Nederland te gebruiken ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Benzine

Stel: de motor is ontworpen voor RON 95.

Tanken: een lager getal is niet goed, hoger mag altijd.

(je kan wel 98 tanken, maar 91 kan behoorlijke schade aan de motor veroorzaken)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Benzine

ik voeg in...

ik heb een auto met een compressie van 7.8 : 1 (een oudje dus) maar die schijnt wel op super te moeten lopen.....

begrijp ik daaruit dat ook een lage compressiemotor soms benzine met een hoog octangehalte nodig heeft en dat dan de neven-conclusie is dat die motor dan waarschijnlijk wel erg heet zal worden (en dus om die reden de superbenzine vraagt)?

graag jullie / je reactie naar XXXXXXXXXXXXX (straks vergeet ik weer waar ik zoal -waaronder hier- gesurfd heb....

dank en groet, jeroen

Edit Math: geen mailadres toegestaan, dit conform de forumregels!

Op de hoogte blijven kun je d.m.v. te registreren en te abonneren op dit onderwerp.

Re: Benzine

Goeie middag,

ik rij een honda S2000 waarbij op de sticker staat dat er 98 in moet

kan het kwaad dat er 95 in gaat??? of brengt dit schade toe. Tevens gaat deze auto door tot 9200 rpm voor dat we moeten schakelen.

De compressieverh. 11,0:1

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Benzine

We kennen niet alle specs van de motor en andere omstandigheden. Daar komt bij: als wij het hier 'fout' zeggen en je draait je motor in puin..

Check dit dus met de dealer.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Benzine

...Bij 7:1 is de compressie zó laag dat je al bijna geen fatsoenlijke motor kan laten draaien....
Het kan best nog wat lager, de motor gaat dan ook veel langer mee. Ik heb zelf een motor met 6:1 en die loopt meer dan fatsoenlijk.

Bij BMW hadden ze vroeger aparte "overheidsmotorfietsen" voor bv de politie en daar was de compressie ook flink verlaagd. Het presteerd wat minder maar het gaat erg lang mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Benzine

Wat is nu de relatie tussen klopgetal en octaangehalte? Octaan is een brandstof en bij deze brandstof hoort een bepaalt punt van zelfontbranding. Evenaar je met je benzine de karakteristiek van Octaan dan heb je een octaangehalte van 100. Nu kun je euro 95 kopen. Dit duidt op een vergelijkbare karakteristiek van een mengsel van 95 procent Octaan en 5 procent Heptaan. Voor 98 mag je het zelf uitrekenen  :wink:
Het is geen octaan maar iso octaan (2,2,3 trimethylpentaan) in pentaan

vrder hele gopeie uitleg :shock:
Het is inderdaad isooctaan, maar dan wel 2,2,4 trimethylpentaan. Deze brand beter dan gewoon octaan. Het octaan getal van isooctaan is 100, dat van octaan is dichtbij 0. Om het octaan getal van benzine omhoog te krikken is een deel van het octaan omgezet in isooctaan.

Daarnaast is de ontbranding van octaan geen spontaan proces en de verbranding van isooctaan wel.

Berichten: 9

Re: Benzine

Waar het allemaal mee te maken heeft zal me rotzorg zijn, zolang ik maar harder kan rijden :wink:


Niet te hard hè?! :shock:

Reageer