Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Hallo,

Stel dat ik een centrifugaalpomp heb die water doorheen een persleiding pompt. En ik ga de leiding smoren door middel van een smoorventiel. Het debiet zal dan zakken. Is het ook zo dat dan de manometrische druk van de pomp zal toenemen? of blijft deze constant?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Als je hiermee bedoelt: ik zet een manometer direct na de pomp maar vóór de smoring, in verreweg de meeste gevallen wél.

dat enkele geval dat dat niet zo is: Hangt een beetje ervan af waar je precies zit in je pQ-diagram op het moment dat je begint met knijpen. Er zijn namelijk ook pompen die een piek hebben in dat pQ diagram:
pQ_diagram.gif
pQ_diagram.gif (7.4 KiB) 3877 keer bekeken
Vooral als het debiet al heel klein is zal het drukeffect klein zijn (of zelfs negatief zioals je in het tweede diagram ziet). Ik meen me te herinnereren dat dat komt door turbulenties in het pomphuis, maar kan het mis hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Ach ja, nu herinner ik me het verband tussen q en P. Was het maximum geen gevolg van de stootverliezen bij intrede in de pomp. De pomp is geconstrueerd voor 1 bepaald debiet. Ga je afwijken van dat debiet, dan treden er botsingsverliezen op.

Ik kan me vergissen over dit laatste. We zullen misschien beter de bevestiging van een kenner afwachten :-)

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Die stootverliezen meen ik me te herinneren van zuigerpompen (allemaal lang, laaaaang geleden). Een centrifugaalpomp is daar toch veel te "smooth" voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Een centrifugaalpomp is beslist niet gedimensioneerd voor 1 debiet.

Het debiet dat een centrifugaalpomp levert is afhankelijk van het drukverschil (uitgedrukt in meters vloeistof) dat de pomp ondervindt. Een smoorklep sluiten leidt tot een verhoging van de persdruk. Pompen met een maximum in de pompcurve worden voor zover ik weet nooit gebruikt omdat ze niet stabiel te opereren zijn. Bij een bepaalde tegendruk P zijn er immers twee mogelijke debietten Q1 en Q2. Het ene moment kan de pomp op Q1 lopen en bij het minste of geringste switchen naar Q2, en vice versa, hetgeen niet gezond is voor pomp en leidingsysteem.

Er zijn wel centrifugaalpompen met een speciaal impellerontwerp om een hoge opvoerhoogte te bereiken met slecht één waaier, en deze waaier heeft dan inderdaad een maximum in de pompcurve, maar door een vaste restrictie in de uitlaat van het slakkenhuis te maken (bij het gieten) ontstaat aan de pompuitlaat (na die restictie) een steile pompcurve zonder maximum. De weerstand van die restrictie neemt toe met Q en veroorzaakt zo een verlaging van de bruikbare persdruk aan de uitlaat.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Ok, bedankt.

Nu je het zegt lijkt het me inderdaad niet logisch als zulke pompen voor 1 debiet ontworpen zouden zijn.

Berichten: 1

Re: Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Hoe komt het ,dat bij een centrifugaalpomp, aangedreven door een elektromotor, we kunnen vaststellen dat bij het smoren van de persleiding ( storthoogte verhogen ) waarbij het debiet (Q) zakt . We toch kunnen vaststellen dat het vermogen die de motor nodig heeft om de pomp te doen ronddraaien zakt. ( amp naar motor daalt )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Smoring van de persleiding bij een centrifugaalpomp

Als het debiet Q daalt dan daalt ook het benodigde vermogen. Dat is toch logisch?

Benodigd pompvermogen is: debiet maal drukverschil tussen pers en zuig, gedeeld door rendement.

Reageer