Zéér hoog verbruik thuis.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Z

,dus ik zou wisselen van meter en niet meer discussieren!
die groep 4 is nog steeds de hoofdverdachte. Die zou ik eerst eens overtuigend vrijspreken voordat ik aan een meter begon te denken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Z

Inderdaad, je zou gewoon kunnen bepalen wat het werkelijke verbruik in die groep is door tussen de zekeringautomaat en de rest een verbruiksmeter te plaatsen. Als je nog ouderwetse 'stoppen' hebt die je eruit kunt draaien dan is dat helemaal een koud kunstje, kwestie van een (gezekerde) wisselstroommeter plaatsen op dat punt.

Maar er was feitelijk al geconcludeerd dat het helemaal uitschakelen van groep 4 ervoor zorgt dat de meter stopt met draaien, dus logica gebiedt dat de fout ergens in de groep zit en niet in de meter.
Victory through technology

Berichten: 4.502

Re: Z

Techneuten/deskundigen (BenM+ JanvdV!)met nuchter verstand zijn altijd makkelijk voor lekenvragen! :D

Berichten: 9

Re: Z

En, Volta, oorzaak al gevonden?

Een nogal eens gehanteerde zoekstrategie bij dit soort problemen is de (elektriciteits) leidingen te volgen vanaf het bronpunt en geheel in kaart te brengen.

De meter lijkt in orde.

De zekeringautomaat ook. (Je kan nog automaten wisselen om daar zeker van te zijn.)

Voor zover ik hier kan beoordelen zit het probleem in de groep na de zekeringautomaat.

Hoe loopt die groep door je huis? Gewoon in kaart brengen. Ergens kom je de blackbox tegen waar de lekkage in zit. Ik vermoed ook dat er een 'tuintje' bij de buren is? :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Een andere strategie is die groep gewoon uitzetten. Die bezorgt je nl. het hoge verbruik, en daar ben je dan vanzelf van verlost. Na een paar dagen (of eerder) merk je dan vanzelf of je iets mist.
De zekeringautomaat ook. (Je kan nog automaten wisselen om daar zeker van te zijn.)
Ik kan niet verzinnen hoe de zekeringautomaat de oorzaak kan zijn van een hoog verbruik.

Berichten: 9

Re: Z

Ik kan niet verzinnen hoe de zekeringautomaat de oorzaak kan zijn van een hoog verbruik.
Ik ook niet, maar toch zou ik 'm testen en uitsluiten. De praktijk leert dat alles wat je kan bedenken toch niet uitputtend is.

Maar, als die automaat niet erg warm wordt (400 W!!), zou ik 'm ook in eerste instantie wel vertrouwen en beginnen met de groep op te spitten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Maar, als die automaat niet erg warm wordt (400 W!!), ....
Dat bedoel ik. Als er in de automaat echt 400W wordt opgestookt dan is hij binnen een uur de kast uitgedropen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Z

Wellicht is ergens illegaal stroom afgetapt door buren met een wietplantage?

Ergens moet die stroom verbruikt worden. Door kortsluiting zou een stop springen/automaat omslaan en bij weglekken zou de aardlek doorslaan. Ik zou je stelling "alle stekkers zijn er uit" dus anders formuleren: "voor zover bekend zijn alle stekkers er uit". Blijven over de stekkers die niet bekend zijn (of eventueel apparaten die vast met het lichtnet zijn verbonden). Om daar echt zekerheid over te krijgen zit er niet veel anders op dan te kijken hoe/waar de draden van die groep lopen (inclusief de kruipruimte en/of ruimte boven plafonds).

Bij iedere lasdoos is het overigens mogelijk om een verbruikmeter (tijdelijk) aan te sluiten, om te zien of je niet al voorbij het verbruikende apparaat bent. Al moet je wel weten waar je mee bezig bent...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 12.262

Re: Z

Bij iedere lasdoos is het overigens mogelijk om een verbruikmeter (tijdelijk) aan te sluiten, om te zien of je niet al voorbij het verbruikende apparaat bent. Al moet je wel weten waar je mee bezig bent...


Een stroomtang is dan handig, hoef je niets los te maken en kun je zo volgen waar de stroom naar toe gaat. Je hebt zoiets overigens al voor een paar tientjes, en gezien de grootte van de stroom volstaat het simpelste exemplaar deze te meten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Z

Als er ergens stroom zou worden afgetapt NA de meter, schakel je dat uit als je de knop van de automaat overhaalt. De lamp van de buren zou dan net zo hard uit gaan als je eigen lampjes dat doen.

Als je VOOR de meter een lek naar het wiet-tuintje van de buren zou hebben, meet je meter dat niet volgens mij.

Mot met de buren verwacht ik dus niet :D

De vraag blijft volgens mij onbeantwoord: wat zit er allemaal aan groep vier? En als je zegt dat ALLE stekkers er uit waren, heb je dan ook de koelkast, CV ketel, afzuiginstallatie, buitenlamp met schemerschakelaar, etc gedurende die dag uit gehad? Was echt alles in je huis toen uit?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Z

nee...

helaas, zekeringsautomaat kan geen vermogen opnemen...

Maar nu ben ik ook wel benieuwd? (of je moet hem idd als verwarming gaan gebruiken :D )

Succes ermee

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

helaas, zekeringsautomaat kan geen vermogen opnemen...
Kan wel, als er ergens een gammel contact in zit. Maar geen 400W.

Wat ik wel jammer vind, wij zijn er met z'n allen lekker over aan het brainstormen, maar de vraagsteller heb ik al een poosje niet meer gezien.

Berichten: 1

Re: Z

Geachte,

laat gewoon elektrieker leiding es uitmeten

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Z

Als de teller stopt met draaien op het moment dat je de automaat uitschakelt kan het probleem enkel in de kring achter de automaat gesitueerd zijn. Je zit gegarandeerd met een verbruiker waarvan je blijkbaar geen weet hebt. Een aardlek zou door een goed werkende differentieelschakelaar opgemerkt worden. De enige oplossing die ik kan bedenken is (zoals al eerder aangehaald) de ganse kring blootleggen en controleren op onbekende of ongewenste verbruikers die aangesloten zijn op die kring. Ik ben benieuwd naar de afloop.

Berichten: 474

Re: Z

In een grijs verleden ben ik electricien geweest. Toen moest er ook een lekstroom gevonden worden van rond 10 kWh per dag. Dit was in een oude boerderij met nog katoenen isolatie om de geleiders. Uiteindelijk is besloten om dit allemaal te vervangen (kost meer dan 600 Euro). Het lekken is daarna opgehouden, en we hebben geen 'aftappers' gevonden. (ik moet wel zeggen dat alle groepen toen lekten)

Kan het zijn dat je nog ergens katoenen draden hebt liggen?

Of wat ook theoretisch mogelijk is:

draden die op heeeeeeeeel veeeeeeeeel verschillende plekjes doorslaan doordat de isolatie slecht is van iedere individuele draad. Hierdoor wordt er niet zo veel warmte gegenereerd op 1 plek. Als dat laatste een mogelijkheid is dan zou ik er eens een hoogohmige meter erop zetten, een beetje electricijn kan dat voor je doen.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Reageer