Zéér hoog verbruik thuis.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 30

Re: Z

Hari schreef:In een grijs verleden ben ik electricien geweest. Toen moest er ook een lekstroom gevonden worden van rond 10 kWh per dag. Dit was in een oude boerderij met nog katoenen isolatie om de geleiders. Uiteindelijk is besloten om dit allemaal te vervangen (kost meer dan 600 Euro). Het lekken is daarna opgehouden, en we hebben geen 'aftappers' gevonden. (ik moet wel zeggen dat alle groepen toen lekten)

Kan het zijn dat je nog ergens katoenen draden hebt liggen?

Of wat ook theoretisch mogelijk is:

draden die op heeeeeeeeel veeeeeeeeel verschillende plekjes doorslaan doordat de isolatie slecht is van iedere individuele draad. Hierdoor wordt er niet zo veel warmte gegenereerd op 1 plek. Als dat laatste een mogelijkheid is dan zou ik er eens een hoogohmige meter erop zetten, een beetje electricijn kan dat voor je doen.
Hi, ik was aan het googlen en ik heb in jou een lotgenoot gevonden, waar ik benieuwd naar ben is of het al boven water is het probleem en wat je tot nu toe allemaal hebt gedaan.

Ik werd vrolijk verrast met een 2400 Kwh meerverbruik dan voorgaande jaren, terwijl er geen grootverbruikers zijn bijgekomen eerder minder.

Ik heb inmiddels een kwh metertje aangeschaft en ieder apparaat gecontroleerd, alles blijkt normaal dus het moet in de vast inwandig aangesloten zaken zitten, zonneluiffel via contact wat dit jaar is ingebouwd. Of de meter of kast zelf..

In eerste instantie dacht ik.. het kan alleen maar de meter zijn.. echter ben ik net zoals jij geschrokken van die ijkingskosten.. en dus ga ik net zoals jij verder zoeken.

Ik hoop dat jij misschien een idee hebt wat mij ook kan helpen.. het is inmiddels als weer eind 2008 en je laatste bericht is van april.. dus ik heb hoop! ;-)

Ik hoop dat jij er al uit bent in ieder geval.. Alvast bedankt voor de moeite.. het hele verhaal heeft me nu al 2 weken grijze haren bezorgt.. ik kan het nog niet direct pinpointen..***** gevoel is dat... dit moet jij ook zo ervaren m.i.

De installatie is van 2000 (huis opgeleverd als nieuwbouw)

Berichten: 8

Re: Z

Verbruik van 8900kwh is niet super veel. Heb je een zonnebank, hoeveel computers heb je, aantal tv's, Kook je electrisch heb je electrische dekens. Heb je een sauna, jacuzzi? Ik neem dagelijks verbuiken op en ik kan je vertellen dat je aan de grens zit van een gemiddeld verbruik. Lampen spelen trouwens ook een grootte rol.

Twijfel je nog..l

Maar heb je zon meter met een draaischijf? dan kun je een eiking aanvragen rond de 200euro eigen bijdrage, na blijkt afwijking krijg je je geld terug en nieuwe meter+ herberkening jaar opgaaf

Berichten: 30

Re: Z

Richard Mertens schreef:Verbruik van 8900kwh is niet super veel. Heb je een zonnebank, hoeveel computers heb je, aantal tv's, Kook je electrisch heb je electrische dekens. Heb je een sauna, jacuzzi? Ik neem dagelijks verbuiken op en ik kan je vertellen dat je aan de grens zit van een gemiddeld verbruik. Lampen spelen trouwens ook een grootte rol.

Twijfel je nog..l

Maar heb je zon meter met een draaischijf? dan kun je een eiking aanvragen rond de 200euro eigen bijdrage, na blijkt afwijking krijg je je geld terug en nieuwe meter+ herberkening jaar opgaaf
Dag Richard, bedankt voor je reactie. 4 ervaringsjaren leren dat ik ieder jaar rond de 5300 verbruik, huishouden bestaan uit mijn vriendin, onze hond en ik. Dit jaar stond er aan KWH per jaar op 7901. dus een Forse overschrijding op basis van de gemiddelden van voorgaande 4 jaren (ik ben hier in 2004 gaan wonen). Het punt is dat ik geen apparaten of grootverbruikers heb aangeschaft het afgelopen verbruiksjaar. Dus voor mij is het werkelijk een raadsel. Ik heb nu een KWH meter aangeschaft en die op de koelkast geplaatst en ben groep voor groep om de 7 uur aan het meten. Ben begonnen met groep 4 (koelvriescombi, en 1 contactdoosje waar een router / modem en alarm aan hing, van 22:00 uur tot 07:00 uur vanochtend, 0,7 kwh verbruikt. De rest alles uit dus door die groepen simpelweg uit te zetten. Nu ben ik vanochten een nieuwe meting begonnen inclusief groep 2, waar nu alleen mijn laptop aanhangt en verbruikt. Om 17:00 uur ga ik kijken of deze groep minus die andere groep absurd veel gebruikt. Ik ben huiverig voor die ijking.. omdat ze me waarschuwen dat het 99,9% aan je installatie thuis ligt. En wil door deze test alles uitsluiten. Enige zwakke schakel in mijn installatie thuis is de tuin, grondkabel die 4 jaar geleden naar achter is getrokken bij vochtig weer misschien lekstroom??? Maar dan zou de aardlek eruit moeten klappen lijkt me. ik heb de afgelopen weken puur alleen de standen bijgehouden en er waren dagen bij dat er 35 kwh verbruikt was... 1 wasbeurtje en droogbeurtje en 1 pc met monitor en wat lampen.. ik heb geen wietplantage, geen zonnebank, geen jacuzzi... etc. gewoon doorsnee. Ander zwak puntje zou de electrische zonneluifel kunnen zijn, die een electricien deze zomer door heeft getrokken naar binnen en op een schakelaar heeft aangesloten.. wellicht dat die bij vochtig weer ook trekt of lekt?? Maar dan zou ook de aardlek er uit moeten klappen lijkt me...

Als ik na deze test de boosdoener nog niet te pakken heb.. moet ik een electricien de hele installatie laten doorlichten.. om zeker te zijn

Ik hoop dat je een reactie kunt geven! Alvast mega bedankt voor je eerste reactie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Painchiller, wat gebeurt er als je alles uitzet? En dan bedoel ik echt alles, het makkelijkst te bereiken door alle groepsschakelaars uit te zetten. Beweegt de meter dan nog steeds?

En kun je vertellen wat het merk en type van de meter is?

Een controle van de meter gebeurt steeds op basis van ongelijk. D.w.z. wie ongelijk heeft betaalt de kosten.

Berichten: 30

Re: Z

klazon schreef:Painchiller, wat gebeurt er als je alles uitzet? En dan bedoel ik echt alles, het makkelijkst te bereiken door alle groepsschakelaars uit te zetten. Beweegt de meter dan nog steeds?

En kun je vertellen wat het merk en type van de meter is?

Een controle van de meter gebeurt steeds op basis van ongelijk. D.w.z. wie ongelijk heeft betaalt de kosten.
Als ik alle groepen uitzet, knippert de meter niet meer, en lijkt het analoge telwerkje niets bij te tikken.

Het Type betreft een Enermet type T5057 hij lijkt op dit plaatje (zie url)

http://www.brunata.dk/typo3temp/pics/45d3317803.jpg

Een half jaartje terug hoorde ik in de meterkast een trillend geluidje trrrrrr, na er even naar te kijken bleek het om de meter te gaan. Het lijkt alsof bij het verspringen van het tellerwieltje het geluidje zich voordoet. De Enermet meter die ik heb is niet uitgerust met een vliegwiel/schijf maar met leds en 2 analoge telwerken teller 1 en 2 zeg maar.

Led1 is groen is voor teller 1 en staat uit, led2 is oranje en geeft een pulse als hij verbruik signaleert, en led 3 is ook groen en die staat aan omdat alleen teller 2 actief is. Als het tellerwieltje een trillend geluidje maak blijf het oranje ledje ook even hangen.. doorknipperen zeg maar en om de 2 keer bij dit fenomeen dimt het 2e groene ledje ook, als het geluidje weg is trrrrrrr dan is ie weer gewoon aan dat groene ledje voor teller 2.

Dit gebeuren gaf mij in eerste instantie de indruk dat het aan de meter ligt. Echter als ik de netwerkbeheerder bel (gister) krijg ik een dame die me niets kon vertellen over die enermet meter, noch evt. symptomen van mensen die er eerder last van hebben gehad of i.d. ze gaf alleen aan, een herijking te kunnen regelen.. maar 99,9% van de aanvragen worden betaald door de consument.. aanvrager.. dus lekker ontmoedigend.

Het is nu 11:00 uur en de meter geeft sinds vanochtend 8 uur Kwh 0,9 aan verbruik aan als ik 32659,3 van 32658,4 afhaal. groep 4 en 2 stonden nu aan, verbruikers waren:

Koelkast, Laptop, en de nokia heeft even aan de lader gehangen, router, alarm en modem van @home.

Ik waardeer iedere reactie ten zeerste en hoop het plot te kunnen ontzenuwen! Dmv jullie hulp! Ik ga verder met meten! en laat alles op dit forum achter!

Gr. Xavier

Berichten: 30

Re: Z

Painchiller schreef:Als ik alle groepen uitzet, knippert de meter niet meer, en lijkt het analoge telwerkje niets bij te tikken.

Het Type betreft een Enermet type T5057 hij lijkt op dit plaatje (zie url)

http://www.brunata.dk/typo3temp/pics/45d3317803.jpg

Een half jaartje terug hoorde ik in de meterkast een trillend geluidje trrrrrr, na er even naar te kijken bleek het om de meter te gaan. Het lijkt alsof bij het verspringen van het tellerwieltje het geluidje zich voordoet. De Enermet meter die ik heb is niet uitgerust met een vliegwiel/schijf maar met leds en 2 analoge telwerken teller 1 en 2 zeg maar.

Led1 is groen is voor teller 1 en staat uit, led2 is oranje en geeft een pulse als hij verbruik signaleert, en led 3 is ook groen en die staat aan omdat alleen teller 2 actief is. Als het tellerwieltje een trillend geluidje maak blijf het oranje ledje ook even hangen.. doorknipperen zeg maar en om de 2 keer bij dit fenomeen dimt het 2e groene ledje ook, als het geluidje weg is trrrrrrr dan is ie weer gewoon aan dat groene ledje voor teller 2.

Dit gebeuren gaf mij in eerste instantie de indruk dat het aan de meter ligt. Echter als ik de netwerkbeheerder bel (gister) krijg ik een dame die me niets kon vertellen over die enermet meter, noch evt. symptomen van mensen die er eerder last van hebben gehad of i.d. ze gaf alleen aan, een herijking te kunnen regelen.. maar 99,9% van de aanvragen worden betaald door de consument.. aanvrager.. dus lekker ontmoedigend.

Het is nu 11:00 uur en de meter geeft sinds vanochtend 8 uur Kwh 0,9 aan verbruik aan als ik 32659,3 van 32658,4 afhaal. groep 4 en 2 stonden nu aan, verbruikers waren:

Koelkast, Laptop, en de nokia heeft even aan de lader gehangen, router, alarm en modem van @home.

Ik waardeer iedere reactie ten zeerste en hoop het plot te kunnen ontzenuwen! Dmv jullie hulp! Ik ga verder met meten! en laat alles op dit forum achter!

Gr. Xavier
En de HR Combi ketel hangt aan groep2 was ik vergeten te vermelden.. maar dit terzijde.

Nogmaals, alle reacties zijn zeer zeer welkom.. in 1 klap 500 euro besparen is toch iets waard.. en met het huidige verbruik zou ik normaal landen op 10959KWH!! wat nooit kan kloppen!..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Die Enermet meter is wat mij betreft een onverdacht type. Geen bekende kuren, behalve dan dat ze er soms helemaal mee ophouden. Maar dat gebeurt bij meer meters, en werkt altijd in je voordeel.

Het geluid wat je soms hoort kan van de telwerkmotor komen. Het meetsysteem zelf is elektronisch, en als er weer een aantal watturen voorbij zijn gekomen, dan maakt dat motortje een stap om het mechanische telwerk overeenkomstig op te hogen.

Dat 99,9% van de meterijkingen door de klant worden betaald komt me bekend voor. Ik heb 30 jaar op de meterafdeling van een energiebedrijf gewerkt, en in al die tijd maar 2 keer meegemaakt dat de klant gelijk had.
.. en met het huidige verbruik zou ik normaal landen op 10959KWH!! wat nooit kan kloppen!..
Wat voor redenen heb je om te denken dat dat nooit kan kloppen? Als die redenen juist zijn, dan geeft dat misschien de oplossingsrichting aan.

Berichten: 30

Re: Z

klazon schreef:Die Enermet meter is wat mij betreft een onverdacht type. Geen bekende kuren, behalve dan dat ze er soms helemaal mee ophouden. Maar dat gebeurt bij meer meters, en werkt altijd in je voordeel.

Het geluid wat je soms hoort kan van de telwerkmotor komen. Het meetsysteem zelf is elektronisch, en als er weer een aantal watturen voorbij zijn gekomen, dan maakt dat motortje een stap om het mechanische telwerk overeenkomstig op te hogen.

Dat 99,9% van de meterijkingen door de klant worden betaald komt me bekend voor. Ik heb 30 jaar op de meterafdeling van een energiebedrijf gewerkt, en in al die tijd maar 2 keer meegemaakt dat de klant gelijk had.

Wat voor redenen heb je om te denken dat dat nooit kan kloppen? Als die redenen juist zijn, dan geeft dat misschien de oplossingsrichting aan.
Wederom bedankt voor je reply.

Omdat gezien mijn ervaringsjaren hiervoor ik per jaar maximaal 5300 kwh verbruik (afgelopen 4 jaar). En ik sinds de vorige factuur (over 2007) geen apparaten meer extra heb aangesloten die zoveel stroom kunnen trekken.

Nou ik kan tot op heden dus niet verklaren waar die 2000KWH vandaan zijn gekomen buiten de in mijn bovenstaande 2 posts zwakke schakels.. ik ben nu stap voor stap per groep aan het bekijken wie of wat de boosdoener is.

Het berichtje waar jij op reageerde was een reactie op een van die eerdere berichten (scroll maar eens naar boven). Ik dacht dat het de meter zou zijn maar ik wil alles uitsluiten. Ik zoek het ook eerder in de installatie hier in huis, maar om precies de boosdoener te pinpointen is lastig en vereist een lange testcyclus. Nogmaals ik heb geen grote verbruikers aangeschaft of gebruikt in het laatste verbruiksjaar, en tot nu toe is die 2000KWH voor mij echt onverklaarbaar.

Ik hou iedereen middels dit forum op de hoogte en zal het uitzoeken tot de laatste snik, al moet er een compleet nieuwe installatie komen, meter of alle apparaten vervangen ;-)

PS. Als ik groep 1 aanzet dan valt het me wel op dat de meterkast (zwarte unit) ergens zo'n stroomgeluid maakt, zo'n zoemend geluid. Als ik groep 1 uitzet dan is dat geluid weg. De volgende groep die ik vannacht ga testen is die Groep 1 dus morgen zal ik laten weten wat die heeft verbruikt tussen 22:00 uur en 07:00 uur.

In de tussentijd zijn alle reacties zeer welkom!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Nogmaals ik heb geen grote verbruikers aangeschaft of gebruikt in het laatste verbruiksjaar, en tot nu toe is die 2000KWH voor mij echt onverklaarbaar.
Het aanschaffen van apparaten leidt ook niet tot verbruik, wel het aanzetten. :D

Het zal wel een barre zoektocht worden om er achter te komen waar dat verbruik door wordt veroorzaakt.

Je zou, naast het onderzoek wat je nu al doet, ook eens kunnen kijken of je installatie zelf vermogen opneemt (zeer onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit). Dus de groepsschakelaars aan laten staan, maar alle apparaten uitzetten. Dus ook alle stekkers eruit trekken. Met de nadruk op alle, want je wilt niet weten hoeveel apparaten er in een modern huishouden aanstaan zonder dat je je daarvan bewust bent.

Berichten: 146

Re: Z

Hoofdschakelaar omzetten (=alle spanning er af), groepenkast openschroeven, van de verdachte groep de draden aan de uitgangskant loshalen, hoofdschakelaar omzetten (=spanning er weer op). Alle groepen behalve de verdachte groep uitschakelen: draait de meter nog steeds als een gek? Zo nee, en draait de meter evenmin als een gek als je de overige groepen weer inschakelt (en alle -ook de stille/vergeten- stroomverbruikers uitschakelt): hoofdschakelaar om (alle spanning er af), proberen 3 amperemeters te bemachtigen/lenen en deze tussen enerzijds de uitgaande blauwe, bruine, massadraad en anderzijds de groepenkast te plaatsen: wat meet je? De massadraad mag niks meten, en de andere twee ook niet als je er geen stroomverbruikers aan hebt hangen maar i.i.g. moeten de waarden van blauw en bruin gelijk zijn. Dit had die elektriker gelijk moeten doen, i.p.v. een nachtje gaan slapen ....

Grondkabel, hm.

Berichten: 30

Re: Z

Dommerik schreef:Hoofdschakelaar omzetten (=alle spanning er af), groepenkast openschroeven, van de verdachte groep de draden aan de uitgangskant loshalen, hoofdschakelaar omzetten (=spanning er weer op). Alle groepen behalve de verdachte groep uitschakelen: draait de meter nog steeds als een gek? Zo nee, en draait de meter evenmin als een gek als je de overige groepen weer inschakelt (en alle -ook de stille/vergeten- stroomverbruikers uitschakelt): hoofdschakelaar om (alle spanning er af), proberen 3 amperemeters te bemachtigen/lenen en deze tussen enerzijds de uitgaande blauwe, bruine, massadraad en anderzijds de groepenkast te plaatsen: wat meet je? De massadraad mag niks meten, en de andere twee ook niet als je er geen stroomverbruikers aan hebt hangen maar i.i.g. moeten de waarden van blauw en bruin gelijk zijn. Dit had die elektriker gelijk moeten doen, i.p.v. een nachtje gaan slapen ....

Grondkabel, hm.
Groep 4 en 1 getest vannacht, heeft in totaal volgens de meter 3,1 verbruikt, zijnde de vijverpomp en luchtpompje, router, modem, alarm backup, en de koelvriescombinatie.

Volgens mijn meting gister en eergister, zit ik tussen 22 uur en 22 uur gemiddeld op 12,1kwh, en van 7 tot 7 gemeten op 14,5. Hier heb ik nog geen wasmachine laten draaien of droger, alleen 1 keer de vaatwasser, die in totaal 2,1 kwh heeft verbruikt volgens de kwh teller die er tussen zat.

Vandaag laat ik alle groepen aanstaan en volg ik een normale dagroutine de meter stond vanochtend om 8 uur op 32673. Morgen op 8 uur zal ik de meterstand hier mee vergelijken en kijken wat een normale dagroutine volgens de meter oplevert qua verbruik in KwH.

Waar ik nu benieuwd naar ben is of er mensen zijn die dit verbruik voor een 2 persoons huishoudentje normaal vinden. Als ik vorig weekend bekijk hebben we 1 wasbeurt 1 droogbeurt 1 vaatwasbeurt laten draaien en wat gestreken, computers aan alle 2, printertje. En toen kwamen we op 31 Kwh! na 24 uur. Ik kan nog niet pinpointen waar dat vandaan gekomen moet zijn. Beide computers aan is 500 watt samen incl. printer, boxen monitor, bureaulampje etc. maar die computers hebben denk ik 1 uurtje beide aangestaan en 1'tje iets langer, die verbruikt 200watt

Nou.. we gaan weer meten. Alle berichten zijn weer zeer welkom! Ik ben er jullie zeer erkentelijk voor!

Ik bel vandaag een electricien op om het verhaal uit te leggen en ik ga kijken of hij me kan helpen die 2000kwh te verklaren die we dit jaar meer hebben verbruikt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Waar ik nu benieuwd naar ben is of er mensen zijn die dit verbruik voor een 2 persoons huishoudentje normaal vinden.
Nee, dat vind ik niet normaal. Het gemiddeld verbruik van huishoudens in Nederland is 3400 kWh per jaar. Ik heb ook een 2-persoons huishouden met hond en kat en een computer die vrijwel de hele dag aan staat, en ik kom aan 3200 per jaar.

Dus zelfs die 5300 die jij in de voorgaande jaren hebt verbruikt is al abnormaal veel.

Berichten: 146

Re: Z

Dit schiet niet op. Ik zou proberen de meter tot stilstand te krijgen omdat apparaten over het algemeen deugdelijk functioneren en zo niet dan gaan ze meestal wel roken na verloop van tijd. Tip: haal in de lasdoos eens het begin van de grondkabel los, en eveneens in een lasdoos de spanningsaanvoer naar het elektrische zonneschermsysteem, en houd dan de meterstand (een paar weken) in de gaten.

Berichten: 30

Re: Z

klazon schreef:Nee, dat vind ik niet normaal. Het gemiddeld verbruik van huishoudens in Nederland is 3400 kWh per jaar. Ik heb ook een 2-persoons huishouden met hond en kat en een computer die vrijwel de hele dag aan staat, en ik kom aan 3200 per jaar.

Dus zelfs die 5300 die jij in de voorgaande jaren hebt verbruikt is al abnormaal veel.
Even een overzichtje van stroomtrekkers in mijn geval. Als ik de essent assistent gebruik voor het gemiddelde verbruik zit ik max op 5300 dus dat kan kloppen.

TL buizen links 2x

Afzuigkap

Afzuiginstallatie

Buitenverlichting voordeur

Koffiezetapparaat

Tefal cooker

Rechts naast wasbak

Koelvriescombinatie

PC's

Monitoren

Printer

Bureaulampje

Halogeen Lampjes boven de kledingkast

Boxenset 5.1 Logitech

Muisladers

Boxenset PC

Tandenborstellader

Verlichting

Normaal steekt hier niets in, maar tijdens deze test hing er de Router, Modem en Alarm installatie aan, dit zit normaal op groep 1

Onder thermostaat (hangt de laptop soms aan)

2 IKEA torenlampen

Verlichting

Verlichting

naast wandschakelaar

TL Bakken 2x

Halogeenlampje 2 x rechts samen met zolderverlichting

naast wandschakelaar

Motor garagedeur

Verlichting

H.R. Combiketel

Verlichting

Halogeenverlichting 2x

Halogeenverlichting 2x

TL buisje rechts naast de oven

TV signaal Versterker

Router

Modem

TV Huiskamer

DVD Speler en Versterker

XBOX360

Zwarte Kubus Lamp

Luiffel via aan uit schakelaar

Bij Tara en bij lamp en tv in de voorkamer, die contacten die niet in gebruik zijn

Buitenlamp tuin die aan het huis vast zit

TV,Video DVD combi, Decoder

2 IKEA torenlampen

Wekkerradio en bedlampje

Halogeenverlichting boven de kledingkast

Wasmachine

Wasdroger

Combi-magnetron

Vaatwasser

Is deze situatie eender en verbruik jij dan maar 3400 kwh?

Ik ga inderdaad die luiffel uitschakelen via de lasdoos en de grondkabel trek ik uit de hoofdwandcontactdoos in de meterkast. kijken wat ie dan nog doet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Nogmaals, hoeveel apparaten je in huis hebt doet er weinig toe. Het gaat erom hoe lang ze aan staan.

Dus op grond van dat lijstje alleen is moeilijk te zeggen wat het verbruik zal zijn.

Reageer