Zéér hoog verbruik thuis.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 30

Re: Z

Kleine toevoeging:

De oplossing moet nabij zijn. Ik ga morgen dezelfde verbruikstest doen als we de vaatwasser aan zetten die op een separate groep zit. Als deze ook weer dubbel registreerd, ga ik er nog 1 testen dat is de separate groep van de combimagnetron, dan heb ik er 3, als die dan ook dubbel registreerd hoop ik dat jullie me kunnen vertellen wat ik als eerste moet doen.

Berichten: 146

Re: Z

Dat meterverhaal is bij mij te ver weg gezakt in de loop der jaren, doch je hebt het over 'groene' en 'witte' groepen. Je meter in de meterkast meet niet alles dubbel; anders had je een nog hogere eindafrekening gehad :D Het zou daarmee wellicht moeten gaan om ofwel de witte groepen ofwel de groene groepen. Op welke kleur was de condensdroger aangesloten? Ga eens na wat er nog meer op die kleur zit en schat het jaarverbruik, en doe daar een opwaarde bij gelijk aan wat je bij de condensdrogertest hebt gevonden. Maar het blijft koffiedik kijken tot je de oorzaak echt hebt gevonden; die condensdrogertest op een andere groep zou dus op een andere groep én andere kleur moeten, en daarna nog een keer op dezelfde kleur / andere groep.

Naar ik aanneem ten overvloede, maar toch: neem een dik genoeg verlengsnoer en rol de haspel helemaal af.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Het hoeft niet zo te zijn dat de witte en groene groepen op aparte fasen zitten. De aardlekschakelaars kunnen ook 3-fasig zijn. En dan kunnen zowel witte als zwarte groepen over de 3 fasen verdeeld zijn.

Lijkt me ook logisch. De meter is 3-fasig, dan ga je niet 1 fase ongebruikt laten.

Berichten: 46

Re: Z

je hebt een goede kans dat ze die groene en witte groepen inderdaad zo gesplitst hebben op de 2 fasen

je hebt 2 aardlekschakelaars omdat deze ook verschillen in waarde waarop die inschakelen

deze aardlekschakelaars controleren of er stroom weglekt naar de aarde, dit doet hij door te kijken of er evenveel stroom terugkomt door de blauwe draad als dat er door de bruine draad weggaat.

omdat er bij je witte groepen wat meer kans is op een lekstroom ivm het water enzo hangt deze achter een aardlekschakelaar die wat zwaarder is en later inspringt als je groene groepen.

als deze reageerd door de zonnebank is je zonnebank niet helemaal oke ( het vermogen van je zonnebank heeft daar niets mee te maken. )

een meter kan ook tussendoor gewoon kapot gaan door bv blikseminslag in de buurt

maar gewoon alle groepen uitschakelen en per groep kijken wat hij aantikt bij een grote belasting en dit vergelijken met je stekker kwh meter.

succes :D
klazon schreef:Het hoeft niet zo te zijn dat de witte en groene groepen op aparte fasen zitten. De aardlekschakelaars kunnen ook 3-fasig zijn. En dan kunnen zowel witte als zwarte groepen over de 3 fasen verdeeld zijn.

Lijkt me ook logisch. De meter is 3-fasig, dan ga je niet 1 fase ongebruikt laten.
klopt de aardleks kunnen 3 fasig zijn maar zullen dat waarschijnlijk niet zijn

voor de prijs van een 3 fasige aardlek koop je ook bijna 3 enkelfasige aardleks

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Faq, maar wat gebeurt er dan met de derde fase? Ga me niet vertellen dat die niet gebruikt wordt, want dat is wel heel onwaarschijnlijk.

Berichten: 46

Re: Z

Faq, maar wat gebeurt er dan met de derde fase? Ga me niet vertellen dat die niet gebruikt wordt, want dat is wel heel onwaarschijnlijk.
de derde fase wordt inderdaad niet gebruikt in woningen

vroeger waren er wel woningen die 3 fasen kregen in verband met elektrisch koken, tegenwoordig zijn alle kooktoestelen op 2 fasen en de oude zijn ook om te bouwen naar 2 fasen.

ik heb bv maar 2 basisgroepen en 1 voor de wasmachine en is alles op 1 fase aangesloten.

ik heb zoveel meterkasten aangesloten voor het energie bedrijf dat het gewoon niet meer leuk is

waar zou je die 3e fase dan voor willen gebruiken ?

per fase mag een woning maximaal 35A gezekerd zijn, dus op 2 fasen kan je maximaal 70A trekken

komt dus neer op 16,1 kilowatt wat grofweg 140.000 kWh per jaar zou zijn.

en kost je iets meer dan 18.000 euri per jaar.

lijkt me toch genoeg

:D

tenzij je natuurlijk je eigen prive plantage op zolder hebt :P

maar terug on topic,

ben wel heel benieuwd wat er uit de tests gaat komen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Faq, ik heb zelf niet veel meterkasten aangesloten, alleen als vriendendienst voor kennissen. Maar ik heb wel 30 jaar op de meterafdeling van een elektriciteitsbedrijf gewerkt. In die tijd dus wel veel met de materie bezig geweest. En ik heb nog nooit meegemaakt dat een woning 3-fasig aangesloten was en er maar 2 fasen daadwerkelijk gebruikt werden. De groepen waren altijd over alle 3 de fasen verdeeld.

Maakt voor het onderwerp niet zo veel uit, het gaat er hier om of de meter correct registreert.

3x35A voor een woning is inderdaad gebruikelijk, maar een woning mag tegenwoordig met maximaal 3x80A aangesloten worden. Vraag me niet waar dat goed voor is bij een normale woning, maar het komt voor en het kan nodig zijn als iemand een bedrijf aan huis heeft.

Berichten: 30

Re: Z

klazon schreef:Faq, ik heb zelf niet veel meterkasten aangesloten, alleen als vriendendienst voor kennissen. Maar ik heb wel 30 jaar op de meterafdeling van een elektriciteitsbedrijf gewerkt. In die tijd dus wel veel met de materie bezig geweest. En ik heb nog nooit meegemaakt dat een woning 3-fasig aangesloten was en er maar 2 fasen daadwerkelijk gebruikt werden. De groepen waren altijd over alle 3 de fasen verdeeld.

Maakt voor het onderwerp niet zo veel uit, het gaat er hier om of de meter correct registreert.

3x35A voor een woning is inderdaad gebruikelijk, maar een woning mag tegenwoordig met maximaal 3x80A aangesloten worden. Vraag me niet waar dat goed voor is bij een normale woning, maar het komt voor en het kan nodig zijn als iemand een bedrijf aan huis heeft.
Zo ik ben weer een stapje verder, ik heb de vaatwasser op dezelfde manier getest, en hij gaf op de teller aan 3,4 kwh na 1.05 uur te hebben gedraaid. en op de KWH energy meter gaf ie 1 aan. Dus ook hier wijkt de meter in de meterkast weer af met een forse marge.

Ik laat nu een electricien komen om de meting te doen in de meterkast om uit te kunnen sluiten of het mijn leidingen of de kast zelf is.. of uiteraard de meter.

Ik zie jullie reacties graag weer tegemoet!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Z

Painchiller schreef:Zo ik ben weer een stapje verder, ik heb de vaatwasser op dezelfde manier getest, en hij gaf op de teller aan 3,4 kwh na 1.05 uur te hebben gedraaid. en op de KWH energy meter gaf ie 1 aan. Dus ook hier wijkt de meter in de meterkast weer af met een forse marge.

Ik laat nu een electricien komen om de meting te doen in de meterkast om uit te kunnen sluiten of het mijn leidingen of de kast zelf is.. of uiteraard de meter.

Ik zie jullie reacties graag weer tegemoet!!
En weet je zeker dat er naast de vaatwasser niet nog iets draaide?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 30

Re: Z

En weet je zeker dat er naast de vaatwasser niet nog iets draaide?
Nee de vaatwasser zit op 1 groep, de rest was uit, en als de vaatwasser uit staat verbruikt ie niets, de meter geeft dan niets aan.

Ik heb nu een electricien ingelicht die komt een extra meter plaatsen na de meter van essent, en met de verschillen die die meter registreerd ga ik naar essent.

Volgens de electricien is het 99,9% de meter en ligt het niet aan mijn installatie.

Ik laat jullie uiteraard weten wat de uitkomst is van die extra meter.

Bedankt weer voor zover iedereen!

Berichten: 46

Re: Z

klazon schreef:Faq, ik heb zelf niet veel meterkasten aangesloten, alleen als vriendendienst voor kennissen. Maar ik heb wel 30 jaar op de meterafdeling van een elektriciteitsbedrijf gewerkt. In die tijd dus wel veel met de materie bezig geweest. En ik heb nog nooit meegemaakt dat een woning 3-fasig aangesloten was en er maar 2 fasen daadwerkelijk gebruikt werden. De groepen waren altijd over alle 3 de fasen verdeeld.

Maakt voor het onderwerp niet zo veel uit, het gaat er hier om of de meter correct registreert.

3x35A voor een woning is inderdaad gebruikelijk, maar een woning mag tegenwoordig met maximaal 3x80A aangesloten worden. Vraag me niet waar dat goed voor is bij een normale woning, maar het komt voor en het kan nodig zijn als iemand een bedrijf aan huis heeft.
tot de tijd dat 99% van de woningen nog slechts 2 a 3 groepjes hadden was alles op 1 fase aangeloten hier in zeeland teminste

waar men wel krachtstroom nodig had kreeg zonder problemen eigenlijk een 3 fase aansluiting.

zoek eens op problemen aansluiten 3 fase elektrisch koken.

dan kam je ontzettend veel mensen tegen die maar 2 fase hebben op hun aansluiting en er dus de derde bij moeten laten trekken.

kijk maar eens bij de nieuwe kooktoestellen, deze worden voor 99% maar op 2 fase uitgelegd.

1 van de redenen om woningen maar op 1 of 2 fase aan te sluiten ( ze zijn wel alle drie aanwezig in de meterkast ) is om indien iemand moet worden afgesloten maar niet meewerkte makkelijk alsnog ( gedeeltatelijk bij 2 fase ) af te kunnen sluiten door in de woning ervoor en erna de fase waarop de af te sluiten woning zat los te gooien. er hoefde dan geen put ( al dan niet onder politie begeleiding ) te worden gegraven voor de deur van de af te sluiten woning.

op deze manier kon men dus makkelijker iemand afsluiten ( een blok werd dan wel aan 2 kanten gevoed en er werd in de meterkast doorgelust naar de volgende woning ). tegenwoordig zie je dat eigenlijk alleen nog bij portiekwoningen.

ik hoop dat painchiller gelijk aan de elektricien vraagt om te kijken op hoeveel fasen ze zitten :D

tip voor painchiller, vraag wel een bon aan de elektricien want deze moet je ook gelijk declareren bij Essent indien de meter fout is

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

faq schreef:tot de tijd dat 99% van de woningen nog slechts 2 a 3 groepjes hadden was alles op 1 fase aangeloten hier in zeeland teminste

waar men wel krachtstroom nodig had kreeg zonder problemen eigenlijk een 3 fase aansluiting.
Dat elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt is dus in Zeeland.

Je hebt gelijk dat kooktoestellen vaak 2-fasig worden aangesloten. Maar het wil er bij mij niet in dat de derde fase dan helemaal ongebruikt werd gelaten.

Woonblokken waarin wordt doorgelust van de ene naar de andere woning ken ik ook wel. Maar woonblokken die van 2 kanten worden gevoed? Nooit meegemaakt, en in het normenboek kwam dat ook niet voor.

Bij rijtjeshuizen wordt tegenwoordig ook niet meer doorgelust. Dat is wettelijk niet meer toegestaan, juist vanwege problemen bij afsluiten.

Berichten: 46

Re: Z

klazon schreef:Dat elektriciteitsbedrijf waar ik heb gewerkt is dus in Zeeland.

Je hebt gelijk dat kooktoestellen vaak 2-fasig worden aangesloten. Maar het wil er bij mij niet in dat de derde fase dan helemaal ongebruikt werd gelaten.

Woonblokken waarin wordt doorgelust van de ene naar de andere woning ken ik ook wel. Maar woonblokken die van 2 kanten worden gevoed? Nooit meegemaakt, en in het normenboek kwam dat ook niet voor.

Bij rijtjeshuizen wordt tegenwoordig ook niet meer doorgelust. Dat is wettelijk niet meer toegestaan, juist vanwege problemen bij afsluiten.
zoals ik inderdaad ook al zei wordt dat bij gewone woningen niet meer gedaan

met langs 2 kanten voeden bedoel ik doormiddel van een ringleiding, zo kon 1 huis er makkelijk tussenuit gewipt worden.

in heel veel meterkasten in zeeland zijn de hoofdzekeringen kasten met een doorszichtig deksel uit gevoerd.

die met de automaten erin zal je het niet zien maar er zijn er een heleboel met gewone zekeringen.

en kijk maar, er zit maar 1 zekering in bij de 1 fase aansluitingen en anders 2 ( drie is echt een uitzondering tenzij er een echte kracht aansluiting nodig was ( al dan niet geweest ).

de reden dat kooktoestellen maar op 2 fase zijn geworden is puur omdat er vaak maar 2 fasen werden gebruikt

waarom maar 2 fase en niet 3 daadwerkelijk werden aangesloten komt door het vastrecht

er zijn energie maatschappijen waarbij het vastrecht voor een volledige kracht ( 3 fase ) aansluiting hoger was als voor een 1 of 2 fase aansluiting.

dus puur vanwege de vastrecht kosten is dit gedaan. ( ook de kosten voor een volledige 3 fase meterkast ( klantzijde) waren hoger als voor een 1 of 2 fase.)

let wel, de bedrading voor en na de meter werd wel in 3 fase uitgevoerd maar er werd maar 1 / 2 zekering geplaatst en slecht 1 of 2 fase werden daadwerkelijk op de zekeringhouders / automaten aangesloten.

als dit niet zo zijn zijn dan moeten ze maar heel snel al die aansluitingen gaan verwisselen die ik en mij collega's hebben gemaakt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

faq schreef:er zijn energie maatschappijen waarbij het vastrecht voor een volledige kracht ( 3 fase ) aansluiting hoger was als voor een 1 of 2 fase aansluiting.

dus puur vanwege de vastrecht kosten is dit gedaan. ( ook de kosten voor een volledige 3 fase meterkast ( klantzijde) waren hoger als voor een 1 of 2 fase.)
Ik weet niet wat jouw positie is in het Zeeuwse energiegebeuren, en waar je al die wijsheid vandaan hebt, maar hier sla je de plank toch wel mis.

Als er al verschil was in vastrecht dan is dat tussen een 1-fase of een 3-fasen aansluiting. 2-fasen aansluitingen bestaan gewoonweg niet.

En als je nu op de websites van Delta en Delta-Netwerk gaat kijken, dan zie je dat er zelfs geen tariefverschil is tussen een 1-fase en een 3-fasen aansluiting.

Kortom, je bent hier bezig om verhalen te vertellen die wat mij betreft nergens op slaan, en bovendien de kwestie waar het hier om gaat alleen maar mistiger maken.

Berichten: 46

Re: Z

klazon schreef:Ik weet niet wat jouw positie is in het Zeeuwse energiegebeuren, en waar je al die wijsheid vandaan hebt, maar hier sla je de plank toch wel mis.

Als er al verschil was in vastrecht dan is dat tussen een 1-fase of een 3-fasen aansluiting. 2-fasen aansluitingen bestaan gewoonweg niet.

En als je nu op de websites van Delta en Delta-Netwerk gaat kijken, dan zie je dat er zelfs geen tariefverschil is tussen een 1-fase en een 3-fasen aansluiting.

Kortom, je bent hier bezig om verhalen te vertellen die wat mij betreft nergens op slaan, en bovendien de kwestie waar het hier om gaat alleen maar mistiger maken.
Ook de Delta / PZEM heeft deze verschillen wel gehad, nu inderdaad niet meer.

het verschil zat inderdaad tussen een 1 fasige en 3 fasige aansluiting, een 2 fasige werd niet gezien als een volledige 3 fasige aansluiting en daarom werd het 1 fasige tarief gehanteerd. Mede doordat een 2 fasige aansluiting niet als volledige krachtaansluing benut kon worden.

Die wijsheden van aansluiten haal ik uit mij ervaring bij het aansluiten van meterkasten voor de PZEM wat daarna Delta is geworden.

Ik ( en mijn collega's) heb(ben) dus daadwerkelijk zo aansluitingen moeten doen en gedaan, maar zoals gebruikelijk is bij dit bedrijf weet iemand die dit niet daadwerkelijk zo zelf heeft gedaan het beter.

ik zal eens op de netwerkschijven kijken of ik nog iets kan vinden over de oude tarieven ( Ja ik werk nog steeds voor de Delta in een technisch uitvoerende/controlerende functie, sluit alleen geen meterkasten meer aan :D )

Reageer