Zéér hoog verbruik thuis.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 146

Re: Z

Er zitten een heleboel stille stroomverbruikers tussen, dat wel. Je hebt trouwens wel veel lampen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Z

Daarbij klopt je lijstje niet, omdat je in een eerder bericht aangaf ook een vijverpompje te hebben. Zoiets is al snel goed voor 1000 kWh per jaar.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 30

Re: Z

Daarbij klopt je lijstje niet, omdat je in een eerder bericht aangaf ook een vijverpompje te hebben. Zoiets is al snel goed voor 1000 kWh per jaar.
Idd ik ben nu aan het kijken hoe lang de verlichting aan is en hoeveel watt ze verbruiken via een KWH meter en ik kijk of de teller de juiste kwh's erbij tikt.

Je hebt overigens helemaal gelijk! Dit hoort er nog bij

6 tuinlampen 9 watt spaar

Schuurtje met daarin 4 wantcontactdozen,

UV verlichting vijver

Vijverpomp

Vijverluchtpomp

1 buitenlampje op het schuurtje 2x halogeen.

1 tl verlichting in het schuurtje

Test 1 Groep 4 tijd Stand

Dinsdag 18 november 22:00:00 32656,8

Woensdag 19 november 7:00:00 32657,5

tijdspan 9 uur 0,7 verbruik

Test 2 Groep 2 + 4 tijd stand

Woensdag 19 november 8:00:00 32658,4

Woensdag 19 november 17:00:00 32660,7

tijdspan 9 uur 2,3 verbruik

Test 3 Groep 4 + 1 tijd stand

Woensdag 19 november 22:00:00 32668,9

Donderdag 20 november 7:00:00 32672

tijdspan 9 uur 3,1 verbruik

van 22:00 tot 22:00 Dagverbruik 12,1

van 7 tot 7 Dagverbruik 14,5

gem 13,3

Test 4 Alle groepen tijd stand

Donderdag 20 november 8:00:00 32672,7

Donderdag 20 november 17:00:00 32681,1

tijdspan 9 uur 8,4 verbruik

LET OP nu komt ie! geen absurd gebruik van apparaten of i.d. 1 vaatwasbeurtje

van 8 tot 8 uur Dagverbruik 14,3

van 5 tot 5 uur Dagverbruik 20,4

gem 17,35

De laatste 5 tot 5 uur vind ik echt nogal veel.. maar ik kan niet verklaren waarom het 20 kwh leest op de teller.. het verschil is gigantisch. Voor 24 uur van smiddags 5 tot smiddags 5 de dag er na... is 20 kwh met het enige grootverbruik zijnde een vaatwasbeurt, en de vijverpomp en lucht aan, laptop aan gehad en tv met xbox 3 uur aan gehad.

Het lijkt erop als ik alle groepen aan zet dat er ergens een multiplier activeert of zo.. nu heb ik gelezen over lekstroom.

Echter begrijp ik niet wat lekstroom is. Als er stroom lekt klapt toch bijna altijd je aardlek eruit..

Hoe kan er 2000kwh uur zo maar de grond inlopen of langzaam een jaar lang wegsijpelen?

Berichten: 146

Re: Z

Ik heb ooit eens een gasleiding die door het betonnen plafond liep lek geboord :D Zo kun je ook een electriciteitsleiding raken, in de muur of in het plafond. Normaal zitten die leidingen minimaal iets van 5 cm diep, maar die gasleiding zat op 3,5 centimeter. Het is maar een voorbeeld.

Berichten: 30

Re: Z

Ik heb ooit eens een gasleiding die door het betonnen plafond liep lek geboord :D Zo kun je ook een electriciteitsleiding raken, in de muur of in het plafond. Normaal zitten die leidingen minimaal iets van 5 cm diep, maar die gasleiding zat op 3,5 centimeter. Het is maar een voorbeeld.
Ik heb wel geboord, maar als je een electriciteitsleiding raakt klapt je aardlek er onherroepelijk uit. Stroom heeft een + en - nodig om te verbruiken. Een lek is haast uitgesloten, als ik alle stekkers eruit trekt verbruikt ie ook bijna niet meer.

Ik heb overigens wel een dompelpomp 3 weken op mijn vijver gehad maar dat zou m.i. 246kwh zijn maximaal.. nog geen 2000.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

...als ik alle stekkers eruit trekt verbruikt ie ook bijna niet meer.
Als je alle stekkers er uit haalt moet het verbruik toch nul zijn? "Bijna niet meer" is niet hetzelfde als niks.

Berichten: 146

Re: Z

Tja, daar zeg je wat. Het zijn vaak niet de 'echt helemaal volledig kaduuk' gevallen die voor hoofdfbrekens zorgen. Je kunt draden net iets geraakt hebben, doch te weinig om op dat moment sluiting te veroorzaken, trek je de boor er uit, dan een klein contact tussen de draden maar onvoldoende om de zekering te laten doorslaan. Het kan.

Berichten: 30

Re: Z

Tja, daar zeg je wat. Het zijn vaak niet de 'echt helemaal volledig kaduuk' gevallen die voor hoofdfbrekens zorgen. Je kunt draden net iets geraakt hebben, doch te weinig om op dat moment sluiting te veroorzaken, trek je de boor er uit, dan een klein contact tussen de draden maar onvoldoende om de zekering te laten doorslaan. Het kan.
Nou beste trouwe lezers, ik ben er denk ik uit!! luister en huiver!

Ik heb alle groepen uitgezet behalve die van de wasdroger en wasmachine, dat is 1 groep bij mij.

Ik heb alleen de wasdroger in het stopcontact gestoken met daartussen een KWH meter.

Beginstand om 15:05 32721,1

droogbeurt klaar 17:02 32728,3

verschil na deze droogbeurt 7,2 KWH volgens de meter in de meterkast.

Achterop de condensdroger staat 2800 max verbruik, 2100 wat normaal.

Op de KWH teller gaf hij ook maar max aan 2150. maar dit draait hij niet continu, alleen als ie de elementen verwarmt uiteraard. Op de KWH teller geeft hij na deze test aan 3 kwh te hebben verbruikt de kwh teller versprong van 2 naar 3 precies na 1,5 uur wat wil zeggen dat die teller er niet erg ver naast kan zitten 2000 watt gemiddeld maal 1,5 uur gebruik is 3 KWH. Na de bijna 2 uur durende droogbeurt gaf de KWH meter nog steeds 3 aan omdat ie alleen hele waarde weergeeft en geen decimalen. Laten we met 4 rekenen, dan nog registreerd de teller niet de correcte hoeveelheid verbruik in KwH. Toch geeft de teller in de meterkast bijna het dubbele aan.

M.i. is dit een puur een bewijs (gefilmd gefotografeerd en wel) dat onze meter niet correct de kwh registreerd.

Nu is mijn grote vraag !!!!!! Wat moet ik doen!!!!!

Berichten: 146

Re: Z

Wat je moet doen? De condensdroger eenmalig op een andere groep aansluiten en proberen het kunstje te herhalen, d.w.z. verbruik meten en meterstand bijhouden. Wel -voor de zekerheid- alle andere groepen uitzetten en andere apparaten ontkoppelen, ook de cv. Het is maar voor twee uur ....

Levert dat geen fikse op afwijking tussen het gemeten verbruik (losse kwh-meter versus meterkast) dan is je condensdroger waarschijnlijk in orde, en is waarschijnlijk ook de meter in de meterkast in orde --> je hebt naar alle waarschijnlijkheid een bedradingsprobleem in groep 1.

Voor je trouwens de elektriker belt om de draden te controleren zou ik dan nog 1 keer de condensdroger op groep 1 aansluiten en het kunstje herhalen, met alle andere apparaten ontkoppeld / groepen uitgezet.

Gefeliciteerd trouwens met de hopelijke voortgang, het licht aan het einde van de tunnel komt zo in zicht.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Wat bedoel je met de kWh teller? De meter in je meterkast is toch ook niet meer dan een kWh teller?

Berichten: 30

Re: Z

Wat bedoel je met de kWh teller? De meter in je meterkast is toch ook niet meer dan een kWh teller?
Klopt maar het advies eerder (zie de stukjes hiervoor) was om zelf een KWH energy meter aan te schaffen en daarmee te meten of er een apparaat is wat meer trekt dan normaal.

Ik bedoel deze >> http://www.okaphone.nl/product/images/netbsem.jpg

Inderdaad mijn vriendin zei ook al, nu moeten we de condensdroger aansluiten op de separate groep van bijvoorbeeld de vaatwasser. Die staat beneden dus moet ik met een verlengsnoer aan de slag. Als ik de droger dan laat lopen en hij meet weer hetzelfde, zou het toeval zijn dat ook die groep een probleem geeft. Ik heb 3 separate groepen. 1 voor de vaatwasser, 1 voor de condensdroger en wasmachine, en 1 voor de inbouwmagnetron.

Als ik hem op de andere groepen test moet ik alles eruit trekken dus die 3 separate contactdozen die separaat op een groep zitten probeer ik eerst.

Ik ben er nu eigenlijk heilig van overtuigd dat het de meter is in de meterkast die niet goed is... maar ik heb van jullie al zoveel tips gehad en loont het zich zeer de moeite om deze test eerst nog te doen eer alarm te slaan bij de netwerkbeheerder of om een electricien te bellen.

Ik kan me overigens echt niet voorstellen dat de bekabeling niet in orde is. Die kabel vanuit groep 3 schiet meteen een pvc pijp in. En verder loopt ie door de muur en komt ie bij de contactdoos uit. Verder zitten er geen vertakkingen volgens het schema. Dus die ene groep is echt 1 wandcontactdoos.

Als ik zo de eerdere tests bekijk van de nachtruns bijvoorbeeld vond ik 4kwh ook al erg veel voor een paar standby apparaatjes en een nachtwekkertje. Als ik dit net zoals het verbruik van de condensdroger door 2 deel kom ik op een normaal gebruik uit wat iedereen heeft. Ik ben erachtergekomen om dat 1 grootverbruiker veel duidelijker aangeeft hoeveel kwh je gebruikt. apparaatjes die 0,05 wegtrekken moet je miniscule metertjes hebben...

Als het de bekabeling is, moet ik een electricien laten komen das nogal logisch. Ik zal eens nagaan of ik hiervoor verzekerd ben, woongarantverzekering wellicht?

Stel het blijkt de meter echt te zijn, wat is dan de volgende stap?

Berichten: 145

Re: Z

Het zou zo kunnen zijn dat tijdens de bouw van huizen per ongeluk tijdens het gieten van de muren(tunnelbouw) de pvc pijp(waar ze normaal de draden doorheen trekken) van de gemonteerde wandcontactdoos afschoot. Aangezien niemand het in de gaten had en de electriciens wat laat waren met het trekken en afmonteren van de installatie voordat de huizen opgelevert zouden worden, besloten ze na ontdekking maar de weg van de minste weerstand te nemen en boorden ze een gaatje door de muur naar de buren welke vervolgens uitkwam in dezelfde wandcontactdoos(das nou eenmaal zo bij tunnelbouw, gespiegelt maar wel op exact dezelfde plek en hoogte) maar dan bij de buren. Hupsakee de draadjes doorverbinden, afmonteren en klaar. En jij maar kijken op die meter alle stekkers er uit en toch geeft ie nog verbruik aan, ja dat raad je de koekoek.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Berichten: 30

Re: Z

Het zou zo kunnen zijn dat tijdens de bouw van huizen per ongeluk tijdens het gieten van de muren(tunnelbouw) de pvc pijp(waar ze normaal de draden doorheen trekken) van de gemonteerde wandcontactdoos afschoot. Aangezien niemand het in de gaten had en de electriciens wat laat waren met het trekken en afmonteren van de installatie voordat de huizen opgelevert zouden worden, besloten ze na ontdekking maar de weg van de minste weerstand te nemen en boorden ze een gaatje door de muur naar de buren welke vervolgens uitkwam in dezelfde wandcontactdoos(das nou eenmaal zo bij tunnelbouw, gespiegelt maar wel op exact dezelfde plek en hoogte) maar dan bij de buren. Hupsakee de draadjes doorverbinden, afmonteren en klaar. En jij maar kijken op die meter alle stekkers er uit en toch geeft ie nog verbruik aan, ja dat raad je de koekoek.


Beetje vreemde reactie m.i. maar weer iets wijzer over hoe het in de bouw er aan toe gaat. Hij geeft als de machine uitstaat namelijk geen verbruik aan. Het probleem zit hem in het feit dat ie ipv 1 kwh er 2 kwh bijtikt.

Dit is het niet lijkt me, die wandcontactdoos zit op een binnenmuur niet op een verbindingsmuur. En onze huizen zijn in 2000 opgeleverd, en er zit een opening van 1,5 cm tussen ons en de buren van voor naar achter, ivm evt. geluidsoverdracht. Nogmaals ik ga testen en kijken of andere groepen en leidingen naar de meterkast de meter hetzelfde zetje geven als de groep 3 vanmiddag heeft gedaan.

Berichten: 46

Re: Z

Als jij 5 groepen hebt zal je op 2 fasen zijn aangesloten

er is volgens mij best een mogelijkheid dat de meter het verbruik van 1 fase verkeerd registreert

bijvoorbeeld groep 1 2 en 3 worden goed geregistreerd en 4 en 5 die op een andere fase zitten afwijken.

( bi jou kunnen de groepen anders over de fases verdeeld zijn )

wat je zou kunnen doen is hetvolgende :

trek echt alle stekkers overal uit zodat je meter absoluut niet meer draait

neem dan een grote verbruiker ( bv een bouwlamp of een elektrische kachel van 2000 watt die je buiten zet zodat je weet dat hij constant verwarmd )

sluit deze aan op de stekker kwh meter die je hebt gekocht

laat deze groot verbruiker een uur aan staan zodat je bv 2 kwh hebt verbruikt

doe dit per groep en kijk dan wat het verschil is met de je losse kwh meter en die in de meterkast

om te kijken welk stopcontact op welke groep zit kan je bv alleen groep 1 aanzetten en dan met een lamp een stopcontact opzoeken die het doet, en zo kan je dat voor elke groep uitzoeken.

ik vermoed dat je twee groepen zal vinden die afwijkend registreren maar minimaal 1 ( de verdeling is normaal 3 op de eene fase en 2 op de andere ( maar van 4 / 1 zou ik ook niet staan kijken als je kijkt hoe sommige "electrieciens" tegenwoordig werken ))

als je een voltmeter hebt kan je in je meterkast zelf makkelijk meten welke groepen er op een andere fase zitten

groepen op dezelfde fase zal je tussen de fasen van de twee groepen een spanningsverschil van 0 V meten

groepen die een verschillende fase hebben zal je een spanningsverschil meten van 400V

ikzelf heb hetzelfde gehad, de meter week 83% af en kreeg flink terug.

wat ik begrijp is je verbruik opgelopen nadat de meterkast vernieuwd is, is toen ook de meter gewisseld ?

Berichten: 30

Re: Z

@faq:

Erg bedankt voor deze reactie!! Ben weer heel wat wijzer!

Maar even een klein belangrijk iets. Er is bij mij in huis niets veranderd, de meter en meterkast is gewoon dezelfde. Enige wat er dit jaar is gebeurt electrisch gezien, is dat de zonneluifel (die op groep 1 zit) voortaan direct gemonteerd zit naast een wandcontactdoos, waar de stroom voor de luifel voortaan van die wandcontactdoos is afgetapt. er zit gewoon een up en down schakelaar op, niets bijzonders. En de luifel werkt voor de rest prima. De luifel was eerst voorzien van een draad met stekker. Die stekker hing buiten en moest op een stopcontact gezet worden binnen om de luifel prik te geven. (vorige bewoner was niet goed bij zijn hoofd m.i.). Nu is deze draad gelast aan een nieuwe draad en via de buitenlamp naar binnen getrokken en daar dus aangesloten naast die wandcontactdoos. Ook al zou de zonneluifel verkeerd zijn aangesloten en die groep 1 staat uit en alleen groep 3 voor de droger staat aan.. kan hij dan nog dubbelregistreren????

Dit is het enige wat er dit jaar veranderd is schema technisch. Einde van de zomer heeft mijn vriendin een aantal keren onder de zonnebank gelegen en toen ik beneden tv zat te kijken klapte de aardlek er 3 keer uit, dit kan omdat ik over de 3600 wat ga volgens mij als die dikke energievreter van een zonnebank word aangezet. Is overigens maximaal 10 keer per jaar dat dat ding aan staat meer niet. Dus zo incidenteel dat het voor het jaarverbruik niet mag uitmaken. De stroomdraad van de zonnebank was ook heet uiteraard maar dat is bijna altijd.

Als ik je verhaal lees dan zou het vanaf het begin al zo moeten zijn dat faseverhaal. Maar onze vorige verbruiken waren 5300 maximaal per jaar. En dit jaar ineens 7901, daarom ben ik sinds de eindafrekening als een dolle alles aan het controleren gegaan. 2600 meer verbruik op 1 jaar kan gewoon niet. Maar als de droger een dikke energievreter dubbel aantikt heb ik een heel goed idee! Er moet een moment zijn geweest in 2008 waar de groep of de meter ineens op hol is geslagen.

Even nog een reactie op je suggestie. Als ik in de meterkast kijk, zitten er 2 separate aardlekschakelaars op de kast onder de groepen, en er staat onder op een stikkertje bij de ene 'groene groepen', en bij de ander 'witte groepen'. Zijn dit die 2 fasen? Of is dat meer hoe ze in de kast zelf verbonden zijn?

Wederom iedere lezer van dit Feuilleton erg bedankt voor jullie reacties tot zover! En let wel dit blijft eeuwig op internet te vinden dus we helpen de google-aar die met een dergelijk probleem kampt ook tot in de lengte van dagen!!

Reageer