LED-achterlicht brommer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 37

Re: LED-achterlicht brommer

Ik had dit stukje ook net ff op een ander (voor mij nieuw) forum getypt. En heb het maar even allemaal gekopieerd dus niet alles is van belang hier in dit topic omdat dat al vermeld staat... maar de rest is wel belangrjik en mijn vragen daarnaa ook...

Alvast bedankt..!

Hallo allemaal,

Ik ben Lennart en ben nog maar een 5 Havo leerling dus neem me niet kwalijk dat ik eigenlijk niet zo heel veel afweet van aantal dingen...

Ik ben bezig met een project/profielwerkstuk, het moet uiteindelijk een led achterlicht worden voor een brommer.

Het idee is als volgt:

Afbeelding

Alleen werk ik met (5mm) RGB leds (30 stuks waarschijnlijk).

Functies:

- ongeveer 30 RGB leds in een vlak maken (rechthoekig ofzo)

-achterlichtfunctie: rood (50% of 75% fel)

-remlichtfunctie: (dezelfde leds feller branden: +50%/+25%)

-knipperlichtfunctie: rechter of linker vlak gaat afwisselend rood(75% bijv.)-oranje - rood (75% bijv) enz.knipperen (of tijdens het remmen oranje-rood (100%)-oranje enz.)

Dit zijn de zogenaamde basisfuncties voor m'n achterlicht. Daarbuiten wil ik nog 'showeffects' erop hebben. Dus dat ik een andere kleur achterlicht kan doen, andere kleur knipperlicht. En losse bijkomende effecten zoals bijv. een rainbow effect. Het gehele vlak laten 'faden' van kleur naar kleur.

Nou heb ik contact met een HBO 4e jaars student die mij hiermee heel goed helpt (maar momenteel in spanje zit voor stage, heb nog wel contact over MSN met hem), en hij had het volgende testschema voor me gemaakt:

Afbeelding

Hier zitten dus nog maar 2 RGB leds in zoals je kunt zien maar daarom is het ook nog maar een testschema.

Aangezien die jongen die mij helpt, nog geen ervaringen en niet heel veel verstand van microcontrollers heeft, heeft hij de schakeling zonder MC's gemaakt, en alleen het rainboweffect erin kunnen stoppen.

Nou dacht ik dat het misschien makkelijker zou zijn om de schakeling te maken mét een microcontroller.

Voordelen: -scheelt hoop componentjes

-schakeling wordt eenvoudiger

-je kan m.b.v. een MC veel meer showeffecten toevoegen en ook ingewikkeldere en mooier.

-MC bespaart een hoop vermogen (naar verhouding)

Nadelen: -Ik weet zelf weinig tot niets over MC's.

-ik moet een juiste chip zien te vinden, en hopen dat iemand hem opmaat voor mij kan instellen/programmeren.

Dit is hoe ik erover dacht, en misschien zit ik er wel compleet naast dus... correct me if I'm wrong..

Iemand anders (misschien kennen jullie hem wel..Mat Jansen) heeft dit schema voor mij gemaakt mét een microcontroller maar hier zitten nog geen showeffecten bij.

Afbeelding

Dit filmpje sprak mij overigens ook erg aan: http://home.versatel.nl/edithenwilliam/wil.../rgbled/rgb.wmv

omdat daar leuke effecten inzitten en ook een leuk knipperende felle flits effect.

Ik heb ook al contact met degene van http://www.luxeonverkoop.tk Op die site wil ik de volgende ledjes kopen waar hij er nog 40 had.. dus in ieder geval genoeg nog voor mij:

5 mm RGB diffuus

Light Angle of the LED ±90°

Forward current 20mA

Forward voltage:

Rood Typ 1,95V Max 2,50V

Groen Typ 2,80V Max 3,60V

Blauw Typ 2,80V Max 3,60V

Wavelengt of the LEDs:

Rood Min 635nm Max 645nm

Groen Min 520nm Max 530nm

Blauw Min 460nm Max 470nm

Luminous Intensity:

Rood Min 100mcd Max 200mcd

Groen Min 300mcd Max 500mcd

Blauw Min 200mcd Max 300mcd

LED type: Common Cathode CA komt er binnen ook.

prijs/stuk: € 0.75

2e van links op de foto..

Afbeelding

Ik heb ook een brief gestuurd naar TU Delft, aangezien ik zelf dit niet in elkaar kan zetten in me eentje heb ik aan hen hulp gevraagd of ik een middag daar dingen mag testen met hulp van iemand en vervolgens het in elkaar zetten ervan. Ik moet daar nog antwoord van krijgen.

Ook ben ik opzoek naar iemand die de juiste MicroControllers verkoopt en kan instellen/programmeren voor mij...

Met vriendelijke groeten,

Lennart van den Doel

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: LED-achterlicht brommer

Als ik 12V wisselspanning omzet in gelijkspanning, dan haal ik zeker niet die 13 V gelijkstroom?
Als je 12Vac gelijkricht hou je ruim 16Vdc over.

Berichten: 37

Re: LED-achterlicht brommer

ok bedankt...

Niemand op die 'grote' reply van me hiervoor..?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: LED-achterlicht brommer

razor schreef:ok bedankt...

Niemand op die 'grote' reply van me hiervoor..?
ja, ik heb er wel wat over te melden: mooi post, maar kan je je plaatjes even rescalen? Ze vernachelen de lay-out. Als je niet weet hoe: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=159431#159431

alvast bedankt :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 37

Re: LED-achterlicht brommer

Inmiddels jaartje verder en t achterlicht is tijdje van de baan geweest maar ben weer van plan om het weer op te pakken. Heb dit tevens gecombineerd met een werkstuk voor school, dus ik moet ook begrijpen wat ik doe en gebruik :(

Info:

- brommer, 12V wisselstroom

- aantal RGB leds, 25-30 stuks.. in een vierkante vorm



Eisen:

- rood achterlicht

- bij remmen --> feller rood licht (remlicht)

- knipperlicht: linker/rechter deel van 't achterlicht knipperen (zowel met achterlicht als remlicht moet hij dat kunnen)

- mogelijkheden dmv een knop of schuifje op m'n stuur, dat ik andere kleuren als achterlicht kan gebruiken (voor show..)

- één of meerdere showeffecten, rainbow effect liefst (langzaam overlopend van kleuren)

Het maken/praktijk van dit achterlicht komt ooit nog wel eens een keer. Voorlopig heb ik nu iig een juist electroschema nodig voor mijn werkstuk over dit achterlicht.

Daarover heb ik dan de nodige uitleg nodig zodat ik hem goed snap, en het schema in mijn eigen woorden kan uitleggen in het werkstuk.

Dus is er iemand die een schema voor mij kan maken met deze eisen? Dan gebruik ik dat schema namelijk voor mijn werkstuk en hoef ik het alleen nog maar te snappen.

Het enige wat ooit in de buurt is gekomen is het volgende schema:

Afbeelding

Maar het is niet helemaal af, en ook zitten niet al mijn eisen erin verwerkt.

Wie kan mij helpen aan een schema? Het snappen ervan voor mijzelf, komt daarna wel weer :(

Berichten: 37

Re: LED-achterlicht brommer

Iemand? :-(

Berichten: 4

Re: LED-achterlicht brommer

Hallo,

Ik ben ook een LED-achterlicht aan het maken op mijn brommer, namelijk een Yamaha Tzr50 uit 2008.

Het is een brommer met een normaal achterlicht met daarin een lampje, er zit een 12 volt accu in.

Nu wil ik er graag een LED achterlicht in maken, omdat dit er mooier uitziet naar mijn mening.

Ook is het de bedoeling dat hierin de knipperlichten verwerkt zijn.

Ik heb eigenlijk alleen nog hulp nodig met een goed schema te maken voor de LED's.

het is de bedoeling dat het eruit komt te zien zoals het filmpje hieronder:

Klik hier voor het filmpje

Ik heb al een begin gemaakt met het schema, ik ben er alleen niet zeker van of het klopt.

Afbeelding

Het zou dus zo moeten zijn, dat de onderste twee rijtjes rode leds altijd aan staan,

en de bovenste 2 het remlicht zijn.

En de witte rondjes stellen de knipperlichten voor.

Alvast bedankt,

Dirk

Reageer