LED-achterlicht brommer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 31

Re: LED-achterlicht brommer

Stel: je hebt 12 Volt wisselspanning. Deze kun je gelijkrichten en eventueel stabiliseren met een regelaar (7809). Hier komt dan 9 Volt gelijkspanning uit. Hiermee kun je dan gaan rekenen.

Als je LED's koopt, dan moet je kijken naar de "forward voltage" van de LED. Voor rode LED's ligt deze spanning meestal rond de 2 Volt. Een LED werkt niet op spanning, maar op stroom. De meeste (felle) LED's gebruiken een stroom van 20-35 mA. Met deze waardes kun je nu gaan rekenen. Stel dat je 10 rode LED's (2V, 25mA) wil aansluiten. Je moet de LEDs dan parallel aan elkaar zetten. de totale stroom die dan zou moeten lopen is 10 x 25 = 250mA. De spanning over de totale LED schakeling is nog steeds 2 Volt (ze staan parallel).

Over de voorschakelweerstand moet dus 9 - 2 = 7 Volt staan. Hoe groot moet je weerstand dan zijn? R=U/I, dus weerstand = 7/0.250 = 28 Ohm.

Hou er wel rekening mee dat 250 mA redelijk veel is voor een weerstand, namelijk: De stroom in het kwadraat keer de weerstand. dat is 0.25 in het kwadraat keer 28 = 1.75 Watt. Neem dus een weerstand van ten minste 2 Watt.

Natuurlijk zijn de waardes in dit voorbeeld anders dan de waardes die jij zult hebben. Reken het dus zelf nog eens zorgvuldig na. Mocht het je niet lukken of heb je nog andere vragen, dan kun je me altijd mailen.
To be or not to be. I don't know, so don't ask me.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LED-achterlicht brommer

Om stroom te sparen en om zo weinig mogelijk vermogen onnodig in weerstanden op te stoken moet je de leds zo veel mogelijk in serie zetten.

Dus als je 12V wisselspanning hebt kun je de zaak beter als volgt benaderen: na gelijkrichting afvlakken, dan krijg je ca. 16V gelijkspanning en door de afvlakcondensator filter je meteen de spanningspieken er uit.

Stel je hebt 10 leds, dan kun je twee keer 5 stuks in serie zetten.

5 leds in serie vraagt ca. 10V, en 25mA, De overige 5V moet je wegwerken in een weerstand. 5V gedeeld door 25mA = 200 ohm.

Vermogen wat je in de weerstand opstookt: 5V x 25mA = 0,125W. Daar kun je dus een standaard 1/4W weerstand voor nemen.

Voor de andere reeks van 5 leds doe je precies hetzelfde, dus ook een weerstand van 200 ohm in serie.

Stook je samen 0,25w op aan warmte, en dat valt nogal mee.

Berichten: 31

Re: LED-achterlicht brommer

Nog niet zo over nagedacht, maar klopt idd als een bus. Houd er dan wel rekening mee dat de totale spanningsval over de LED's niet over de voedingsspanning heen komt. Dus als je een voedingsspanning van 9 Volt hebt, zet dan bijvoorbeeld 3 LED's in serie met elkaar en van deze reeks zet je dan bijvoorbeeld 3 parallel aan elkaar (zie plaatje)

Afbeelding

De spanning over de weerstand is dan 3 Volt en de stroom is dan 3 x 25 = 75 mA. --> R = 3/0.075 = 40 Ohm. Het vermogen dat de weerstand "verbruikt" is dan 0.225 Watt.

Heel veel suc6 verder met je project!

(ik ken trouwens een aantal sites waar je goedkoop LED's kunt bestellen, dus als je geinteresseerd bent, kun je me mailen, aangezien ik niet weet of ik die sites hier mag posten. Denk haast van niet :wink: )
To be or not to be. I don't know, so don't ask me.

Berichten: 31

Re: LED-achterlicht brommer

Je kunt de "forward Voltage" van een LED trouwens makkelijk bepalen met de volgende schakeling (Weerstand van 1 kOhm):

Afbeelding

Bij een voedingsspanning van 12V gaat er een maximale stroom lopen van 12 mA. Hier gaan LED's niet van kapot. Vervolgens kun je de spanning over de LED meten. Deze spanning is dan de "forward Voltage" van de LED.

Suc6
M.van Steijn schreef:Ook de levensduur van de leds is nogal eens flink mis mee

Dus wees gewaarschuwd, ik ga ver met gloeilampen !!!
De levensduur van LED's is vele malen groter dan die van gloeilampen. Het probleem is dat ze er slecht tegen kunnen als je ze verkeerd aansluit. zelfs op een AA penlite batterij zou een LED nog door kunnen branden. Dit komt doordat een LED gewoon een kortsluiting vormt, zodra de voedingsspanning hoog genoeg is. De stroom moet je dus altijd begrenzen met een voorschakelweerstand.
To be or not to be. I don't know, so don't ask me.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LED-achterlicht brommer

Nog even een opmerking bij het schema van mesvegt:

Je zet hier 3 reeksen van 3 leds parallel. Nu is het zo dat de forward voltage niet voor elk exemplaar gelijk is. Je loopt hier dus het risico dat door onderlinge verschillen in de leds de stroomverdeling over de 3 takken niet gelijkmatig is. Daarom is het beter om elke tak zijn eigen weerstand te geven.

Dan sla je twee vliegen in één klap: de stroom per tak is beter vastgelegd, en de warmte die ontwikkeld wordt spreid je over meerdere weerstanden, waardoor de temperatuur van de weerstanden lager is.

Berichten: 31

Re: LED-achterlicht brommer

Klopt ook weer, maar als je allemaal dezelfde LED's koopt, zullen de spanningen zodanig dicht bij elkaar liggen dat je het verschil vrijwel niet merkt. Vroeger haalde ik altijd LED's uit allerlei apparaten. hier merkte je inderdaad dat de ene feller brandde dan de ander. Dat kwam dan zowel door het verschil in "forward voltage" als het verschil in "forward current". de ene LED brandt op 35mA en de andere weer op 15mA.

Maar het idee van Klazon is inderdaad iets beter doordacht. Dan zit je ook niet zo krap met het vermogen van de weerstand :wink:
To be or not to be. I don't know, so don't ask me.

Re: LED-achterlicht brommer

Erg bedankt voor de reacties want ik had mijn vraag ook hier gesteld maar daar krijg je niet veel reacties en ook niet echt nuttig terug:

http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=1606

Dus ga ik maar verder op dit forum want deze is veel beter :shock:

Maar het grote probleem is tot nu toe het verkrijgen van de duoleds. Er bestaan dus geen leds die rood/oranje kunnen worden. Een leraar liet met paint zien dat groen en rood geel zou worden ;)

Maar ik geloofde dat niet. Maar anders zou dat wel handig zijn want er bestaan dus wel leds die rood/groen kunnen worden.

Ook zag ik bij conrad.nl rood/gele alleen die zijn maar in 3mm formaat en andere stonden er niet bij.

Weet iemand hier meer van, want zodra ik de juiste ledjes heb kan er gerekent worden en gebouwd.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: LED-achterlicht brommer

In plaats van duoleds kan je misschien ook gewoon vershillende leds nemen, en deze vlak naast elkaar zetten?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 31

Re: LED-achterlicht brommer

Ja er zijn inderdaad duo color, tricolor en multicolor LED's. De combinatie rood/groen maakt idd de kleur geel. Deze zijn echter lang zien zo fel als 2 losse, felle LED's. Ik zou dus gewoon in het midden de rode LED's zetten en aan de rand die oranje/gele.

Hier en hier kun je heel goedkoop LED's bestellen. Ik heb bij world-led.com een keer gele LED's besteld en deze waren heel donker geel, tot bijna oranje. Misschien kun je die dan wel gebruiken.

Nog ff een belangrijk puntje: als je een LED achterlicht gebruikt, moet je er niet nog eens een rode kap overheen zetten. die filtert namelijk alle kleuren eruit en laat vervolgens alleen rood door. Als je dus gele LED's achter een rode kap zet, zullen deze bijna niet te zien zijn. LED's stralen namelijk alleen 1 kleur uit (dit is ook de reden dat ze zo zuinig zijn, aangezien er niet allerlei overbodige kleuren gemaakt worden).
To be or not to be. I don't know, so don't ask me.

Re: LED-achterlicht brommer

Hoe kan het nou dat groen en rood --> geel worden???

Dat is ook niet met verf enzo. Of is dat alleen met licht??

En die ledjes veranderen van kleur toch dmv de stroom omdraaien?

Of op op verschillende voltage niveau's een bepaalde kleur?

Want dan kan ik precies tussen die voltages inzitten om donkergeel ofzo te krijgen of zelfs oranje.

Maar als de stroom omgedraait moet worden is het niet mogelijk zeker om groen met rood te mengen zodat je geel krijgt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LED-achterlicht brommer

Er zijn twee soorten 2-kleuren leds.

De ene soort zijn eigenlijk 2 leds in één, met 3 aansluitpootjes, waarvan één gemeenschappelijk. Daarbij kun je de stroom voor rood een groen afzonderlijk instellen om de gewenste mengkleur te krijgen. Nadeel van deze leds is dat je ze vanwege de drie pootjes niet meer in serie kunt zetten.

Bij de andere soort moet je de stroomrichting omkeren om de andere kleur te krijgen. Om een mengkleur te krijgen zou je dus een oscillator moeten hebben om de stroom snel van richting te laten wisselen. en door de verhouding positief/negatief te variëren kun je de mengkleur beïnvloeden.

Ik heb geen idee wat het resultaat is, want ik heb zelf nog nooit met dit soort leds gewerkt.

Re: LED-achterlicht brommer

Ik weet niet of iemand die poortjes van de metro heeft gezien. Ze zijn nog niet overal in werken. Maar daar zie je grote ledjes 8mm ofzo. die zowel een groene pijl kunnen vormen of een roodkruis. Dat zijn dan denk ik duoledjes of werkt dat anders?

En ze zijn nog fel ook van een afstand.

Als ik het rode en groene door elkaar kan laten branden krijg ik dus geel. Doe ik beetje meer rood op één of andere manier dan zou ik oranje krijgen toch?

En zijn dat wel duoleds van de metro?

En werken de led's met 3 pootjes of met de stroom omkeren, als ze van kleur veranderen?

Afbeelding

Re: LED-achterlicht brommer

Edit:

Afbeelding

Ik heb er een foto van gemaakt, hier zie je duidelijk grote ledjes die zowel groen als rood kunnen worden. Die moet ik hebben maar die kan je niet op conrad bestellen.

Weet iemand waar je ze misschien wel kan bestellen?

Anders stuur ik mail naar de metro hoe hun eraan komen en zoek ik dat helemaal uit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LED-achterlicht brommer

...... Die moet ik hebben maar die kan je niet op conrad bestellen........
O nee? Beter zoeken dan. Een paar artikelnummers bij Conrad:

183652, 184403, 187496, 185000.

Re: LED-achterlicht brommer

183652: 20 mA • Lichtsterkte ca. 3 mcd 3 mm / 5 mm

184403: 20 mA • Lichtsterkte ca. 3 mcd 3 mm / 5 mm

187496: DUO LED 3MM R/G Deze is dus alleen maar in 3mm grote en bovendien ook nog rood/groen. Maar onderin stonden wel andere nummers verwezen. Maar allemaal 3mm.

185000:5 mm en 2,2 V / 20 mA.

Dit zijn allemaal nog zo grote ledjes als die van de metro poortjes. En 3 mcd is te weinig voor een achterlicht. Die metropoortjes zag je in het licht erg goed van een afstand.

Ik denk dat ze bij die poortjes rond de 8mm waren, maar een 10mm betwijfel ik want dat vond ik net iets te groot.

En die laatste, is dan nog het beste, maar 2,2 V en 20 mA.

Kan je daarmee berekenen hoeveel mcd. Volgensmij lijkt me dat ook niet zo denderend.

Dus, weet iemand waar je die ledjes kan kopen van die metro poortjes. En btw ik had als eerste al op conrad gezocht maar daar hadden ze niet het goede :wink:

Reageer