LED-achterlicht brommer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: LED-achterlicht brommer

de candela is in tegenstelling tot de (deci)Bel een gewone lineaire eenheid van lichtsterkte. Dus ja, 200 mcd + 200 mcd = 400 mcd

ruwweg is er een verband tussen de nominaal benodigde stroomsterkte en de felheid. Maar deze is sterk afhankelijk van het lichtrendement, cd/A, candela per ampere. Dit hangt af van de kleur, en van de kwaliteit (lees fabrikant). Witte leds zijn in het algemeen nauwelijks lichtsterker dan een gewone gloeilamp voor hetzelfde elektrische vermogen......

Een mooie site met allerlei links naar leesbare info:

http://members.misty.com/don/ledx.html

(zoekwoorden google: led efficiency)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: LED-achterlicht brommer

Ik heb een vraag, wat voor jullie waarschijnlijk een peulenschil is, maar ik kom er even niet uit. Ik moet een schakeling maken met een aantal ledjes.

Het gaat hier om blauwe (nogal felle) ledjes, 2-4V en 20mA.

Het idee is om een soort "neon"- verlichting te maken voor een brommer van een vriend van me, zoals je die ook wel ziet onder auto's e.d. Ik dacht dus aan 3 ledjes aan iedere kant van de voorvork, hetzelfde bij de achtervork, en dan nog 6 onder vlakbij het blok. Dit alles parallel geschakeld.

Zoiets dus:

------||------

| |

--O--O--O--

| |

--O--O--O--

| | enz. tot er 18 ledjes zijn.

Nu had ik wat rondgekeken op het forum, en een aantal topics gingen ook over zo'n dergelijke verlichting, maar daar kon ik m'n antwoord toch niet echt vinden. Wat voor spanningsbron moet ik gebruiken? Accu van de brommer (kan piekspanning leveren!) of batterijen? Wat voor batterijen?

Welke weerstanden moet ik dan hebben? Hoeveel en waar moeten die weerstanden dan komen in de schakeling?

Al met al kwam ik er dus niet meer echt uit, en als iemand mij zou kunnen helpen, alvast bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: LED-achterlicht brommer

Zolang het een gelijkspanningsbron is maakt het eigenlijk niet uit welke je gebruikt. Maar in elk serietje LEDS moet je de stroomsterkte beperken d.m.v. een voorschakelweerstandje.

Welke spanningsbron zou je willen gebruiken, en hoeveel volt is die?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: LED-achterlicht brommer

Nou het leek me handiger om het d.m.v batterijen te doen, omdat ik liever niet aan de bedrading van die brommer zit.

Zouden 2 AA batterijen genoeg kunnen zijn?

Ik ben hier zelf niet echt goed in, dus ik heb geen idee. Zou je misschien een tekening, beschrijving of berekening kunnen opsturen? Op zich is het solderen v.d. schakeling geen probleem, alleen hoe ik bereken welke weerstanden ik moet gebruiken.

Bij voorbaat dank voor de moeite :roll:

---geen email adressen---

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: LED-achterlicht brommer

2AA batterijen kan genoeg zijn, maar daar gaan je 18 ledjes niet lang op branden maximaal een uurtje of anderhalf) . Heb je trouwens genoeg verstand van zaken om te snappen wat er op dit topic besproken wordt?

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...5&highlight=led
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: LED-achterlicht brommer

Nou ik heb wel verstand van schakelingetjes e.d maar dat is allemaal praktijk van school en simpele huis/tuin/keuken electra. Ik zit in 4 HAVO nu, dus formules als R = U/I lukken me wel. Ik vind het onderwerp gewoon erg lastig, en heb er op school nogal moeite mee, vandaar dat ik hulp vroeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: LED-achterlicht brommer

Batterijen zijn NIET aan te raden. 18 LEDjes betekend 18 weerstanden die je kostbare batterijenergie omzetten in warmte. Het enige wat je kunt doe is een stroombron maken. De meeste LEDs branden al goed vanaf 10mA. Een stroombron voor 10mA kun je gemakkelijk maken met een 7805 en een weerstand.

Een batterij is een spanningsbron en daar houden LEDs niet van (gaan ze van kapot), een LED moet een stroombron hebben om betrouwbaar te branden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LED-achterlicht brommer

Als je 18 LEDs wilt voeden uit één stroombron dan zal die toch gevoed moeten worden uit een spanning van minstens 40V. Waar haal je dat vandaan? Of wou je per LED een stroombron gebruiken?

Hoe dan ook, die zul je ook moeten voeden uit een accu, batterij of dynamo. En of je nou een stroombron gebruikt of een serieweerstand, de overtollige energie stook je sowieso op.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: LED-achterlicht brommer

klazon schreef:...

En of je nou een stroombron gebruikt of een serieweerstand, de overtollige energie stook je sowieso op.
Dat hangt natuurlijk van je stoombron af.

En wat die 40V betreft: op 12 Volt kun je zo'n 4 LED's in serie met een simpele stroombron (7805 + 680R) zetten.

Maar hoe dan ook: efficient is het niet, dus batterijen lijken me uitgesloten. Zo'n brommer kan makkelijk het vermogen leveren voor die paar LED's met ieder z'n eigen voorschakelweerstand. Ideaal is het dan nog steeds niet maar wel eenvoudig.

En 's winters geen sneeuw op je achterlicht ;-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: LED-achterlicht brommer

GJ schreef:
Een batterij is een spanningsbron en daar houden LEDs niet van (gaan ze van kapot), een LED moet een stroombron hebben om betrouwbaar te branden.
Hier snap ik niks van. Hoe kan ik nou een stroombron hebben zonder spanning??

Klazon schreef:
Als je 18 LEDs wilt voeden uit één stroombron dan zal die toch gevoed moeten worden uit een spanning van minstens 40V.
Kunnen die LEDjes niet parallel dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: LED-achterlicht brommer

GJ schreef:
Een batterij is een spanningsbron en daar houden LEDs niet van (gaan ze van kapot), een LED moet een stroombron hebben om betrouwbaar te branden.
Hier snap ik niks van. Hoe kan ik nou een stroombron hebben zonder spanning??

Klazon schreef:
Als je 18 LEDs wilt voeden uit één stroombron dan zal die toch gevoed moeten worden uit een spanning van minstens 40V.
Kunnen die LEDjes niet parallel dan?
Er is nogal een verschil tussen een stroom- en een spanningsbron. Een led die op een spanningsbron word aangesloten is geen lang leven beschroren. Met een voorschakelweerstand wordt de pijn wat verlicht.

LEDjes kunnen NIET parallel, dan gaan ze stuk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: LED-achterlicht brommer

Als LEDjes niet parallel kunnen, hoe kan ik dan schakelingn bouwen met maar 1 LEDje ??????

Ook voor LEDjes geldt de wet van Ohm zodra ze branden. Heb ik een LED met een aanspreekspanning van 1,4 V, dan kan ik hem zonder voorschakelweerstanden aansluiten op een batterijtje van 1,5 V. En zelfs op 200 parallel geschakelde 1,5 V batterijtjes.

Er kan wel spanning zijn zonder stroom, maar geen stroom zonder spanning. Ergens gebruik jij definities die ik niet snap: Wat noem jij een stroombron, en wat noem jij een spanningsbron?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LED-achterlicht brommer

.... Wat noem jij een stroombron, en wat noem jij een spanningsbron?
Hierop inhakend, ik zou ook wel eens willen zien hoe je een zuivere stroombron realiseert.

Over het parallel schakelen van LEDs: dat kan wel, maar dan moet je LEDs nemen van hetzelfde type en dan bij voorkeur uit dezelfde produktiebatch.

Zelfs dan kun je niet garanderen dat de stroom zich gelijkmatig over de LEDs verdeelt. Een LED heeft nl. een tamelijk steile stroom-spanningskarakteristiek. Daardoor kan een klein verschil in karakteristiek tussen de exemplaren er voor zogen dat er een groot verschil in stroom ontstaat.

Om stroom en dus vermogensverlies in de serieweerstanden te sparen moet je altijd zoveel LEDs in serie zetten als de beschikbare voedingsspanning toelaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: LED-achterlicht brommer

Klazon schreef:
Om stroom en dus vermogensverlies in de serieweerstanden te sparen moet je altijd zoveel LEDs in serie zetten als de beschikbare voedingsspanning toelaat.
Maar nou even helder: als ik een LEDje heb met een aanspreekspanning van 1,4 V, dan kan ik die toch zonder voorschakelweerstand (VSW) op een 1,5 V batterijtje aansluiten? (verschil m.i. minimaal, en alleszins binnen technisch toelaatbare grenzen)

Zou ik hem willen laten branden op een 12 V accu, dan moet ik toch een VSW kiezen die (12-1,5)/12 deel van de totale weerstand van mijn serieschakeling vormt? (En dus zoals jij zegt aardig wat vermogensverlies oplevert)

Of, wat eigenlijk hetzelfde betekent, als ik 8 ( 8x 1,5 = 12) van bovengenoemde LEDjes in serie zet, heb ik toch geen VSW meer nodig?

Of hoe moet ik dan lezen:
altijd zoveel LEDs in serie zetten als de beschikbare voedingsspanning toelaat
Een VSW gebruik je toch alleen maar indien de spanningsbron meer spanning levert dan het LEDje af kan?

Met alle respect, ik snap echt niet waar GJ het over heeft. Wat noemt GJ een stroombron, en wat noemt GJ een spanningsbron? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: LED-achterlicht brommer

Over het parallel schakelen van LEDs: dat kan wel, maar dan moet je LEDs nemen van hetzelfde type en dan bij voorkeur uit dezelfde produktiebatch.


Fout!

Reageer