Remparachute

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12.262

Re: Remparachute

Nouja, daar ging zoveel mis dat ik vermoed dat dat ook wel mis was gegaan als dat sleepkarretje wel tractie had gehad, al weet je dat nooit zeker.

Achteruit rijden an sich is natuurlijk heel wat anders dan proberen de sneeuw van een vliegtuig te blazen. Ik geloof dat er ook wel eens eentje is neergestort omdat de piloten dachten dat de uitlaat van hun voorganger in de wachtrij wel zou voldoen als de-icing, maar dat viel blijkbaar ook nogal tegen.

Maar goed, onder goede weersomstandigheden lijkt me de voornaamste reden domweg geld: achteruit vliegen vreet zoveel kerosine dat het een stuk goedkoper is daar een sleepkarretje voor in te zetten, nog afgezien van het risico dat er rotzooi de motor in vliegt vlakbij een gate.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Remparachute

Buiten alle redenen die je noemt (gevaarlijk voor motor en omstanders) mag het bij de huidige verkeersvliegtuigen met turbofans ook gewoon simpelweg niet van de fabrikant. Je moet wel zwaarwegende redenen hebben om op thrusreverser achteruit te rijden. In pricipe mag je reverse al niet meer gebruiken als de voorwaartse snelheid onder de 60 kt komt tenzij om veiligheidsredenen.

Met turboprops wordt het soms nog wel gedaan.

Berichten: 12.262

Re: Remparachute

Ik kan me ook niet zo snel een omstandigheid indenken waarbij je het zou willen doen om daadwerkelijk te willen doen om achteruit te gaan met een straalvliegtuig. Beneden 60 kts kan ik me voorstellen dat je het zou doen in een (op zich al idiote) situatie waarbij je net wel of net niet van de baan af schiet, zeker als dat bijvoorbeeld zo veroorzaken dat je in zee stort of bebouwd terrein in rolt.

Ik kan me zo voorstellen dat reverse thrust gewoon heel riskant is omdat het alle troep van de grond blaast in in principe zo weer aan de voorkant van de motor naar binnen gaat... zul je net zien dat iemand daar een bierflesje oid heeft laten slingeren.

Met turboprops heb ik het overigens wel eens gezien in indonesie: Toch wel toestellen van redelijk formaat als ATR42's die hem in beta zetten om beetje rond te taxiën - al moet je je bij die vliegvelden niet al te veel voorstellen, mogelijk is er niet eens een wagentje om vliegtuigen te duwen, en die toestellen zijn net weer even te zwaar om handmatig te duwen. Althans, ik denk dat het best lukt als je er met 10 man aan gaat lopen duwen/trekken, maar niemand heeft daar zin in.

Op grote luchthavens is het vast allemaal geen punt, maar op vliegveldjes waar de "bagageband" letterlijk een aftandse jaren-80 pick-up truck is die je bagage naar een hok brengt mag je misschien niet teveel eisen ;)

Reageer