aandrijving van platenspeler plateau

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Als je die 1,27 s snel genoeg vindt, ja.

Met het voorbehoud wat ik maak: Misschien kan die motor dat koppel leveren als hij op toeren is maar (nog) niet als hij vanuit stilstand moet beginnen. Daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Komt die motor uit een andere direct drive platenspeler? Normaal vind je niet zo gauw een motor die precies 33,3 rpm maakt.

Berichten: 18

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Het is een stappenmotor, normaal worden er bldc motoren gebruikt
Omdat het een stappenmotor is, kan ik dmv het aantal stap pulsen exact het toerental aangeven
Een stappen motor heeft normaal 200 stappen/rev, met microstepping 51200/rev.
Eventueel kan een encoder worden toegevoegd voor feedback loop

Verder is er een 6 stage ramping optie, waarin de stappenmotor een opstart toerental en evt tijdelijke overload kan geven. De koppel curves liggen normaal hoger bij lage stappen aantallen, dus perfect

Het microstepping heeft nauwelijks effect op het koppel- gechecked bij de motorfabrikant (Hamburg, niet China- hahah)

De aandrijving bestaat uit 4 motoren, heb dus ca 40 watt en 1,6 Nm koppel ter beschikking- indien nodig kan het voltage op motoren verdubbeld worden, dus het zou genoeg moeten zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Lijkt me een leuk project. Maar waarom vier motoren?

Berichten: 18

Re: aandrijving van platenspeler plateau

4 motoren zijn niet echt noodzakelijk, het gaat om de 4 (90 graden) aandrijfpunten op de plateau-as, hierdoor wordt het lager radiaal ontlast
Je kan ook een extra poelie nemen ipv een motor

Bij een snaar/riem op de buitenkant v/h plateau, moet er veel spanning op, om tractie te hebben/houden maar hierdoor worden zowel de motor en plateau as eenzijdig belast, met “rumble” tot gevolg

Ik vind het prettig als er symmetrie is, meestal werkt het dan ook beter- en 4 kleine motoren maken minder herrie dan 1 grote

Berichten: 18

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Je triggered me toch wel voor wat anders

Als ik de diameter van de poelies groter maak, heeft dat dan effect op het opstarten van het plateau?- beter?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Even, uit je eerste bericht:
"aandrijving via as poelie, ca 2 cm in diameter, motor draait op zelfde snelheid als plateau"

Als ik het goed begrijp heb je (volgens je huidige plannen) vier motortjes met wieltjes van 2 cm diameter die allemaal tegen een as met dezelfde diameter (2 cm) van het plateau aanzitten?

Berichten: 18

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Ja, via getande riemen, zitten fysiek op ca 6 cm afstand van de centrale as

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Dus ook met riempjes. Lijkt me verstandig.
The Noob schreef: za 17 aug 2019, 17:54 Als ik de diameter van de poelies groter maak, heeft dat dan effect op het opstarten van het plateau?- beter?
Slechter, volgens mij.
De motortjes moeten dan langzamer draaien.

Vergelijk met een versnelling van een auto.
Lage versnelling, in verhouding tot de wielen draait de motor snel. Veel trekkracht.

Niet voor niets zie je in platenspelers vaak een tamelijk klein maar sneldraaiend motortje.

Berichten: 18

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Ik bedoel alle poelies groter, maar wel even groot- overbrenging blijft 1-1

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Dan lijkt het me geen verschil te maken.

Berichten: 18

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Ok-thx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: aandrijving van platenspeler plateau

Ik bedoel alle poelies groter, maar wel even groot- overbrenging blijft 1-1
De massa van de poelies (en de riem) neemt dan wat toe, waardoor het op toeren komen iets langer duurt. Het traagheidsmoment van het geheel neemt wat toe waardoor je in theorie een wat gelijkmatiger loop zou krijgen.

Maar al met al zal het effect zo gering zijn, dat het niet van belang is.

Reageer