Invloed van de 'lucht'/atmosfeer op jouw 'gewicht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 7

Re: Invloed van de 'lucht'/atmosfeer op jouw 'gewicht

Jan van de Velde schreef:Dat is een luchtdicht afgesloten doosje waarvqan de wand kan inveren. Omdat er binnenin geen (lucht)druk heerst, drukt de lucht alleen van buiten. Daarmee meet je dus de luchtdruk, of als je eht zo wil uitdrukken, het gewicht van de luchtkolom boven het doosje.

Ga er zelf bovenop staan, en je kunt een schaal maken voor je gewicht op die barometer.

Maar dat ding meet dan dus jouw gewicht plus de omgevingsdruk. Neem je die mee naar 10 km diepte, dan zou die makkelijk een "gewicht" van 1004 kg kunnen aangeven, waarvan 1000 voor het gewicht van de waterkolom een kilogram of 4 voor de intussen aan de enorme druk overleden jou. Die kilogram of 4 is het resultaat van het aftreksommetje jouw gewicht minus het gewicht van het volume water dat je verplaatst (archimedes). Alleen, dat soort weegschalen bestaan niet, zijn ook zinloos. Je "gewicht" zou dan in een lagedrukgebied al meetbaar minder worden dan in een hogedrukgebied.

Maar voor de badkamerweegschaal en elke andere praktische weegschaal: neem mijn tabelletje maar mee uit mijn bericht van 21:50.

De natuur doet niet aan polderdemocratie. :eusa_whistle:
Jan, je bent een held. En de rest ook overigens. Ik weet niet zeker of ik het helemaal perfect uit zou kunnen leggen, maar ik kan ze in ieder geval morgen allebei een beetje gelijk (als je extreme, ongewone, en toch zeer gecontroleerde test-opstellingen zou kunnen creëren) , en ongelijk geven (uhm, gewoon zoals de natuurkundige wetten, met dank aan o.a. Archimedes, het voorschrijven).

En het iedereen gelijk geven is niet zo zeer een democratie (wat er op neer komt dat de meerderheid gelijk zou hebben), maar meer 'n soort vorm van communisme... Helaas weten we allemaal hoe dat uiteindelijk afloopt, haha!

Maar in ieder geval, dank voor de snelle reacties!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Invloed van de 'lucht'/atmosfeer op jouw 'gewicht

tabelletje uitgebreid met ruwe cijfers voor een mens, inclusief inschatting verlies aan drijvend vermogen door leeggeperste longen:

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="0" class="bbc">[tr][td]lokatie:[/td][td]1 dm³ lood[/td][td]80 dm³ mens[/td][/tr][tr][td]10 km hoog in de atmosfeer:[/td][td]11351 g[/td][td]80,1 kg[/td][/tr][tr][td]in de lucht op zeeniveau: [/td][td]11350 g[/td][td]80,0 kg[/td][/tr][tr][td]nét onder het wateroppervlak: [/td][td]10350 g[/td][td] 0,1 kg[/td][/tr][tr][td]op 10 km diepte in de marianentrog: [/td][td]10305 g[/td][td]3 kg[/td][/tr]</table>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer