Kinetische energie

Moderator: physicalattraction

Re: Kinetische energie

Knownothing schreef:Ik heb het met de kinderen van de plaatselijke jeugdbeweging ooit geprobeerd en ze vlogen toch enkele meters hoog en tot een tiental meter ver. Je moet wel zorgen dat de fles niet helemaal vol water is (ik denk 1/3) en dat je een krachtige fietspomp gebruikt, zo één waarbij je ze met twee voeten tegen de grond houdt en met twee handen pompt. En ook dat er niet teveel lucht kan ontsnappen. Met jeugdbewegingsmateriaal betekent dat: meters plakband :shock:

En als ventiel gebruikten wij een kurk met een gat in...


Ik heb ook een waterraket moeten maken, maar ik zou graag willen weten hoe je de snelheid van de waterraket kan berekenen, en welke formules je hierbij moet gebruiken. Ik zou graag geholpen worden door jullie..

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Kinetische energie

Wat is nou eigenlijk kinetische energie?
Kinetische energie is in de vorm van materie:

E0 = m0*c^2 en E = m*c^2 = y*m0*c^2

Ek = E-E0
How will it end?

Berichten: 63

Re: Kinetische energie

Je kan de energie die in de fles is gestopt redelijk makkelijk berekenen.

Stel dat de fles 20 meter recht de lucht in gaat, dan is delta Ep (potentiële energie) 20 * massa v/d fles * 9.81.
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Re: Kinetische energie

geert schreef:Je kan de energie die in de fles is gestopt redelijk makkelijk berekenen.

Stel dat de fles 20 meter recht de lucht in gaat, dan is delta Ep (potentiële energie) 20 * massa v/d fles * 9.81.
Heel erg bedankt dat u even aandacht voor mij had.. Maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Want wat u zegt kan zeker kloppen, maar ik weet het nog niet helemaal zeker.. (als het klopt)

Is het namelijk niet zo dat je de massa kan laten vervallen omdat ze bij begin en eindtijd gelijk zijn?

dus dat je gh=vkwadraat krijgt?

Ik zou dit zo snel mogelijk beantwoordt willen worden omdat ik het morgen in moet leveren, ik hoop dat er iemand is die even tijd neemt..

Berichten: 63

Re: Kinetische energie

De wet voor de kinetische energie is 0.5m*v2.

Als je de wrijving verwaarloost wordt alle kinetische energie die de fles aan het begin heeft,

omgezet in potentiële (hoogte-) energie:

Ek = Ep

0,5m * v 2 = m * 9,8 * h

v2 = 1,5m * 9,8 * h

De beginsnelheid kan je dus berekenen met:

v = wortel(1,5m * 9.8 * h)

Ik hoop dat het nog op tijd is... :shock:
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Reageer