Moment of torque berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Moment of torque berekenen

Geacht forum,
 
Ik ben bezig om een torque te berekenen voor het volgende:
 
Ik heb een rotor, gewicht 30000 kg. Deze wordt ondersteund door 2 bokken op de lagerplaatsen van de rotor.
De ene lagerplaats heeft een diameter van 550 mm de ander van 860 mm.
De as ligt in een v-blok met hoek 45 graden.
Als wrijvingscoefficient houd ik 0,02 aan.
 
Deze rotor moet in de bokken gedraaid worden met een toerental van 10 RPM.
In de bijlage heb ik mijn berekening staan maar twijfel of dit de juiste benadering is.
 
Ik als kracht t.g.v. wrijving, genomen: g * mu * m = 9,81 * 0,02 * 30000 = 5886 N * radius = (hierbij heb ik de grootste radius genomen) 0,43 = 2531 Nm.
Als massa traagheid moment heb ik genomen: 1/2 * m * radius^2 = (waarbij ik weer ben uitgegaan van de radius van 0,43, echter hier twijfel ik over) = 2774 kgm2
Dit * door (hoeksnelheid / acceleratietijd) 2774 * (1,0467 / 2) = 1451 Nm.
 
Dit opgeteld: 2531 + 1451 = 3982 Nm.
 
Zou iemand hier eens naar kunnen kijken en eventueel een aanbeveling doen of ik in de juiste richting denk?
 
alvast bedankt.
 
mvg
 
Rien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Moment of torque berekenen

Ik zie geen bijlage, en een gedetailleerde tekening met maten van het geheel zal zeer behulpzaam zijn.
Voor het bijsluiten van een bijlage kies je in het antwoordvenster rechtsonder voor uitgebreid bewerken, waarna je in het volgende scherm bestanden kan kiezen die je wil opsturen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moment of torque berekenen

Voor de oplegkracht moet je de normaalkracht op de oplegvlakken nemen. Door de hoek van 45 graden is die wortel2 keer zo groot als het gewicht. Het benodigde koppel voor de wrijving wordt dan niet 2531 Nm, maar 3587 Nm.
 
Waarom neem je het traagheidsmoment erbij? Als het ding eenmaal op gang is speelt die geen rol meer. Voor het op gang brengen wel, maar dan moet je bepalen hoe snel je op die 10 rpm wil komen.

Berichten: 18

Re: Moment of torque berekenen

Oke bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels is het probleem opgelost door een gewicht aan een moment te hangen waardoor we de gewenste informatie hebben gekregen.
 
mvg

Reageer