Optellen van buigspanning en normaalspanning in plaatelementen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Optellen van buigspanning en normaalspanning in plaatelementen

Beste allen, 
 
Ik ben bezig met het berekenen van de spanning in een lasnaad van een rechthoekige tank zoals hieronder weergegeven (lasnaden zijn oranje):
 
MS lasnaden.PNG
MS lasnaden.PNG (46.92 KiB) 737 keer bekeken
Afbeelding 1
 
Om de situatie te versimpelen wil ik naar de spanning in 1 las kijken wanneer er alleen rekening wordt gehouden met de topplaat en de zijplaat. De druk in de tank is 0.45 MPa (4.5 bar) waardoor er een verdeelde belasting op de platen zal ontstaan. De groene zijden worden als ingeklemd beschouwd:
 
MS load case 1.PNG
MS load case 1.PNG (37.54 KiB) 737 keer bekeken
Afbeelding 2
 
Nu denk ik dat de buigspanning en normaalspanning zich als volgt verdelen over de las:
 
Buigspanning.PNG
Buigspanning.PNG (29.02 KiB) 737 keer bekeken
Afbeelding 3
 
Normaalspanning.PNG
Normaalspanning.PNG (24.41 KiB) 737 keer bekeken
Afbeelding 4
 
De gecombineerde load case zou in dat geval als volgt eruit zien:
 
combined load case.PNG
combined load case.PNG (26.14 KiB) 737 keer bekeken
Afbeelding 5
 
Ik heb een buigspanning berekend met een formule waarbij ik uit ben gegaan van een ingeklemde plaat. Dit klopt niet volledig maar omdat de plaat aan 4 kanten gelast is lijkt mij dit een redelijke aanname. De formule die hiervoor gebruikt is geeft de maximale spanning aan de lange zijde van de plaat. De normaal spanning is berekend door de verdeelde belasting te vermenigvuldigen met het totale oppervlakte en deze te delen door het oppervlakte van de 4 lasnaden die eigenlijk rond de plaat zitten. De berekening ziet er als volgt uit:
 
Berekening load case.PNG
Berekening load case.PNG (124.23 KiB) 738 keer bekeken
Afbeelding 6
 
Als ik de antwoorden bij de schetsen van de load cases plaats krijg ik de volgende waarden (afbeelding 7 is de waarde per spanning, afbeelding 8 is deze waarden bij elkaar opgeteld):
 
combined load case with values.PNG
combined load case with values.PNG (26.16 KiB) 737 keer bekeken
Afbeelding 7
 
combined load case with combined values.PNG
combined load case with combined values.PNG (24.07 KiB) 738 keer bekeken
Afbeelding 8
 
Nu heb ik twee vragen:
 
1. Klopt het dat de buigspanning zich over de las verdeelt zoals ik dat geschetst heb?
2. Is de maximale spanning in de las een resultante van de twee gevallen in de laatste schets (dus resultante van 33.54 MPa en 44.1 MPa) of is het de hoogste waarde van de losstaande gevallen (dus in dit geval 54.1 MPa)?
 
Alvast bedankt en excuses voor het lange bericht.
 
Groet!
 

Berichten: 863

Re: Optellen van buigspanning en normaalspanning in plaatelementen

De las kan zelf geen kracht toevoegen
er is dus 1 goede waarde die geldig is voor zowel de zijkant als de bovenkant.

Reageer