Geen overstromende rivieren meer

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Geen overstromende rivieren meer

Benm schreef:  
In de uiterwaarden natuurlijk wel, zomerdijken overstromen in de winter, en dat is ook de bedoeling. De winterdijk is er om het land droog te houden, en uiterwaarden maken de rivier in de winter indien nodig breder. Uiterwaarden zijn niet geschikt voor bewoning, maar in de zomer wel bruikbaar voor pakweg landbouw en veeteelt. 
 
Je hebt natuurlijk altijd eigewijzen die alsnog in uiterwaarden gaan wonen en de overstromingen voor lief nemen. Qua verzekeringspremie denk ik dat ze beter kunnen sparen voor een nieuw interieur, ook al staan die huizen meestal wel op een verhoogd stukje land. Dit zijn overigens maar een gering aantal mensen, en je spreekt niet van een overstroming als het water binnen de winterdijken blijft. 
Men kan best in de uiterwaarden gaan wonen.
Maar ga dan zoals vroeger terug naar de paalwoning,
kost een paar centen meer maar men zit dan wel droog.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Geen overstromende rivieren meer

Dat kan, of bouwen op een terp/pol geschikte aangelegde heuvel. Probleem is dat in sommige gebieden die heuvel wel heel hoog moet zijn, idealiter tenminste zo hoog als de winterdijk. Met palen is het misschien gemakkelijker die hoogte te bereiken, al heb ik dat eigenlijk nooit gezien. Als het massaal zou gebeuren hebben palen denk ik wel de voorkeur gezien kunstmatige heuvels het volume van de uiterwaarde verkleinen - als je ze helemaal vol bouwt met heuveltjes met huizen erop blijft er weinig extra ruimte voor de rivier over bij hoog water. 
Victory through technology

Reageer