bal

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

bal

Dit probleem laat me niet los (en dat is omdat ik niet op het juiste antwoord uitkom!)
Een elastische bal wordt losgelaten boven een hellend vlak met hellingshoek θ op afstand d van het vlak. Wat is de afstand tussen het eerste stuiterpunt en het tweede. Botsing zonder wrijving. (antw. 8dtanΘ)
Ik dacht het volgende . Epot=Ekin    m.g.d=1/2.m.vo2     vo2 = 2gd
Verdraaiing van het assenstelsel over hoek θ, waardoor twee versnellingscomponenten (in x en y richting)ontstaan:
Elastische bal.jpg
Elastische bal.jpg (24.5 KiB) 1328 keer bekeken
Elastische bal1.jpg
Elastische bal1.jpg (16.34 KiB) 1329 keer bekeken
Ik zie momenteel niet in wat hieraan onjuist is, in het besef dat het antwoord 8dtanΘ moet zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: bal

Ik heb het opnieuw nagerekend. Daarna ook nog eens in Python gesimuleerd.
 
Beide keren kom ik op het antwoord met de sinus, jouw resultaat. Antwoordenboekje fout? 

Berichten: 7.068

Re: bal

Wat is de afstand tussen het eerste stuiterpunt en het tweede.
Wordt dit gemeten langs de helling of langs de horizontale?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: bal

Volgens mij wordt langs de helling bedoeld.
 
Daar dacht ik eerst ook aan, maar dan zou je met de cos moeten vermenigvuldigen, niet delen. Dan krijg je nog geen tan maar sin*cos.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: bal

ik beschik over een een uitwerking wanneer een projectiel wordt afgeschoten tov van een hellend/aflopend vlak. Ik heb wel een beginsnelheid nodig
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: bal

Die beginsnelheid is al gegeven door ukster, vo2 = 2gd.
 
De hoek met de verticaal is, na stuiten, 2.θ.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: bal

Hierbij mijn uitwerking
 
Bijlagen
DSCN00411.JPG
DSCN00411.JPG (83.91 KiB) 1321 keer bekeken
DSCN00401.JPG
DSCN00401.JPG (103.17 KiB) 1321 keer bekeken
DSCN00391.JPG
DSCN00391.JPG (132.99 KiB) 1321 keer bekeken
DSCN00381.JPG
DSCN00381.JPG (141.83 KiB) 1321 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: bal

Voordat ik het helemaal ga doornemen (onder 90 graden gedraaide blaadjes zijn lastig te lezen), komt jouw resultaat overeen met dat van ukster en mij?
 
Uksters' uitwerking is wel veel korter dan die van jou.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: bal

Xilvo schreef: Voordat ik het helemaal ga doornemen (onder 90 graden gedraaide blaadjes zijn lastig te lezen), komt jouw resultaat overeen met dat van ukster en mij?
 
Uksters' uitwerking is wel veel korter dan die van jou.
Mijn uitwerking is een volledige uitwerking zoals verkort beschreven in het boek modern exterior ballistics van Robert Mc Coy, toch wel een basiswerk inzake ballistiek

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: bal

Daar twijfel ik niet aan. Maar is het resultaat anders dan dat van ukster?
 
Ik krijg een stijve nek als ik jouw plaatjes moet doornemen en ze stuk voor stuk m.b.v. een screenprint in een fotoprogramma zetten om ze daar rechtop te zetten doe ik liever niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: bal

Xilvo schreef: Daar twijfel ik niet aan. Maar is het resultaat anders dan dat van ukster?
 
Ik krijg een stijve nek als ik jouw plaatjes moet doornemen en ze stuk voor stuk m.b.v. een screenprint in een fotoprogramma zetten om ze daar rechtop te zetten doe ik liever niet.
dat heb ik niet uitgerekend  hoor. Hij moet eerst 3 duidelijke waarden voorstellen zijnde lanceerhoek , hoek downhill, en vertreksnelheid in m/sec.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: bal

Vertreksnelheid 6,265 m/s, hoek 30 graden met horizontale vlak, omhoog, vlak 30 graden met horizontale vlak, omlaag.
 
Afstand van lanceerpunt tot landingsplaats, gemeten langs het vlak

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: bal

Xilvo schreef: Vertreksnelheid 6,265 m/s, hoek 30 graden met horizontale vlak, omhoog, vlak 30 graden met horizontale vlak, omlaag.
 
Afstand van lanceerpunt tot landingsplaats, gemeten langs het vlak
voor een snelheid van 6.265 m/sec en een lanceerhoek van 30 graden tov x en een downhil van 30 graden onder x kom ik op 5.3365 meter en een tijd van 0.7376 seconden.
IK heb ook formules voorgesteld  om rs gelijk te krijgen aan r zie grafiek maar das voor een uphil. het is logisch dat bij een downhill rs altijd grote is d r

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: bal

Dat is anders dan ukster en ik vinden. De afstand is volgens 8.d.sin(θ)  8 m, volgens 8.d.tan(θ) [volgens mij niet correct] 9,238 m.
 
Voor de tijd vind ik 1,277 s.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: bal

Met een beginsnelheid omhoog van 3,13 m/s (vertreksnelheid*sin(30)), beginhoogte y=0 en eindhoogte y=-2,67 m (-5,3365*sin(30)) kom ik op een totale tijd van ca 1,1 s. Veel meer dan de 0,7376 s die jij vindt.

Reageer