Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Hoi!
 
Om mijn katten te vermaken als er niemand thuis is ben ik bezig met een speeltje dat een muisje aan een touwtje afschiet en vervolgens steeds een stukje terug rolt (idealiter o.b.v. beeldanalyse, maar in eerste instantie random).
 
Het afschiet mechanisme wordt een katapult en het touwtje kan worden opgerold op een klosje, door middel van een motortje. 
 
Bij het afschieten van het muisje moet het touwtje vrij komen. Er vanuitgaande dat het op een klosje wordt gerold, hoe maak je / bestaat er een klosje dat rechtsom blokkeert, zodat het motortje het touwtje binnen kan rollen, maar linksom vrij is, zodat bij het afschieten er zo min mogelijk weerstand ontstaat en touw gemakkelijk van het klosje rolt?
 
Indien er andere opties zijn te bedenken om het touwtje binnen te halen dan het oprollen op een klosje dan hoor ik het ook graag!
 
 
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
 
Hyno

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Volgens mij gaat het niet om "rechtsom blokkeren, linksom vrij". Dat is vrij simpel maar dat werkt hier niet. Vergelijk met de koppeling tussen trappers en achterwiel van een fiets.
 
Als het motortje de klos linksom moet draaien om het touwtje binnen te halen dan is het simpel om een mechanisme te maken dat het klosje makkelijk, sneller dan de motor 'wil', vrij linksom laat draaien. Maar om het klosje af te wikkelen moet het rechtsom draaien, en dan blijft het gekoppeld aan de motor.
 
Lastig in woorden uit te leggen maar stel je die fiets maar voor en hoe het touw om een klos wordt gewikkeld die aan het achterwiel vast zit.

Technicus
Berichten: 1.154

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Ik zou dan kijken of je iets kan modificeren aan de molen van een werp/vishengel. Martkplaats/kringloop ofzo?

Berichten: 3

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Ik zou dan kijken of je iets kan modificeren aan de molen van een werp/vishengel. Martkplaats/kringloop ofzo?
Hoi CoenCo,

Dat is inderdaad waar ik inmiddels ook bij uitgekomen ben. Een vishengelmolen idee, maar dan waarbij het klosje draait en de beugel dmv een servo moter omhoog en omlaag kan. Thanks voor het meedenken en alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Ik ben niet bekend met werphengels maar om een klos af te rollen zal het 'projectiel' voldoende impuls, massa maal snelheid, moeten hebben.
 
Het is natuurlijk niet de bedoeling een kat te verwonden  :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Houd er rekening mee dat de touwtje om de (nek van de) kat kan gaan zitten. Daar zijn al ongelukken mee gebeurd.
Misschien kun je iets maken dat weg wordt geworpen, en dat dan zelfstandig terug komt bij het werpgedeelte. Iets zoals een (platte) robotstofzuiger, dat op terugkeert naar het laadstation tegen de tijd dat de accu leeg raakt.

Berichten: 12.262

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Dat mechaniek in een vishengel is een ratel waarbij je met de beugel kunt instellen of de tanden wel of niet 'bijten' in het ratelmechanisme. 
 
Een andere optie zou een magnetische koppeling zijn, als het aangestuurd wordt door een microcontroller kun je daar vrij eenvoudig bereken/instellen op welk punt je die koppeling wilt loslaten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Back2Basics schreef: Houd er rekening mee dat de touwtje om de (nek van de) kat kan gaan zitten. Daar zijn al ongelukken mee gebeurd.
Misschien kun je iets maken dat weg wordt geworpen, en dat dan zelfstandig terug komt bij het werpgedeelte. Iets zoals een (platte) robotstofzuiger, dat op terugkeert naar het laadstation tegen de tijd dat de accu leeg raakt.
 
Jij denkt dat katten dat terug gaan leggen. Het zijn geen honden.
 
De gemiddelde kat waardeert het als er af en toe een blaadje of zakje op de grond wordt gegooid. Een kartonnen doos vinden ze ook geweldig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Beetje wrede oplossing:
 
Vang een paar spitsmuizen daar zijn ze uren mee in de weer.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Een minder wrede en minder gevaarlijke manier is de aandacht van de kat te trekken met licht, bijvoorbeeld met een laserlampje. Zo'n laserpen welke gebruikt wordt bij presentaties is een handige. Je kunt de beweging van de laserpen, en dus het lichtvlekje, ook interactief maken.
Op deze pagina staat een aantal suggesties: https://patents.google.com/?q=A01K15%2f02&q=laser

Berichten: 3

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

@Back2Basics, heb ik inderdaad aan gedacht, maat het is schijnbaar niet goed voor een kat om te veel met een laser te spelen. By the way, thanks voor de opmerking over het gevaar van een touwtje, dat is wel iets om over na te denken, vooral als het apparaat aan gaat als we niet thuis zijn.. Tips rondom dit zijn welkom! Heb zelf gedacht om buisjes van zoon 10 cm om het touw te doen en het op rol systeem hierop aan te passen, 2 pinnetjes die 10 cm uit elkaar staan waar het touw met de buisjes omheen rolt. Dit lijkt me nog niet zo praktisch.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Klosje dat een kant op vrij draait en een kant op blokkeert

Als je het hele idee van afschieten en binnenhalen nu eens liet varen?
 
Misschien is dit wel veel simpeler: Een dubbele draad/touw/koord over een motortje, aan de andere kant een eenvoudige katrol.
Daaraan één of meerdere dwarstouwtjes met daaraan de 'muisjes'. In plaats van de hemden aan de waslijn.
 
Motortje beweegt de lijn op gezette tijden heen- en weer.
   
Bijlagen
lines.jpg
lines.jpg (45.22 KiB) 2494 keer bekeken

Reageer