Rollercoaster

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Rollercoaster

Als de uitspraak " Contactverlies treedt altijd op in buigpunt A" klopt ,dan is Θ 30°

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Rollercoaster

Het lijkt me onontkoombaar dat in het buigpunt als eerste (bij toenemende h) contactverlies optreedt.
De snelheid is daar het hoogst terwijl de component van de zwaartekracht loodrecht op de lijn daar het kleinst is.

Maar waarom is Θ dan 30°?
Zoals CoenCo schrijft, volgens de tekening kan α allen maar 45 graden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Rollercoaster

zie onderste tekening Rik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Rollercoaster

Ja, je hebt gelijk (maar je bedoelt dan wel α, niet θ?).
Ik ging te snel mee in wat CoenCo schreef, de enig mogelijke hoek is 30, niet 45 graden.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Rollercoaster

dus h is 3/4r

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Rollercoaster

In dat geval wel. Dat is ook wat uit mijn berekening komt voor α = 30 º.

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Rollercoaster

Rik Speybrouck schreef: ma 22 jul 2019, 14:45 ik steek er een speld van 30 graden tussen. Het punt waar de massa uit de baan vliegt is het raakpunt van de twee cirkels waar de bogen deel van uitmaken. Bij een hoogte onder 3/4r geraak je er niet bij een hoogte hoger dan 3/4r vlieg je ook onder een hoek van 30 graden uit de bocht maar tegen een hogere snelheid. Kijk toch eens naar de tekening
Bij nader inzien, klinkt 30 graden ook best plausibel... :D

Reageer