Rollercoaster
Moderator: physicalattraction
- Berichten: 4.536
Re: Rollercoaster
Als de uitspraak " Contactverlies treedt altijd op in buigpunt A" klopt ,dan is Θ 30°
- Moderator
- Berichten: 9.936
Re: Rollercoaster
Het lijkt me onontkoombaar dat in het buigpunt als eerste (bij toenemende h) contactverlies optreedt.
De snelheid is daar het hoogst terwijl de component van de zwaartekracht loodrecht op de lijn daar het kleinst is.
Maar waarom is Θ dan 30°?
Zoals CoenCo schrijft, volgens de tekening kan α allen maar 45 graden zijn.
De snelheid is daar het hoogst terwijl de component van de zwaartekracht loodrecht op de lijn daar het kleinst is.
Maar waarom is Θ dan 30°?
Zoals CoenCo schrijft, volgens de tekening kan α allen maar 45 graden zijn.
- Moderator
- Berichten: 9.936
Re: Rollercoaster
Ja, je hebt gelijk (maar je bedoelt dan wel α, niet θ?).
Ik ging te snel mee in wat CoenCo schreef, de enig mogelijke hoek is 30, niet 45 graden.
Ik ging te snel mee in wat CoenCo schreef, de enig mogelijke hoek is 30, niet 45 graden.
- Moderator
- Berichten: 9.936
Re: Rollercoaster
In dat geval wel. Dat is ook wat uit mijn berekening komt voor α = 30 º.
-
- Technicus
- Berichten: 1.153
Re: Rollercoaster
Bij nader inzien, klinkt 30 graden ook best plausibel...Rik Speybrouck schreef: ↑ma 22 jul 2019, 14:45 ik steek er een speld van 30 graden tussen. Het punt waar de massa uit de baan vliegt is het raakpunt van de twee cirkels waar de bogen deel van uitmaken. Bij een hoogte onder 3/4r geraak je er niet bij een hoogte hoger dan 3/4r vlieg je ook onder een hoek van 30 graden uit de bocht maar tegen een hogere snelheid. Kijk toch eens naar de tekening