Inwendig scharnier

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

Inwendig scharnier

Hallo

Op mijn examen mechanica kreeg ik een opstelling van een ligger met een inwendig scharnier, op dit inwendig scharnier greep een belasting aan (bijgevoegd in bijlage). Hoe pak je dit aan? Mij is altijd verteld dat je de de ligger in 2 delen kan splitsen ter hoogte van het inwendig scharnier en dan de belasting aan een van deze delen kan aanleggen, echter als ik dit doe kom ik enkel ter hoogte van de rechter roloplegging een reactiekracht van 150N uit en voor de reactiekrachten links 0N. Ik weet dat het scharnier enkel een dwarskracht kan opnemen en het moment er nul moet zijn. In de bijgevoegde afbeelding is de momentlijn getekend als ook de buiging van de ligger.

Alvast bedankt!

Berichten: 26

Re: Inwendig scharnier

Screenshot 2019-08-16 at 14.31.05.png

Berichten: 270

Re: Inwendig scharnier

Geef ook de maatvoering op.
Zijn de blauwe krachten de opgelegde krachten?

Berichten: 26

Re: Inwendig scharnier

Oh ja vergeten! De maten zijn als volgt in mm van links naar rechts:

(scharnierend steunpunt) 375 (roloplegging) 375 (inwendig scharnier) 900 (roloplegging) 300

De blauwe krachten zijn inderdaad de belasting.

Berichten: 270

Re: Inwendig scharnier

Moment is vanaf einde staaf tot steunpunt constant en loopt dan naar nul tpv het scharnier.
Eerst het rechtergedeelte.
Met som M=0 en som V=0 bepaal je reactie in het laatste steunpunt, Vc=150 N druk
Ter plaatse van het scharnier drukt de dezelfde kracht omhoog, want som V=0
Dan het linkergedeelte, 20-0,15=19,85 kN neerwaarts.
Som M=0, Vb=39,70 kN druk
Som V=0, Va=-19,85 kN trek

Berichten: 26

Re: Inwendig scharnier

Ik snap niet waarom je de 20kN op het linkerdeel plaatst en niet op het rechterdeel. Als je de balk ter hoogte van het inwendige scharnier in 2 opdeelt moet je de 20kN toch op een van beide delen plaatsen of niet? Mijn vraag is dus vooral hoe je met een kracht omgaat die op een inwendig scharnier werkt.

Berichten: 270

Re: Inwendig scharnier

Maakt niet uit op welke kant je deze kracht plaatst, links of rechts. Zolang het maar niet links en rechts is.

Berichten: 26

Re: Inwendig scharnier

Bedankt voor de hulp! Nu begrijp ik hoe je tot de oplossing komt.

Reageer