nm berekenen draaiende as

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

nm berekenen draaiende as

Beste lezers,

Ik ben bezig een project te maken als shredder (versnipper aar versnippert koper in grote van mm ).
Ik ben bijna klaar met het ontwerp van de rotor ( draaiende as in cilindervorm met tanden/messen erop, stabiel in balans ) van diameter 243mm lente van 650mm die aangestuurd moet worden door een elektrische motor.

Ik kom er alleen niet uit welke motor ik moet aanschaven, wegens ik geen kant en klare natuurkunde formule kan vinden voor mijn berekening.

Het resultaat moet zijn:

de as 2000 wentelingen per minuut maakt.
de as weegt 250kg ( maar lagers en de balans zal het werk verlichten )

welke formule zou ik moeten toepassen om te weten hoeveel en nm ik nodig heb, en welke kw elektrische motor moet gebruiken.

alvast bedankt!

Henk Trekker.

Berichten: 2

Re: Project: Shredder

Moet ik eerst de nm berekenen die de as nodig zal hebben, daarna de benodigde kw van de elektrische motor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: nm berekenen draaiende as

Opmerking moderator

Verplaatst naar praktische en overig technische wetenschappen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: nm berekenen draaiende as

een shredder aan 2000 rpm?

Verder moet je inderdaad eerst het koppel weten die die shredder nodig heeft (maar dat zal moeilijk zijn om te berekenen, testen heeft meer kans op slagen),
en vervolgens via de overbrengingsverhouding bepaal je het koppel van de motor. Een complete berekening houdt ook rekening met de aanlooptijd, maar indien je hiervoor geen specifieke eisen hebt (zoals op toeren komen binnen de 2 seconden) kun je gerust wat marge nemen op het nominaal koppel (+ 25% of zo).

Reageer