maakt liggend of staand wegen een verschil

Moderator: physicalattraction

Berichten: 856

Re: maakt liggend of staand wegen een verschil

Maak het plaatje met en zonder pootjes even groter en je ziet dat die kracht daar net zo in balans is.

bij dit soort vragen stelt zou je moeten vermelden of je een praktisch of theoretische antwoordt wilt.

theoretische maakt het verschil door de afstand van de aarde tot het zwaartepunt van het voorwerp en het verschil in luchtdruk / opwaartse kracht als je hoger komt.

ps en met licht gas gevulde ballon gaat omhoog maar stopt met stijgen zodra de lucht dunner en lichter wordt als hij hoger komt.

praktische maakt het geen verschil hoe je op de weegschaal gaat

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: maakt liggend of staand wegen een verschil

boertje125 schreef: za 26 okt 2019, 16:30 Maak het plaatje met en zonder pootjes even groter en je ziet dat die kracht daar net zo in balans is.
Wat is "die kracht" en hoe kan die (met zichzelf?) in balans zijn? Ik ben zelf nogal traag van begrip en wil graag helder voor me zien waar we het precies over hebben. Op het moment ben ik nog even te druk met andere zaken, maar als ik weer de tijd heb zal ik nog een tekeningetje maken met een liggend en uitstekend voorwerp.

Berichten: 856

Re: maakt liggend of staand wegen een verschil

als je het voorwerp ook in de breedte groter maakt dan de weegschaal gaat jouw eigen uitleg met en zonder pootjes net zo goed op als met een voorwerp dat helemaal op de weegschaal past.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: maakt liggend of staand wegen een verschil

Inderdaad! Ik heb bij zulke zaken altijd een plaatje nodig:
liggend.png
Op pootjes drukt op de weegschaal dus dezelfde totale neerwaartse kracht als zonder pootjes. En bijgevolg kun je voor het vinden van het door de weegschaal aangewezen gewicht nog steeds de wet van Archimedes gebruiken.

Reageer