verband tussen massa, kracht en versnelling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3.780

verband tussen massa, kracht en versnelling

We weten allemaal het verband tussen massa, kracht en versnelling: F=M x a en mbt zwaartekracht F=M x g met g=9.81m/s^2 op aarde.

Volgens de speciale relativiteitstheorie en het equivalentieprincipe is de zwaartekrachtsversnelling g op het aardoppervlak niet te onderscheiden (even afgezien van getijdenkrachten) van een zelfde versnelling g die je in de ruimte zou ondergaan in een versnellende raket. mbt zwaartekracht zit daar een diepere theorie achter dat massa van een planeet de ruimtetijd kromt en dat bewegende massa's gewoon rechtdoor gaan in die gekromte ruimte, maar om die massa's dan rechtdoor te laten gaan moet je de zwaartekracht compenseren met een andere kracht en dat is dat feiteljk het gevoel dat je kracht moet uitoefenen om iets op zijn plek te houden en dat heet dan zwaartekracht. Het is dan logisch dat om 2 x de massa op zij plek te houden je ook 2 x de kracht nodig hebt.

Maar voor een versnellend object waarbij F=M x a geldt vroeg ik me af of daar ook nog ergens een dieper onderliggend effect is. is de a zijnde de verhouding tussen kracht en massa bv op de een of andere manier verbonden met de kromming van de ruimtetijd door massa waaruit volgt g=zwaartekracht/Massa?

Voor mijn gevoel kan het geen toeval zijn dan als a gelijkgemaakt wordt aan g=9.81 m/s^2 dat je dan precies dezelfde kracht krijgt.

Berichten: 624

Re: verband tussen massa, kracht en versnelling geen huiswerkopdracht

F wordt gedefinieerd met F=ma.

Berichten: 3.780

Re: verband tussen massa, kracht en versnelling

efdee schreef: vr 15 nov 2019, 00:35 F wordt gedefinieerd met F=ma.
HansH schreef: do 14 nov 2019, 21:52 We weten allemaal het verband tussen massa, kracht en versnelling: F=M x a
:(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: verband tussen massa, kracht en versnelling

HansH schreef: do 14 nov 2019, 21:52 Voor mijn gevoel kan het geen toeval zijn dan als a gelijkgemaakt wordt aan g=9.81 m/s^2 dat je dan precies dezelfde kracht krijgt.
Dat is toch precies dat equivalentieprincipe?

Berichten: 3.780

Re: verband tussen massa, kracht en versnelling

Misschien is dat equivalentieprincipe dan niet de goede insteek. F=M x a betekent dat je energie toevoert aan een massa, immers delta_energie=kracht x delta_weg=> W=F x s.
en via E=Mc^2 zit daar dus de link met energie. Dus delta_E=W=delta_Mc^2=Mas dus dan is deltaM/M=as/c^2. dus als ik iets versnel over een bepaalde weglengte dan is de procentuele massatoename gelijk aan as/c^2.
De vraag is dus wat de basis formules zijn en wat daar uit volgt.
is F=Ma de basisformule en volgt daar de definitie van de Newton uit en volgt daar via de relativiteitstheorie weer E=Mc^2 uit? of zit er nog meer achter?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verband tussen massa, kracht en versnelling

Mag ik verzoeken om hoofdletters en kleine letters correct te gebruiken. Op een wetenschapsforum staat het een beetje slordig als massa met een hoofdletter M wordt geschreven. Het moet een kleine letter m zijn.

Berichten: 3.780

Re: verband tussen massa, kracht en versnelling

net even opgezocht. grote M is voor molmassa, kleine m voor massa. vandaar dat niemand de vraag kon beantwoorden :) maar nu wel natuurlijk.

Reageer