massa in beweging krijgen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 148

massa in beweging krijgen

Hallo iedereen,
ik heb een vraag in verband met een massa in beweging te krijgen. Onderstel een trein die stilstaat en 2 situaties :

situatie 1 : de trein vertrekt vanuit stilstand en beweegt voorwaarts
situatie 2 : de trein gaat een klein stukje achteruit en vertrek dan voorwaarts

Waarom doet men dit? Krijgt men bij situatie 2 de trein gemakkelijker in beweging?

Ik zou denken dat de massa bepalend is om de trein in beweging te krijgen. En dat het niet uitmaakt : situatie 1 en 2 kosten evenveel moeite om de trein in beweging te krijgen.

Dank voor de respons

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: massa in beweging krijgen

aljechin schreef: wo 20 nov 2019, 18:29 situatie 1 : de trein vertrekt vanuit stilstand en beweegt voorwaarts
situatie 2 : de trein gaat een klein stukje achteruit en vertrek dan voorwaarts

Waarom doet men dit? Krijgt men bij situatie 2 de trein gemakkelijker in beweging?

Ik zou denken dat de massa bepalend is om de trein in beweging te krijgen. En dat het niet uitmaakt : situatie 1 en 2 kosten evenveel moeite om de trein in beweging te krijgen.
Wanneer heb je gezien dat men dat doet? Het lijkt me inderdaad geen zin te hebben.
Stond de trein misschien op een helling zodat hij eerst uit zichzelf wat achteruit begon te rollen voordat men de motoren bekrachtigden?


Berichten: 148

Re: massa in beweging krijgen

Bedankt Vincent voor de snelle reactie !

Berichten: 5

Re: massa in beweging krijgen

Soms mis ik hier die like button wel

Berichten: 59

Re: massa in beweging krijgen

Heeft te maken met de speling in de koppelingen tussen de wagons.
Als ze allemaal "ingedrukt" zijn trek je steeds 1 wagon uit stilstand voordat je aan de 2e begint te trekken.
Als de koppelingen allemaal "uitgerekt" zijn, moet je in 1x alle wagons in beweging brengen.

Reageer