Versnelling bij een ECB

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 100

Versnelling bij een ECB

In mijn boek van fysica staat het volgende:
Een systeem voert een eenparige cirkelvormige beweging uit als:
- De baan cirkelvormig is
- De grootte van de snelheid constant is

Dat lijkt me vrij logisch, maar een paar pagina's verder staat er dan dat er een versnelling is, de tangentiële component van die versnelling is 0, anders zou men geen cirkelvormige beweging hebben, maar een kromlijnige beweging. Een normaal-versnelling is er wel, anders was er helemaal geen afbuiging en hebben we een rechtlijnige beweging.

Hier komt nu het probleem, hoezo is er een versnelling, maar is de snelheid constant? En op basis van wat bepaal ik mijn versnelling aangezien de afgeleide van een constant getal 0 is? Mijn leerkracht kon die vraag zelf niet beantwoorden, dus nu hoop ik dat jullie dat wel kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Versnelling bij een ECB

Snelheid is een vectorgrootheid, een verandering van snelheid (en daarmee een versnelling) zal dus zowel op de grootte als op de richting van die snelheid betrekking kunnen hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Versnelling bij een ECB

De versnelling is voortdurend richting centrum van de cirkel, dus loodrecht op de bewegingsrichting.

De grootte van de snelheid verandert daardoor niet, wel de richting.
xander_C-137 schreef: ma 09 dec 2019, 15:17 En op basis van wat bepaal ik mijn versnelling aangezien de afgeleide van een constant getal 0 is? Mijn leerkracht kon die vraag zelf niet beantwoorden, dus nu hoop ik dat jullie dat wel kunnen.
De snelheid is geen getal maar een vector.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Versnelling bij een ECB

Professor Puntje schreef: ma 09 dec 2019, 15:24 Snelheid is een vectorgrootheid, een verandering van snelheid (en daarmee een versnelling) zal dus zowel op de grootte als op de richting van die snelheid betrekking kunnen hebben.
Aha!! Dat verklaart heel veel, dankuwel!

Reageer