Fundering plaat met rib en moment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Fundering plaat met rib en moment

Beste allemaal.

Nieuw hier op het forum.

Heb een vraag over fundering op staal.

Even aannemen dat ik, schematisch, een fundering heb van een plaat en rib. Met niets erboven op.
Had eerste een tekeningetje maar kon net zo goed een foto maken uit het boek van Onderbouw van Jellema. Dit is misschien een vraag van school niveau maar geen schoolvraag. Boek twee dagen in huis.
Schermafbeelding 2019-12-09 om 20.48.26.png
Als ik het moment bereken, Mmax wat is dat dan eigenlijk? Hoe teken je dat dan in het schema? Haaks op de krachtlijn zoals andere draaimomenten? Maar op welk punt?
Er is hier geen zijwaartse kracht aanwezig. Is dat, het moment, de kracht welke nodig is om het te beginnen met kantelen? Of het moment dat het maximaal kan hebben voordat het kantelt, het kantelpunt?
Ik begrijp dat bij een plaat met rib er twee punten zijn waar je moment Mmax kan uit bepalen. Direct naast de rib waar deze de plaat raakt zogezegd. Is er dan nog een verschil van welke kant je het punt neemt als je er een positieve kracht op de rechter zijkant zet? Welk punt neem je dan Alinks of Arechts van het rib?

Hoe kan je die beide momenten er tegelijk intekenen? Is dat schematisch accepteerbaar, buiten de nut waarde als die er is of wordt deze weggelaten en alleen benoemd?

Misschien domme vragen, maar ik heb hier op dit forum gelezen dat er geen domme vragen zijn ;) Dus hoop op wat uitleg.

Bvd

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Fundering plaat met rib en moment

Het moment dat je met die formule berekend is het buigend moment in de plaat, vlak naast de rib En daarmee kan je uitreken of die plaat daar afbreekt.

Berichten: 5

Re: Fundering plaat met rib en moment

Aha, duidelijk.

Waarschijnlijk zullen nog wel meer vragen komen.

Dank je

Berichten: 5

Re: Fundering plaat met rib en moment

Als ik een rib op de plaat heb met een spouw in de rib van b.v 7cm. Dan heb ik 4 ‘A’ punten.
Als Aspouwlinks dicht bij Aspouwrechts zit is er dan tussen deze twee punten een onderlinge ( moment ) invloed aanwezig waar een formule voor bestaat?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Fundering plaat met rib en moment

In Theorie: Ja daar zit invloed in. Het is een ligger op een verende ondersteuning /bedding en dat reken je niet zomaar met de hand uit. Je bent dan ineens wel een heel aantal stappen verder in de mechanica.

Om het voor jezelf te versimpelen zou je beide spouwbladen op dezelfde (bredere) Rib kunnen zetten, en daarmee het sommetje ontwijken.

Ik heb geen idee hoe ze dat in de praktijk oplossen, je zit namelijk ook nog met koude-bruggen enzo.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fundering plaat met rib en moment

iPadawan schreef: di 10 dec 2019, 11:46 Als ik een rib op de plaat heb met een spouw in de rib van b.v 7cm. Dan heb ik 4 ‘A’ punten.
Om te beginnen: waarom zou je een spouw in de rib maken? En als je het al nodig vindt, dan hoef je die spouw niet helemaal tot op de plaat te laten doorlopen. Dan hoef je je over dat middelste stukje geen zorgen te maken.

Berichten: 5

Re: Fundering plaat met rib en moment

CoenCo schreef: di 10 dec 2019, 12:22
Om het voor jezelf te versimpelen zou je beide spouwbladen op dezelfde (bredere) Rib kunnen zetten, en daarmee het sommetje ontwijken.

Ik heb geen idee hoe ze dat in de praktijk oplossen, je zit namelijk ook nog met koude-bruggen enzo.
Nu op het ogenblik is het theorie.

Je spreekt nu over praktisch, maar dan verschuif en creëer ik extra moment berekeningen en breuk mogelijkheden.

Zal het misschien later in het boek tegen komen.

Berichten: 854

Re: Fundering plaat met rib en moment

in de praktijk reken je het moment in het midden van de strook uit en verwaarloos je de hele rib voor het het bepalen van de dwars wapening.

Berichten: 59

Re: Fundering plaat met rib en moment

Hoe is de kracht F verdeeld over de fundering dat het grootste moment niet in het midden ligt?

Berichten: 854

Re: Fundering plaat met rib en moment

Er zit een verstijvings-rib in de strook van het voorbeeld.
het maximaal moment zit altijd in het midden maar door de veel grotere hoogte is deze plek niet relavant voor de benodige hoeveelheid wapening.

Reageer