Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 6
Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Kan iemand mij helpen met de krachtberekening van deze situatie,
Recent arbeidsongeval gehad met stuk dat uit draaibank vloog tegen de plexi veiligheidsraam( waar ik mijn gezicht tegendrukte op die moment (stom, ik weet het) ben nieuwsgierig naar de kracht die achter het stuk zat.
Inox schijf 160mm diameter 50mm dik
Draaide rond tegen 1800 toeren per minuut en kwam toen vrij en legde 80cm af tot het de raam( en mijn gezicht) tegen kwam
Ps: ondertussen alles terug ok met me
Geraak er zelf niet uit, kom op absurde getallen uit dus doe iets fout
Alvast bedankt!
Recent arbeidsongeval gehad met stuk dat uit draaibank vloog tegen de plexi veiligheidsraam( waar ik mijn gezicht tegendrukte op die moment (stom, ik weet het) ben nieuwsgierig naar de kracht die achter het stuk zat.
Inox schijf 160mm diameter 50mm dik
Draaide rond tegen 1800 toeren per minuut en kwam toen vrij en legde 80cm af tot het de raam( en mijn gezicht) tegen kwam
Ps: ondertussen alles terug ok met me
Geraak er zelf niet uit, kom op absurde getallen uit dus doe iets fout
Alvast bedankt!
- Moderator
- Berichten: 9.940
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Kwam de hele schijf los, brak er een stuk van af, of brak die in stukken?
-
- Berichten: 6
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Heel de schijf (16kg) was hydraulisch gespannen en er is een leiding losgekomen tijdens dat die draaide
-
- Technicus
- Berichten: 1.153
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
In principe gaat (een perfect gebalanceerde) schijf nergens heen als je hem loslaat.
Was je op dat moment aan het verspanen? Zo ja: waar zat het gereedschap tov je werkstuk?
Als je zelf al gerekend hebt, plaats eens een foto/scan van je berekening?
Was je op dat moment aan het verspanen? Zo ja: waar zat het gereedschap tov je werkstuk?
Als je zelf al gerekend hebt, plaats eens een foto/scan van je berekening?
- Moderator
- Berichten: 9.940
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Kun je afmetingen en/of massa nog even natrekken?
Ik kom uit op een volume van net iets meer dan een liter, dat geeft met een massa van 16 kg een onmogelijk grote dichtheid.
Ik kom uit op een volume van net iets meer dan een liter, dat geeft met een massa van 16 kg een onmogelijk grote dichtheid.
-
- Technicus
- Berichten: 1.153
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Ervanuitgaande dat je op de buitenkant een beitel had staan, en het werkstuk daar omheen draaide kom ik op de achterkant van een bierviltje uit op:
De schijf vliegt met circa 8,7m/s of 30km/h weg.
Maar dan komt de vraag: Nu je dit weet, wat wil je ermee?
De schijf vliegt met circa 8,7m/s of 30km/h weg.
Maar dan komt de vraag: Nu je dit weet, wat wil je ermee?
- Moderator
- Berichten: 9.940
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Ik kom op een maximale snelheid van 10,7 m/s, als werkelijk alle rotatie-energie wordt omgezet in translatie-energie, wat in de praktijk vrijwel uitgeloten is.
In ieder geval goed vergelijkbaar met wat Coenco vindt.
In ieder geval goed vergelijkbaar met wat Coenco vindt.
-
- Technicus
- Berichten: 1.153
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Ik stel als randvoorwaarde "rollen".. Waardoor v=w*r
- Moderator
- Berichten: 9.940
-
- Berichten: 6
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Klopt, mijn fout: is om en bij de 8kg
Inox hastalloy c22 rond 160mm lengte 50mm gewicht 161 kg/m
-
- Berichten: 6
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Het was idd tijdens het verspanen (vlaklende bewerkig, moet bijna bij de center geweest zijn
-
- Berichten: 6
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Was nieuwsgierig naar de impactkracht (gezien ik die geincasseerd heb met de nodige breuken tot gevolg)
- Moderator
- Berichten: 8.166
Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht
Nou, als je jouw gezicht tegen die ruit had, en de impactsnelheid is rond de 10 m/s geweest, dan kan je de uitgeoefende kracht wel berekenen vermits je de remweg van die schijf weet. Laat ik (maar dat is een vrij wilde gok) aannemen dat er botten in jouw gezicht breken bij een vervorming van 1 cm, en dat jouw hoofd door de klap tijdens de botsing ook 1 cm werd teruggeslagen dan is de remweg dus 2 cm. De remvertraging is dan gelijk aan ruwweg 2500 m/s , zeg maar een impact van 250g . Dat is als we uit mogen gaan van onderstaande afbeelding uit DEZE link genoeg om aangezichtsbeenderen te breken.