Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Kan iemand mij helpen met de krachtberekening van deze situatie,
Recent arbeidsongeval gehad met stuk dat uit draaibank vloog tegen de plexi veiligheidsraam( waar ik mijn gezicht tegendrukte op die moment (stom, ik weet het) ben nieuwsgierig naar de kracht die achter het stuk zat.

Inox schijf 160mm diameter 50mm dik
Draaide rond tegen 1800 toeren per minuut en kwam toen vrij en legde 80cm af tot het de raam( en mijn gezicht) tegen kwam

Ps: ondertussen alles terug ok met me ;)

Geraak er zelf niet uit, kom op absurde getallen uit dus doe iets fout

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Kwam de hele schijf los, brak er een stuk van af, of brak die in stukken?

Berichten: 6

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Heel de schijf (16kg) was hydraulisch gespannen en er is een leiding losgekomen tijdens dat die draaide

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

In principe gaat (een perfect gebalanceerde) schijf nergens heen als je hem loslaat.
Was je op dat moment aan het verspanen? Zo ja: waar zat het gereedschap tov je werkstuk?

Als je zelf al gerekend hebt, plaats eens een foto/scan van je berekening?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Kun je afmetingen en/of massa nog even natrekken?
Ik kom uit op een volume van net iets meer dan een liter, dat geeft met een massa van 16 kg een onmogelijk grote dichtheid.

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Ervanuitgaande dat je op de buitenkant een beitel had staan, en het werkstuk daar omheen draaide kom ik op de achterkant van een bierviltje uit op:
De schijf vliegt met circa 8,7m/s of 30km/h weg.

Maar dan komt de vraag: Nu je dit weet, wat wil je ermee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Ik kom op een maximale snelheid van 10,7 m/s, als werkelijk alle rotatie-energie wordt omgezet in translatie-energie, wat in de praktijk vrijwel uitgeloten is.

In ieder geval goed vergelijkbaar met wat Coenco vindt.

Technicus
Berichten: 1.153

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Ik stel als randvoorwaarde "rollen".. Waardoor v=w*r

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

CoenCo schreef: do 06 feb 2020, 12:58 Ik stel als randvoorwaarde "rollen".. Waardoor v=w*r
Ik vermoedde al dat je een net iets ander uitgangspunt nam. In dit geval ook wat realistischer.

Berichten: 6

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Xilvo schreef: do 06 feb 2020, 11:46 Kun je afmetingen en/of massa nog even natrekken?
Ik kom uit op een volume van net iets meer dan een liter, dat geeft met een massa van 16 kg een onmogelijk grote dichtheid.
Klopt, mijn fout: is om en bij de 8kg

Inox hastalloy c22 rond 160mm lengte 50mm gewicht 161 kg/m

Berichten: 6

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

CoenCo schreef: do 06 feb 2020, 11:34 In principe gaat (een perfect gebalanceerde) schijf nergens heen als je hem loslaat.
Was je op dat moment aan het verspanen? Zo ja: waar zat het gereedschap tov je werkstuk?

Als je zelf al gerekend hebt, plaats eens een foto/scan van je berekening?
Het was idd tijdens het verspanen (vlaklende bewerkig, moet bijna bij de center geweest zijn

Berichten: 6

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

CoenCo schreef: do 06 feb 2020, 12:29 Ervanuitgaande dat je op de buitenkant een beitel had staan, en het werkstuk daar omheen draaide kom ik op de achterkant van een bierviltje uit op:
De schijf vliegt met circa 8,7m/s of 30km/h weg.

Maar dan komt de vraag: Nu je dit weet, wat wil je ermee?
Was nieuwsgierig naar de impactkracht (gezien ik die geincasseerd heb met de nodige breuken tot gevolg)

Berichten: 6

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Merci iedereen voor de moeite!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Krachtberekening middelpuntvliegende kracht

Nou, als je jouw gezicht tegen die ruit had, en de impactsnelheid is rond de 10 m/s geweest, dan kan je de uitgeoefende kracht wel berekenen vermits je de remweg van die schijf weet. Laat ik (maar dat is een vrij wilde gok) aannemen dat er botten in jouw gezicht breken bij een vervorming van 1 cm, en dat jouw hoofd door de klap tijdens de botsing ook 1 cm werd teruggeslagen dan is de remweg dus 2 cm. De remvertraging is dan gelijk aan ruwweg 2500 m/s , zeg maar een impact van 250g . Dat is als we uit mogen gaan van onderstaande afbeelding uit DEZE link genoeg om aangezichtsbeenderen te breken.
Image1.jpg

Reageer