vliegwiel
Moderator: physicalattraction
- Berichten: 4.536
vliegwiel
Stoommachinevliegwiel ‘Hazel’ Waterloo Region Museum, Ontario
n=100rpm
r=2,44m
Het vliegwiel komt los.
Nadat het slippen is gestopt heeft het wiel ¾ van z’n kinetische energie verloren en gaat er vandoor.
Welke afstand legt het wiel af op een gladde horizontale ondergrond bij een rolweerstandcoëfficiënt van 0,005 (staal op asfalt) (massa spaken en luchtwrijving worden verwaarloosd, g=9.8)
Via twee berekeningen kom ik uit op een afstand welke precies een factor 2 verschilt.
(3330m en 1665m)
wat is juist?
Stel:n=100rpm
r=2,44m
Het vliegwiel komt los.
Nadat het slippen is gestopt heeft het wiel ¾ van z’n kinetische energie verloren en gaat er vandoor.
Welke afstand legt het wiel af op een gladde horizontale ondergrond bij een rolweerstandcoëfficiënt van 0,005 (staal op asfalt) (massa spaken en luchtwrijving worden verwaarloosd, g=9.8)
Via twee berekeningen kom ik uit op een afstand welke precies een factor 2 verschilt.
(3330m en 1665m)
wat is juist?
- Berichten: 4.536
Re: vliegwiel
methode1 te volgen op
https://www.real-world-physics-problems ... ideos.html
https://www.real-world-physics-problems ... ideos.html
- Berichten: 821
Re: vliegwiel
Jouw antwoorden zijn:
Methode 1: 3330 m
Methode 2: 1665 m
Je kiest bij die Beta-factor voor vliegwiel : 1
Maar hoewel het functioneert als een vliegwiel, is de geometrie een cilinder.
Bij methode 2, moet zijn : I = ½mr² =/= mr²
En als ik dat beide doe zijn mijn uitkomsten:
Methode 1: 1665 m
Methode 2: 3330 m
Maar moet die E_kin niet nog door 4 gedeeld worden? Dat zie ik ook niet terug.
Methode 1: 3330 m
Methode 2: 1665 m
Je kiest bij die Beta-factor voor vliegwiel : 1
Maar hoewel het functioneert als een vliegwiel, is de geometrie een cilinder.
Bij methode 2, moet zijn : I = ½mr² =/= mr²
En als ik dat beide doe zijn mijn uitkomsten:
Methode 1: 1665 m
Methode 2: 3330 m
Maar moet die E_kin niet nog door 4 gedeeld worden? Dat zie ik ook niet terug.
- Berichten: 4.536
Re: vliegwiel
Inderdaad.. Je hebt gelijk! β=1/2 Wat (is er fout) of moet er in in methode1 gewijzigd worden om ook op dit antwoord uit te komen?
- Moderator
- Berichten: 9.942
Re: vliegwiel
Het traagheidsmoment van een cilinder is m.r2, niet ½m.r2.
- Berichten: 4.536
Re: vliegwiel
van een vliegwiel I=1/2mr2
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel
- Moderator
- Berichten: 9.942
Re: vliegwiel
Dat hangt helemaal af van de vorm van dat vliegwiel.ukster schreef: ↑ma 16 mar 2020, 09:51 van een vliegwiel I=1/2mr2
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel
Als ik kijk naar het plaatje in jouw eerste bericht, waarbij je ook nog zegt dat de massa van de spaken verwaarloosd mag worden, dan is het nagenoeg een holle cilinder en moet die ½ toch echt weg.
Het vliegwiel in het Wikipedia-artikel is een massieve cilinder.
- Moderator
- Berichten: 9.942
Re: vliegwiel
Het is een holle cilinder, daarover was ik onduidelijk in m'n eerdere berichten.
- Berichten: 821
Re: vliegwiel
Ik maakte in mijn vorige bericht precies die fout.Xilvo schreef: ↑ma 16 mar 2020, 09:57Dat hangt helemaal af van de vorm van dat vliegwiel.ukster schreef: ↑ma 16 mar 2020, 09:51 van een vliegwiel I=1/2mr2
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel
Als ik kijk naar het plaatje in jouw eerste bericht, waarbij je ook nog zegt dat de massa van de spaken verwaarloosd mag worden, dan is het nagenoeg een holle cilinder en moet die ½ toch echt weg.
Het vliegwiel in het Wikipedia-artikel is een massieve cilinder.