Knooppunt methode

Moderator: physicalattraction

Berichten: 14

Knooppunt methode

Kan iemand mij helpen?

De vraag is: "Bereken met de knooppunt-methode alle staafkrachten in het vakwerk en de verbindings-krachten in knooppunt 1 en 2. Maak voor elk knooppunt een nieuw VLS"

Ik snap niet precies hoe ik de knooppuntmethode hier moet gebruiken? Kan iemand mij op weg helpen ?
Schermafbeelding 2020-03-26 om 20.13.42.png

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Knooppunt methode

*Zoek een knoop waarbij minimaal 1 kracht bekend is, en maximaal 2 onbekende (staaf)krachten zijn.
*Stel de evenwichtsvergelijkingen van die knoop op: de som van de horizontale krachten = 0 en de som van de verticale krachten =0
*bepaal hiermee die 2 onbekende (staaf)krachten.
*vul deze krachten in in je tekening
*kies een volgende knoop met 2 maximaal onbekende krachten.

Dus nu de eerste vraag: met welke knoop ga je beginnen?

Berichten: 14

Re: Knooppunt methode

Ik weet de krachten T en W-eng , klopt het dan dat ik bij punt 4 begin ? want ik denk dat punt 4 gelijk is aan W-eng en dus dan zijn daar punt 1 en 3 onbekend. ???

Of moet ik in punt 5 beginnen?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Knooppunt methode

In punt 4 kan je niet beginnen. De kracht in staaf tussen 4-5 is immers nog onbekend.

Ik zou in punt 5 beginnen. Je weet daar T en W, en daarmee kan je de krachten in de staven 5-4 en 5-3 bepalen.

Berichten: 14

Re: Knooppunt methode

T= 22900
Weng= 24525
Hoek bij 3 = 26,6
Hoek bij 5 = 63,4

Kloppen deze evenwichtsvergelijkingen ?

Fx => 22900+F53 sin(26,6) dus F53 = -51143,57 N
Fy => 24525 +F54 cos(63,4) dus F54 = -54772,76 N

Ik kom er niet echt uit

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Knooppunt methode

Nee dat klopt niet.
Begin met het tekenen van een assenstelsel, en bepaal welke richting je als positief ziet.
Bepaal of je trek of druk in een staaf als positief ziet (meestal trek=+, druk =-)

Voor het vertikaal evenwicht van knoop 5, zijn er 3 krachten (niet 2 zoals jij hebt). Weng, 5-4, en de vertikale component van 5-3.

Het kan helpen om schuine staafkrachten te ontbinden in x en y, en die ook in je tekening te zetten. Dan zie je sneller of je alles hebt.

Berichten: 14

Re: Knooppunt methode

Hmm ik snap het nog steeds niet

Ik snap niet wat nou mijn evenwichtsvergelijking moet worden, want daar moet toch een kracht in die ik weet en dan mn onbekende kracht met een hoek, om zo de kracht te berekenen?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Knooppunt methode

Zo duidelijk?
Photred.jpg

Berichten: 14

Re: Knooppunt methode

Heel erg bedankt voor de moeite !!!
Snap m! :)))

Berichten: 14

Re: Knooppunt methode

Kloppen mijn vergelijkingen zo ?
Schermafbeelding 2020-03-29 om 13.21.00.png
Schermafbeelding 2020-03-29 om 13.21.21.png

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Knooppunt methode

Dit leest wel moeilijk zo. Kan je ipv F5-4 niet netjes F5-4 schrijven? In de equation editor van word doe je dat met een _ .

Daarnaast ben je in je eerste vergelijking slordig je zegt eerst F4-1 en daarna ineens F4-1*sin 26.6.
Zeg dan Fx,4-1

Bij jou zijn de krachten in staaf 4-3 en staaf 4-1 beide positief. Als je daarmee bedoelt dat ze allebei op trek staan, dan klopt dat niet. Er moet er 1 op trek en 1 op druk staan. Dit is zo niet te controleren.

De opgave zegt: teken voor elke knoop een vls (krachtenschema). Doe dat dan ook. Dan is gelijk duidelijk of je trek of druk aanneemt.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Knooppunt methode

Als je klaar bent met het uitrekenen van het vakwerk is het belangrijk om nog een controle van het globale evenwicht te doen. Hiermee zie je heel snel dat:
∑ Fx = -T + Fx,1=scharnier = -22900 + 29250 ≠ 0.
Er zit dus nog ergens een fout.

Berichten: 14

Re: Knooppunt methode

Ik ben op het goede antwoord gekomen, erg bedankt.

Berichten: 14

Re: Knooppunt methode

Weet iemand hoe ik het moment kan berekenen in punt 1 en 2 ?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Knooppunt methode

Je hebt die toch als scharnierend aangenomen? Dan is het moment 0.

Reageer