Snowboard aandrijving berekening

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Snowboard aandrijving berekening

Goedenmorgen,

Ik ben Wouter Walhout en ben momenteel met mijn eindstage van mbo werktuigbouwkunde niveau 4 bezig. Mijn opdracht in het kort: ontwerp een elektrische aandrijving die een snowboard met persoon over de piste (onder bepaalde hoek) kan voortstuwen. Mijn ontwerp samengevat; 2 wormwielen die in tegengestelde richting draaien liggen in de lengte naast het snowboard. Door de 2 wormwielen te laten draaien door middel van een elektromotor beweegt het snowboard vooruit. Ik weet de kracht die nodig is om het snowboard vooruit te laten gaan. Nu ben ik de wormwielen aan het ontwerpen die voldoen aan de benodigde kracht (en bepaalde snelheid).

in de bijlage staat de berekening. Ik zoek iemand die mijn berekening even goed kan doorlopen en nakijken. Mijn twijfelpunten;
- Mijn kracht laat ik aangrijpen op de aangrijpingdiameter (Da). Deze diameter heb ik aan de hand van het oppervlakte berekend. Klopt het dat mijn kracht hier aangrijpt?
- Wanneer ik mijn buitendiameter aanpas, veranderd kracht Ft en hoek alfa (logisch). Kracht Fa blijft altijd hetzelfde, kan dit kloppen? Stel ik zet bij wijze van op 100 meter, dan is Fa nog steeds hetzelfde als bij een buitendiameter van 100mm. Klopt dit?

De motor heeft een koppel van 8,5 Nm, er wordt gerekend met 17 Nm (x2) omdat de aandrijving met 2 motoren en 2 wormwielen werkt.

Eventueel kan ik ook het excel bestand doorsturen
Bijlagen
Berekening
Berekening

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Snowboard aandrijving berekening

Ik heb de sommetjes niet nagerekend, maar zie wel dat je totaal geen rekening houdt met wrijving? En dat terwijl die mij bij dit soort voortstuwing van groot belang lijkt. Ga je er van uit dat de worm tot aan de kern in de grond zakt? Of is het oppervlak van de piste juist heel hard en glad?

Reageer