[natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Goed - tegenwoordig zijn dus ook volgens je boek de te gebruiken termen "verplaatsing" dan wel "afgelegde afstand". De uitdrukking "afgelegde weg" kun je dan ook maar beter vergeten. Dat is nog iets van vroeger toen ik zelf dergelijke zaken leerde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Professor Puntje schreef: za 06 jun 2020, 17:42 De uitdrukking "afgelegde weg" kun je dan ook maar beter vergeten. Dat is nog iets van vroeger toen ik zelf dergelijke zaken leerde.
Dan ben je veel jonger dan ik dacht, vijf jaar geleden was "afgelegde weg" nog examenstof

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

jkien schreef: za 06 jun 2020, 20:32
Professor Puntje schreef: za 06 jun 2020, 17:42 De uitdrukking "afgelegde weg" kun je dan ook maar beter vergeten. Dat is nog iets van vroeger toen ik zelf dergelijke zaken leerde.
Dan ben je veel jonger dan ik dacht, vijf jaar geleden was "afgelegde weg" nog examenstof

Ja - maar dan waarschijnlijk in de betekenis van wat nu afgelegde afstand heet. In mijn tijd betekende "afgelegde weg" gewoon "verplaatsing", en werden die termen door elkaar heen gebruikt. Zie mijn eerdere berichtje:
Professor Puntje schreef: vr 05 jun 2020, 14:20 Meneer Wietsma definieert "verplaatsing" en "afgelegde weg" in de video op de wijze van Marko, en als je daarvan uitgaat klopt Marko's verhaal. Maar voor de zekerheid heb ik de definitie van gemiddelde snelheid nog even nagezocht in Timoshenko en Young Technische mechanica en daarin worden op blz. 186 en 187 de termen "afgelegde weg" en "verplaatsing" door elkaar gebruikt. Die uitdrukking "afgelegde weg" voor Δx is dus wel in gebruik geweest. Of dat nu nog zo is weet ik niet.

Reageer