Kan iets twee keer voorkomen ?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 454

Kan iets twee keer voorkomen ?

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel maar toch ook weer niet .
De vraag is kan iets twee keer hetzelfde voorkomen in een wereld waarin het kleinste detail al anders kan zijn ?
Voorbeeld : Zou er twee keer prc dezelfde personen of dingen kunnen ontstaan ,Elvis ,Einstein .Een boom een voorwerp noem maar op .
Je zou kunnen zeggen dat hoe meer mogelijkheden er mogelijk zijn het minder vaak zou kunnen gebeuren .Of misch wel nooit . Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zou kunnen gebeuren zou je ook kunnen stellen . :roll:

Berichten: 1.816

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Elementaire deeltjes?

Maar ergens in mijn gedachten zweeft een opdracht van Boeddha (?): Breng mij 2 precies gelijke stenen ( of bladeren? of zoiets).

Dus je vraag heeft geschiedenis.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Poincar%C ... ce_theorem

Zoek ook naar "almost never" op internet...

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Met als tijd: https://googology.wikia.org/wiki/Poinca ... rence_time

De vraag is of met zoveel tijd de natuurwetten niet dusdanig veranderd zijn, en je dan nog wel kan spreken van herhaling.

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Thionyl schreef: zo 21 jun 2020, 10:54 Elementaire deeltjes?

Maar ergens in mijn gedachten zweeft een opdracht van Boeddha (?): Breng mij 2 precies gelijke stenen ( of bladeren? of zoiets).

Dus je vraag heeft geschiedenis.
Ha dus eigenlijk wil je zeggen dat dit al eerder is voorgekomen :D
Nee zo diep als Boeddha ben ik nog nooit gegaan .

Berichten: 1.816

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Ben geen Boeddha kenner, maar daar kunnen anderen je miss. wel verder helpen, in die vroegere filosofische vragen enz., hoop ik.

Panta rhei ,alles beweegt, hoewel het lijkt van niet, is er ook zo een.

Panta rhei (Heraclitus) - Wikipedia

Berichten: 1.331

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

vincentcius schreef: zo 21 jun 2020, 10:09 Mijn vraag is eigenlijk heel simpel maar toch ook weer niet .
De vraag is kan iets twee keer hetzelfde voorkomen in een wereld waarin het kleinste detail al anders kan zijn ?
Het kleinste detail is volkomen gelijk. Je begint namelijk met deeltjes zoals een proton of elektron. Twee protonen zijn volkomen gelijk aan elkaar. Ook twee moleculen van b.v. Natrium sulfaat zijn volkomen gelijk aan elkaar. Maar daarna heb je teveel ongeregeldheden die roet in het eten gooien. Want geen twee kristallen zijn het zelfde als je die b.v. onder verder 'gelijke omstandigheden' laat groeien aan een draadje in een zoutoplossing.

Neem b.v. ijskristallen van een sneeuwvlok. Er wordt gezegd dat geen enkele gelijk is aan een ander. En in de vrije natuur zal dit wel zo zijn. De vorm wordt bepaald door minuscule verschillen op een kleine schaal van de luchtvochtigheid en temperatuur. Maar sommige wetenschappers beweren in een lab twee gelijke ijskristallen te hebben gemaakt. Alleen kun je je voorstellen dat dit ook maar tot een zekere schaal waar is want hoe sterker je de vergroting maakt hoe groter de kans dat je toch verschillen tegenkomt.

Berichten: 334

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Thionyl schreef: zo 21 jun 2020, 10:54 Elementaire deeltjes?

Maar ergens in mijn gedachten zweeft een opdracht van Boeddha (?): Breng mij 2 precies gelijke stenen ( of bladeren? of zoiets).

Dus je vraag heeft geschiedenis.
Dat zou eventueel kunnen om 2 keer dezelfde steen te brengen maar er zit dan wel gigantisch veel tijd tussen. Theoretisch is het mogelijk om Boeddha op zijn steen een zelfde steen te brengen. Dat kans dat alle deeltjes na een volgende sterrengeneratie precies op dezelfde plek terug vallen lijkt me uiterst klein

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Bladerunner schreef. Ook twee moleculen van b.v. Natrium sulfaat zijn volkomen gelijk aan elkaar.

Ze zijn misch qwa uiterlijk wel hetzelfde maar dat wil niet zeggen dat ze overal hetzelfde wegen .De zwaartekracht is immers overal anders dus daar heb ik dan toch mijn twijfels over.
Ja misch kun je inderdaad de ijskristallen door de zelfde omstandigheden gelijkwaardig laten groeien .Maar het kan inderdaad nooit hetzelfde zijn .

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

kwasie schreef: zo 21 jun 2020, 11:50 Met als tijd: https://googology.wikia.org/wiki/Poinca ... rence_time

De vraag is of met zoveel tijd de natuurwetten niet dusdanig veranderd zijn, en je dan nog wel kan spreken van herhaling.
Nee dan is het geen herhaling meer lijkt mij.In ieder geval niet hetzelfde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

vincentcius schreef: zo 21 jun 2020, 10:09 Mijn vraag is eigenlijk heel simpel maar toch ook weer niet .
De vraag is kan iets twee keer hetzelfde voorkomen in een wereld waarin het kleinste detail al anders kan zijn ?
Voorbeeld : Zou er twee keer prc dezelfde personen of dingen kunnen ontstaan ,Elvis ,Einstein .Een boom een voorwerp noem maar op .
Je zou kunnen zeggen dat hoe meer mogelijkheden er mogelijk zijn het minder vaak zou kunnen gebeuren .Of misch wel nooit . Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zou kunnen gebeuren zou je ook kunnen stellen . :roll:
Heb me dat ook wel eens afgevraagd, ben er niet goed uitgekomen.
Men kan de vraag wat variëren.

Kan een bepaalde situatie meermalen voorkomen?
Gebeurt er precies het zelfde bij twee identieke situaties?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Professor Puntje schreef: zo 21 jun 2020, 11:38 Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Poincar%C ... ce_theorem

Zoek ook naar "almost never" op internet...
Via die aanwijzingen kan men vinden wat over de topic vraag al is uitgezocht, en dat is héél veel. Tenzij men - geheel in de stijl van dit topic - liever het wiel nogmaals wil uitvinden. :P

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

tempelier schreef: ma 22 jun 2020, 11:19
vincentcius schreef: zo 21 jun 2020, 10:09 Mijn vraag is eigenlijk heel simpel maar toch ook weer niet .
De vraag is kan iets twee keer hetzelfde voorkomen in een wereld waarin het kleinste detail al anders kan zijn ?
Voorbeeld : Zou er twee keer prc dezelfde personen of dingen kunnen ontstaan ,Elvis ,Einstein .Een boom een voorwerp noem maar op .
Je zou kunnen zeggen dat hoe meer mogelijkheden er mogelijk zijn het minder vaak zou kunnen gebeuren .Of misch wel nooit . Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zou kunnen gebeuren zou je ook kunnen stellen . :roll:
Heb me dat ook wel eens afgevraagd, ben er niet goed uitgekomen.
Men kan de vraag wat variëren.

Kan een bepaalde situatie meermalen voorkomen?
Gebeurt er precies het zelfde bij twee identieke situaties?
Ik denk dat dat er aan ligt in hoeveel dimensies je het bekijkt.
Als ik mijn fietsslot met mijn sleutel open maak dan gebeurd er iedere keer wel het zelfde.Niet helemaal hetzelfde maar de uitkomst is dat vaak wel.
Neem je bv klonen dan word de uitkomst een stuk moeilijker omdat dat van veel meer factoren afhangt .En daar heb ik es een geweldige film van gezien Overigens .
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_jongens_uit_Brazilië
De film zie link gaat er over dat ze proberen adolf hitler te klonen .Omdat ze zelf ook als geen ander weten dat de omgeving waarin iemand opgroeit een van de grootste factoren zijn hoe iemand gevormd word .Ze zelfs hun vader op het prc Hetzelfde tijdstip vermoorden .Nou speelt een tijdsperiode van een persoon natuurlijk ook een grote rol .Dat is natuurlijk iets moeilijker na te bootsen .Maar daar verschijnen dus dan ook de moeilijkheden .Maar desondanks is het een geniale film .

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Professor Puntje schreef: ma 22 jun 2020, 12:12
Professor Puntje schreef: zo 21 jun 2020, 11:38 Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Poincar%C ... ce_theorem

Zoek ook naar "almost never" op internet...
Via die aanwijzingen kan men vinden wat over de topic vraag al is uitgezocht, en dat is héél veel. Tenzij men - geheel in de stijl van dit topic - liever het wiel nogmaals wil uitvinden. :P
Ik kan die pagina niet vertalen in het nederlands .En mijn talen zijn nou niet bepaald mijn sterkste kant .Bovendien ben ik inderdaad van mening dat het soms beter is om Iets opnieuw uit te vinden .En dan wel met een schone blanco lei .Dat geeft vaak weer een andere route en nieuwe inzichten .Dan kun je achteraf altijd nog kijken welke optie het beste is .Maar ik kan me ook voorstellen dat als je het al es uitgeplozen hebt ,je het dan saai kan vinden .Ik ga de pagina zeker nog es doornemen maar dan moet ik es bixby vision gebruiken of er even goed voor gaan zitten .zo en zo thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

kun je zoiets met kansberekening (wiskunde) berekenen?

Reageer