gate
Moderator: physicalattraction
-
- Technicus
- Berichten: 1.153
Re: gate
Niet direct aan de schuine kant rekenen, maar aan de horizontale en vertikale component hiervan. Daarvan is zwaartepunt makkelijk te bepalen.
Daarna gebruk je voor som van de momenten om het scharnier dus alleen die horizontale en vertikale component. De schuine kracht hoef je dus uberhaupt niet te weten (zowel grootte als aangrijpingspunt)
(in jouw geval zal je horizontale component waarschijnlijk moeten opdelen in een rechthoek+driehoek)
Daarna gebruk je voor som van de momenten om het scharnier dus alleen die horizontale en vertikale component. De schuine kracht hoef je dus uberhaupt niet te weten (zowel grootte als aangrijpingspunt)
(in jouw geval zal je horizontale component waarschijnlijk moeten opdelen in een rechthoek+driehoek)
- Berichten: 4.536
Re: gate
Wolfram project 'completely submerged gate' hanteert een methode op basis van dit plaatje
gevraagde afstand te vinden ontgaat mij eigenlijk volledig
ik heb het idee dat het eenvoudiger moet kunnen,vandaar de vraag!
met 'de som van de momenten =0' kan dan eenvoudig F berekend worden.
de wiskundige aanpak om de met 'de som van de momenten =0' kan dan eenvoudig F berekend worden.
- Berichten: 4.536
Re: gate
Ik heb me erin verdiept en....
Petje af voor jouw uitwerking!
Duidelijke structuur en logisch opgebouwd.
Alle lengtematen h en d alsmede de benodigde drukken ps en pb berekend en daarmee gevonden:
F1=9362N
F2=14404
F3=6555N
F4=10086N
Vervolgens de som van de momenten =0: -F1d1-F2d2-F3d3-F4d4+G(1,25)*cos35°+2,5F=0
En ja hoor... F=15,8KN wat overeenkomt met de Wolframmethode.(zie pdf)
Petje af voor jouw uitwerking!
Duidelijke structuur en logisch opgebouwd.
Alle lengtematen h en d alsmede de benodigde drukken ps en pb berekend en daarmee gevonden:
F1=9362N
F2=14404
F3=6555N
F4=10086N
Vervolgens de som van de momenten =0: -F1d1-F2d2-F3d3-F4d4+G(1,25)*cos35°+2,5F=0
En ja hoor... F=15,8KN wat overeenkomt met de Wolframmethode.(zie pdf)
-
- Technicus
- Berichten: 1.153
Re: gate
Denk dat het truukje ook wel werkt als je het direct op de schuine klep toepast ipv eerst splitsen in horizontaal en vertikaal.
Ik splits standaard, omdat je dan gelijk de som van Fv en Fhor kan doen op omliggende elementen. Maar in dit geval is dat niet nodig, en kan je de hoeveelheid werk dus halveren.
Ik splits standaard, omdat je dan gelijk de som van Fv en Fhor kan doen op omliggende elementen. Maar in dit geval is dat niet nodig, en kan je de hoeveelheid werk dus halveren.