gate

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

gate

gate.png
gate.png (5.55 KiB) 1782 keer bekeken
De vraag luidt: Bepaal de minimale kracht F waarbij de gate gesloten blijft.
Ik heb een (water)kracht Fr op de gate berekend van 29,01KN
Waar ik niet uitkom is de afstand van Fr tot het scharnier.
Iemand een hint?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: gate

Niet direct aan de schuine kant rekenen, maar aan de horizontale en vertikale component hiervan. Daarvan is zwaartepunt makkelijk te bepalen.
Daarna gebruk je voor som van de momenten om het scharnier dus alleen die horizontale en vertikale component. De schuine kracht hoef je dus uberhaupt niet te weten (zowel grootte als aangrijpingspunt)

(in jouw geval zal je horizontale component waarschijnlijk moeten opdelen in een rechthoek+driehoek)
Bijlagen
EFAD80BC-5387-4F20-94E2-9C8025204581.jpeg

Technicus
Berichten: 1.151

Re: gate

Euh ja.. Dat was dus een beetje slordig.. Voor de verticale component moet je ook een driehoeksbelasting aannemen, ik kan de vorige post helaas niet meer wijzigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: gate

Wolfram project 'completely submerged gate' hanteert een methode op basis van dit plaatje
gate.png
de wiskundige aanpak om de gevraagde afstand te vinden ontgaat mij eigenlijk volledig :x
gate.pdf
(145.42 KiB) 67 keer gedownload
ik heb het idee dat het eenvoudiger moet kunnen,vandaar de vraag!
met 'de som van de momenten =0' kan dan eenvoudig F berekend worden.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: gate

Zo dan.
Zelf gewicht klep en F nog even toevoegen.
D3B5BE62-21AE-474E-A2C0-5AE0B940AB18.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: gate

Nu herinner ik me weer waarom ik koos voor Elektrotechniek en niet voor Weg-en Waterbouw :D
indrukwekkend complex nog..dit vraagstuk
Ik moet mij hier maar eens goed in gaan verdiepen om door te krijgen wat hier gaande is!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: gate

Ik heb me erin verdiept en....
Petje af voor jouw uitwerking! ;)
Duidelijke structuur en logisch opgebouwd.
Alle lengtematen h en d alsmede de benodigde drukken ps en pb berekend en daarmee gevonden:
F1=9362N
F2=14404
F3=6555N
F4=10086N
Vervolgens de som van de momenten =0: -F1d1-F2d2-F3d3-F4d4+G(1,25)*cos35°+2,5F=0
En ja hoor... F=15,8KN wat overeenkomt met de Wolframmethode.(zie pdf)

Technicus
Berichten: 1.151

Re: gate

Denk dat het truukje ook wel werkt als je het direct op de schuine klep toepast ipv eerst splitsen in horizontaal en vertikaal.
Ik splits standaard, omdat je dan gelijk de som van Fv en Fhor kan doen op omliggende elementen. Maar in dit geval is dat niet nodig, en kan je de hoeveelheid werk dus halveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: gate

bedoel je dit?
gate.png
gate.png (8.06 KiB) 1510 keer bekeken
gate closed.png

Reageer