Gaten in stalen wand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Gaten in stalen wand

Kan iemand mij vertellen waar ik theorie kan vinden over het maken van gaten in stalen wanden?
Ik ben benieuwd naar:
- De maximale afstand van het gat tot de randen van de wand.
- De maximale doorsnede in verhouding tot de dikte van het staal waar de wand van gemaakt is.

In Eurocode 1993-1-8 staat wel veel over de positionering van gaten voor de verbindingen van bouten en klinknagels (hoofdstuk 3.5), maar niet voor gaten in het algemeen (dus zonder een bout).

Berichten: 270

Re: Gaten in stalen wand

Dat is spanningsleer.
Tegenwoordig wordt bijna alles in een 3D pakket gestopt.
Kan je verduidelijken wat je wilt berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Gaten in stalen wand

..en kerfwerking, zeker wanneer je niet-ronde gaten hebt, vooral wanneer het gat geen afgeronde hoek heeft.
Ik kan me nog herinneren dat het aanbrengen van gaten (op de juiste plaatsen) een versterking van de constructie betekende.

Berichten: 2

Re: Gaten in stalen wand

Bedankt voor de reacties,

Het gaat om een rechthoekige stalen plaat, belast op trek in de lengterichting, waar één of meerdere gaten in geboord gaan worden. De vraag is hoe ver dit gat van de rand mag zitten zonder dat het verder inscheurt. Het lijkt mij verder logisch dat zo een scheur afhankelijk is van de dikte van de plaat. Maar theorie is slecht te vinden en het lijkt erop dat de Eurocodes tekort schieten wat dit onderwerp betreft.
Afbeelding
In de afbeelding ben ik simpel gezegd dus op zoek naar de grootte van het blauwe kader waarin ik het gat zou mogen plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Gaten in stalen wand

Indien statisch belast, speelt kerfwerking geen grote rol. gewoon de kracht verdelen over de restdoorsnede en evalueren.

edit: de afbeelding laadt niet voor mij, dus ik zie niet wat je juist bedoelt.

Reageer