reus

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

reus

Naar mijn idee moet een havo-er met 'natuur en techniek' profiel dit vraagstukje kunnen oplossen!

Een reus is dusdanig gegroeid dat elk van de lineaire dimensies van z’n lichaam een factor 8 groter is dan van een man van 76kg met een minimale bot-dwarsdoorsnede van 5.10-4 m2/been. Bot heeft een breekspanning van ongeveer 107N/m2
Leg kort uit of de reus in staat is op één been te staan.
Reus.png
Reus.png (29.09 KiB) 1944 keer bekeken

Berichten: 626

Re: reus

Zijn volume is 8^3 maal zo groot.
Zou zijn massa ook 512 x zo groot zijn? Dat is niet gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: reus

Reus.png
Reus.png (14.59 KiB) 1404 keer bekeken
dus breekt de reus zijn been! :cry:

Berichten: 626

Re: reus

Je gaat kennelijk uit van gelijke dichtheid van mens en reus.
Is daar een reden voor?

Berichten: 3.860

Re: reus

Het feit dat de reus nu zijn been breekt geeft al aan dat in de natuur zaken niet zomaar schaalbaar zijn vanwege het feit dat lengte oppervlak en inhoud met andere machten schalen, nl ^1 ^2 en ^3
Dat is ook de reden waarom een kat een val van een flatgebouw kan overleven en een mens niet kan vliegen. Dus een mens opschalen tot een reus zonder de samensteling te veranderen gaat niet werken. Een dino zal dus een andere botstructuur gehad moeten hebben dan een mens.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: reus

@HansH, Dat is toch ook het hele punt van de opgave, om te laten zien dat er door het verschil van schalen een limiet aan de groei zit.

@afdee, Die reus wordt voorgesteld als een mens die spontaan een factor groter is geworden in elke richting. Dus elk element is uitgerekt waardoor de dichtheid hetzelfde blijft.

Berichten: 3.860

Re: reus

ja klopt. ukster had het antwoord al uitegerekend, maar naar mijn idee niet de kern waar het om draait duidelijk naar voren gebracht, vandaar mijn aanvulling daarop, anders heb je de kans dat bij velen mogelijk nog steeds het kwartje niet valt waar het feitelijk om draait.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: reus

Ik ging uit van een mensenreus.
Een alien-of mythische reus zou in vergelijking met de mens een botstructuur met breekspanning k.107=8.107N/m2 moeten hebben!

Technicus
Berichten: 1.151

Re: reus

Ik denk dat het eigenlijk helemaal geen goede opgave is.
Hij zit dusdanig vol aannames, dat als je net te weinig kennis hebt, je werkelijk geen idee hebt hoe dit aan te vliegen, en als je net te veel kennis hebt je allemaal haken en ogen ziet.
Bijvoorbeeld: wie zegt dat zuivere druk maatgevend is? Misschien is dat wel de buigspanning bij de eerste de beste stap met een gebogen knie. Het weerstandsmoment is kwadratisch met de hoogte van een (rechthoekig) profiel, waardoor het sommetje alweer heel anders wordt.

Ik kan me herinneren vroeger een soortgelijke vraag gekregen te hebben over de maaginhoud van een reus. En toen kwamen we ook in de discussie: is benodigde energie afhankelijk van inhoud om cellen in leven te houden, of van extern oppervlak qua warmteverlies aan omgeving?en is maaginhoud maatgevend? Of (darm)wandoppervlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: reus

Dit vraagstukje kan door een havo-er met 'natuur en techniek' profiel naar tevredenheid worden opgelost. Hij kent immers de begrippen lineaire- oppervlakte- en volumevergroting (gerelateerd aan massavergroting), kracht en spanning! Van hem mag niet verwacht worden het inzicht te hebben- en vragen op te roepen betreffende dit soort haken en ogen.
Enkele uitspraken/wijsheden/citaten!
1. Open erkennen van onwetendheid behoort evengoed tot de taak der wetenschap als het verkondigen van de verworven kennis.
2. Wetenschap is slechts een beeld van de waarheid.
3. De ergste onwetendheid is die, welke voortkomt uit een beetje wetenschap.
4. Hoe meer je weet, hoe meer je ziet en hoe meer je moet leren. Met de kennis neemt de onwetendheid in dezelfde mate toe, of liever de kennis van het niet-weten.

Wat betreft dit vraagstukje doel je waarschijnlijk op 3.
Voor jou, mijzelf en vele anderen zou 4 van toepassing kunnen zijn

Reageer