Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 61

Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

Een wiel dat over een oppervlak rijdt, beweegt niet waar het wiel het oppervlak raakt.
Maar, is dat werkelijk het geval?

Berichten: 3.780

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

globaal gesproken wel ja. (mits je niet te maken hebt met het uit de bocht vliegen oid) maar op ht contactoppervlak gebeuren in detail natuurlijk meer dingen, oa dat het wiel daar ingedrukt wordt en dus vervormt, dus krijg je ook nog te maken met schuurbewegingen. (daarom slijten je autobanden) Maar er zullen zeker delen zijn die echt stil staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

Op wat voor manier zijn er delen van het wiel die stil staan? Relatief t.o.v. wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

Het momentane contactpunt van een rollend voorwerp (het wiel) staat stil ten opzichte van de weg, waar overheen gerold/gereden wordt, op voorwaarde dat het wiel niet slipt.

Je kunt het wat beter zien bij een rupsband.
Of bij het aangedreven tandwiel dat over een tandheugel scrolt, zoals bij een tandradbaan.

Maar, waar komt je vraag vandaan?

Berichten: 334

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

ster100 schreef: do 27 aug 2020, 16:05 Een wiel dat over een oppervlak rijdt, beweegt niet waar het wiel het oppervlak raakt.
Maar, is dat werkelijk het geval?
Het wiel raakt nooit het oppervlak

Berichten: 3.780

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

Herman66 schreef: za 29 aug 2020, 13:51
ster100 schreef: do 27 aug 2020, 16:05 Een wiel dat over een oppervlak rijdt, beweegt niet waar het wiel het oppervlak raakt.
Maar, is dat werkelijk het geval?
Het wiel raakt nooit het oppervlak
Je bedoelt neem ik aan niet omdat de afstotende krachten tussen de buitenste elektronen van de atomen voorkomen dat iets iets anders kan raken? dat grapje was al bekend. Maar wat bedoel je wel met jouw opmerking?

Berichten: 426

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

Kan een punt gelijktijdig stilstaan en roteren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

zoeff schreef: wo 23 sep 2020, 00:16 Kan een punt gelijktijdig stilstaan en roteren?
Stilstand van een object betekent dat de snelheid van zijn zwaartepunt nul is. Niet roteren van een rigide object betekent dat de hoeksnelheid t.o.v. zijn zwaartepunt nul is, \(\mathbf \omega=0\).

Een puntmassa is een object dat samenvalt met zijn zwaartepunt, zijn hoeksnelheid is onbepaald. Of hij roteert is onbepaald.

Een punt is geen object, een punt roteert niet.

Berichten: 3.780

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

zoeff schreef: wo 23 sep 2020, 00:16 Kan een punt gelijktijdig stilstaan en roteren?
In relatie tot het wiel op de weg bedoel je neem ik aan? Volgens mij roteert het punt dan om de as van het wiel en raakt daarbij even de weg.

Berichten: 3.780

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

jkien schreef: wo 23 sep 2020, 09:08 Een punt is geen object, een punt roteert niet.
Waarom zou een punt niet kunnen roteren, even afgezien van het feit dat je niet kunt zien dat het roteert?
een singulariteit in een zwart gat is immers ook een punt, maar het maakt nogal wat uit of dat punt roteert of niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

HansH schreef: wo 23 sep 2020, 12:29 Volgens mij roteert het punt dan om de as van het wiel en raakt daarbij even de weg.
Het is niet evident dat iets roteert omdat het om een ander object draait. Denk aan een planeet die om de zon draait, die heeft een omlooptijd en een rotatieperiode, dat zijn verschillende tijden. Rotatie gaat over het draaien om zijn eigen zwaartepunt.

HansH schreef: wo 23 sep 2020, 12:32
jkien schreef: wo 23 sep 2020, 09:08 Een punt is geen object, een punt roteert niet.
Waarom zou een punt niet kunnen roteren, even afgezien van het feit dat je niet kunt zien dat het roteert?
een singulariteit in een zwart gat is immers ook een punt, maar het maakt nogal wat uit of dat punt roteert of niet.
Een punt is iets wiskundigs, het is een positie in de ruimte. Het heeft niets dat kan roteren.
Van het roteren van zwarte gaten weet ik niets. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je in een topic over een wiel dat over de weg rijdt kennis van zwarte gaten nodig hebt.

Berichten: 3.780

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

jkien schreef: wo 23 sep 2020, 13:38 Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je in een topic over een wiel dat over de weg rijdt kennis van zwarte gaten nodig hebt.
Wel als iemand theoretisch gaat praten over punten en rotatie (wat feitelijk dus al offtopic is). Dan ga je al snel zoeken naar een voorbeeld en dan kom je vanzelf bij een zwart gat wat feitelijk maar 3 eigenschappen heeft: massa lading en rotatie en een singulariteit (punt met afmeting=0) die dat alles bepaalt.

Berichten: 3.780

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

misschien dan een andere invalshoek: een volume is de volumeintegraal van dx*dy, dus de som van een oneindige hoeveelheid punten. als het volume roteert dan moeten de punten dus ook roteren omdat je door integreren immers de rotatie eigenschap gewoon meeneemt.
Dus alle ondeelbaar kleine deeltjes in het wiel moeten dan gewoon meeroteren.

Berichten: 3.780

Re: Draaiend wiel, staat plaatselijk stil?

jkien schreef: wo 23 sep 2020, 13:38 Het is niet evident dat iets roteert omdat het om een ander object draait. Denk aan een planeet die om de zon draait, die heeft een omlooptijd en een rotatieperiode, dat zijn verschillende tijden. Rotatie gaat over het draaien om zijn eigen zwaartepunt.
In dit geval is het denk ik vrij duidelijk. Alle punten in het wiel roteren on de as van het wiel met een hoeksnelheid die eenduidig is vastgelegd door de wieldiameter en de snelheid waarmee het wiel over de weg rolt. Voor de punten in het wiel die op het loopvlak liggen geldt dan dat op het moment van raken met de weg de hoeksnelheid samen met de diameter en snelheid er voor zorgt dat zo.n punt zowel roteert als stilstaat. De curve die zo.n punt volgt heeft een bepaalde vorm en naam die wiskundigen zo uit hun hoofd weten denk ik.


Reageer